Forum for krigsbuenerder...

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av nidrinr »

Foreløpig bare noe jeg tester ut, men jeg tenkte jeg måtte prøve.. Forumet er på Engelsk, ellers ville det blitt litt smalt med deltakere er jeg redd.. :)
Ideen er å kunne spørre og få svar fra de som virkelig kan dette med krigsbuer og piler, regler og alt som hører med. Da er det greit å kunne involvere de beste, og av dem er det ikke alle som kan Norsk...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av Are »

Mener du at dette underforumet skal være på engelsk? I så fall er jeg uenig.

Tanken er vel å ha et forum beregnet på de samme menneskene som er interessert i en skandinavisk gren av EWBS, mao folk som behersker norsk, svensk og dansk? Det finnes allerede et engelskspråklig krigsbueforum, og det er ikke mye nyttig som forgår der.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av nidrinr »

Nei Are, det Norske bueforumet med tilhørende underforum for krigsbuer er her. Forumet på hjemmesida er bare en ekstradings som følger med, så da tenkte jeg å teste det. meninga er vel heller at folk som vil kan spørre om de samma tinga der som de spør meg om i mail nå. Jeg får veldig mange mail til mailadressa til sida med folk som har gode spørsmål. De kunne godt vært stilt i et offentlig forum, så fler kan lese og fler enn meg kan svare. Sikkert veldig ofte andre enn meg har vel så gode og bedre svar.. Da det er veldig mange som har registrert seg som medlemmer der som ikke snakker Norsk, er det greit å ta det på Engelsk..

Jeg veit det er en del anrdre forum allerede, men jeg måtte teste det.

Vi har tenkt å starte opp et eget forum for en skandinavisk grein av EWBS, som da kommer til å være på Svensk, Dansk og Norsk. Men det er ikke oppe å går enda. Ting går ikke i rakettfart for oss med full jobb og masse unger..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av nidrinr »

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av Bowman »

Jeg skjønner hva du mener, men det blir kanskje mange forum og mye greier? Tror det burde være muligheter for å rekruttere flere nordmenn til å bli mer interessert i krigsbuer. Jeg jobber med saken her i vestfold. Har noen rundt meg som begynner å skjønne hva det dreier seg om. Hva med å prøve å innlemme den sære og egenartede "hedebybua" som et supplement. EWBS opererer vel også med klasser for sære "ikke historisk korrekte buer". Vet ikke nok om det, men det finnes jo klasser for laminerte og "ikke historisk korrekte treslag" . Her ble det muligens litt mange ideer i samme svar, men det er vel ikke noe i veien for å lage dette litt norsk og skandinavisk. Til slutt: Er ideen og kalle det for " Scandinavian warbow society" ? Ser at det finnes tilsvarende varianter i Nederland, Irland, New Zeeland, USA etc.
Er disse variantene en slags "datter/sønn varianter" av EWBS?
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av nidrinr »

Skal vi se, svare på alt.. Jo, først, forumet er ikke tenkt som noe stort, og det er ikke engang sikkert jeg orker å drive med det. Det var som sagt en greie som fulgte med sida, så jeg har det nå der for å teste det.
Det er planen å lage en skandinavisk grein under EWBS på lik linje med de andre du nevner ja. Og den skandinaviske greina er forsåvidt fortsatt i planleggingsfasen. -Kom gjerne med ideer :)
Jeg tenker det er greit å bruke de reglene som allerede er der som et grunnlag, så kan man jo tenke på om vi i skaninavia skal utforme regler for en slags "skandinavisk bue-klasse" eller noe lignende i tilegg. Det er ikke noe i vegen med å gjøre det, men det er vel viktig å huske at da trengs det gode og gjennomtenkte regler.
Jeg har ikke sett at EWBS opererer med "sære ikke historiske korrekte buer", bortsett fra at man vel kan si at ei bue med 4 laminater fra alle verdens hjørner ikke er særlig sansynlig å finne før nærmere vår tid..

Navnet blir nok i retning av Scandinavian Warbow Society, uten at det er bestemt noe enda.

Herlig at du rekrutterer litt :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av Bowman »

Flott. Sært var en noe misvisende betegnelse, men de har ihvertfall klasser for ikke historisk korrekte løsninger. Det er ikke bare "yew". Appropos. Du har ikke et bra barlindemne til salgs i løpet av høsten? Tenkte jeg sakte men sikkert skulle se i den retningen. ;-) Hedebybua har jo selvfølgelig ingen ting med engelske krigsbuer å gjøre, men det er ihvertfall ei krigsbue som trenger å komme til heder og verdighet blant oss skandinaver. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av Kviljo »

Om det skal hete Scandinavian Warbow Society, så må det vel være toved-, Hedeby- og Nydam-buer som står i fokus?

Er det noen grunn til at man ikke vil/kan være med i den engelske gruppa? Det må vel være mulig å arrangere offisielle EWBS-stevner også i andre land enn England?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av Bowman »

Scandinavian warbow society var bare en tanke som falt meg inn da jeg har sett tilsvarende grupperinger i andre land enn England. Dutch warbow society er bare ett eksempel. Jeg er enig i at buetypene du nevner absolutt har å gjøre med skandinaviske krigsbuer. Men det kunne jo vært med som et påheng.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av nidrinr »

Ivar, tanken er at det kan arrangeres konkurranser og treff også her i skandinavia, og at kommunikasjon og informasjon da vil være på Norsk, Svensk og Dansk. Nå kan de fleste av oss riktignok Engelsk oppi her, men det er da fortsatt greit å kunne få med de som ikke er så stødige i språk også. Slik det er i dag er det ikke direkte mulig å arrangere EWBS-godkjente stevner andre steder enn uttafor eget "territorium".
Med andre ord på de britiske øyer for EWBS, i Nederland for den Nederlandske gjengen, osv..

Navn og slikt må jeg innrømme at ikke er det viktigste for meg, bare vi unngår noe som er åpenbart latterlig. Jeg har et ønske om å få inkludert fler som interesserer seg for å skyte med tunge buer og piler. De reglene og klassene EWBS har, mener i alle fall jeg er gode. Det er morro å kunne sammenligne litt med andre som bruker tilsvarende sett med regler også.
At det allerede finnes 4 bueklasser og 5 pilklasser gir rom for mange muligheter, og mange rekorder.
Nå er det i all hovedsak lengdeskyting det er snakk om, men andre konkurranseformer som rowing marks og blink på 200 yards er også morro.

Jeg er ikke i mot en egen klasse (eller fler for den saks skyld) som tar for seg buetyper med regler inspirert av Norske, Danske og Svenske funn, men det er i grunn en egen diskusjon.. Den føler jeg kanskje ligger litt bak i køen for en fornuftig rekkefølge.

Bjørnar, jeg har noe.. Det er ikke veldig mye barlind igjen i garasjen, men jeg skal se etter hva jeg får til. Hvor tung og lang bue trenger du emne til?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Forum for krigsbuenerder...

Legg inn av Bowman »

Jeg tenkte å lage en barlindbue på bortimot 78 tommer på ca 90#. Men vi kan ta det mot høsten, Har mer enn nok å holde på med for tiden. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar