Krigsbuer

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Krigsbuer

Legg inn av Bowman »

Holder på med krigsbuer og er litt usikker på hvordan jeg skal få de til den ønskede pundstyrken, som er på 100#. (et sted må man begynne) :wink: Jeg må selvsagt bruke tiller og vekt og prøve meg fram, som med all mulig annen buemaking. Prøver å følge oppskriften på sidene til norwegian warbows. Er det slik at de målene er gode i forhold til alle treslag og kombinasjoner. I forhold til bambus/eikebuen min. Den har nå mål som en 100 til 110#, men ved gulvtillering virker den fortsatt helt umenneskelig :shock: Hvordan i himmelens navn kan den bøye. :? Jeg må sikkert ta den ned litt til. Jeg får prøve den på tilleren. :D

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuer

Legg inn av nidrinr »

..Med bambus/eik må du nok ta ned både bredde og tjukkelse en del. Laminerte buer blir ofte tyngre pr dimensjon enn heltre, spesielt med harde treslag (og bambus).
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuer

Legg inn av Bowman »

Tror bredde er ok nok, men jeg kommer til å ta ned tykkelsen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Krigsbuer

Legg inn av Are »

Engelske langbuer har et krav om at tykkelse/bredde-forholdet ikke skal vare mindre enn 5/8. Regner med dette kravet også gjelder krigsbuer. Kanskje Daniel vet? Er litt dumt om en krigsbue ikke blir godkjent til konkurransesammenheng fordi den utilsiktet er for tynn.

Bare et innspill med tanke på at du bare tenker å redusere tykkelse.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuer

Legg inn av Bowman »

Ok. Mye å tenke på, men jeg setter pris på alle råd. Jeg får ta en tur til Oddbjørn. Han har lengre fartstid enn meg i forhold til å bedømme slikt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuer

Legg inn av nidrinr »

Eik bambus tåler nok et forhold mellom tjukkelse og bredde som er rimelig nært 1:1. Jeg vil tippe at om du legger målet til 32mm/29mm i senter vil du kunne treffe omtrent 100# med bambus/eik. Sikkert lurt å prøve med litt mer først, for å være sikker. Mye enklere å ta ned ei bue enn å øke :lol:

Bua vil fint kunne kalles ei krigsbue så lenge den er i stand til å kaste krigspiler langt nok, om det er en forstørra steinalderbue eller har form som langbue. Men Engelsk krigsbue har krav om at bredde/tjukkelse har et forhold som ikke overstiger 8:5 noe sted på bua, og at den ikke har noen tydelig stive partier. (Hovedsaklig da med tanke på grepet..) 8:5 er uansett ikke så vanskelig å holde seg innafor. Ei bue som da er 4 cm brei vil kunne ha tjukkelse ned til 2,5cm. Det er ikke ofte man bruker breiere buer enn 4 cm, men sett at du vil opp i 5 cm bredde, må da tjukkelsen være minst 3,125cm. Det gir i grunn et forhold det er ganske enkelt å holde seg innafor.

Det er også krav om at buene som skyter i MR-klassa (Barlind) er minst 74" lang (ca 188cm, noe usikker på om det er hele buas lengde eller mellom nokkene, men jeg trur det er mellom nokkene..). Jeg kan sjekke opp om noen av MR-buene er kortere. Er noen av dem det, aksepteres lengden ned til den korteste.

De andre bueklassene (Meane wood og non-historic) aksepterer at buas lengde er minst 72" lang. (ca 183cm)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuer

Legg inn av nidrinr »

..Og der satt jeg da i gang å leite etter buer som var kortere enn 74"... -Og det fant jeg!

Bue 80A1298 har total lengde 73,5", 1867mm.
Der står det at dette er "bows longest length, tip to tip along reflex/deflex". Regner da med at ntn er enda litt kortere..

M.ao kan man lage ei bue som er kortere enn det som er oppført på EWBS-sida og argumentere for at det skal være greit 8)

..Jeg skal leite videre, men det er mange buer å se gjennom....
Sist redigert av nidrinr den 13 mai 2012, 21:17, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Krigsbuer

Legg inn av MalaWolf »

Kult når du finner dokumentasjon som egner seg til å backe argumentene med :-) Selv er jeg mer jaktbuemann ... Tror jeg i det minste ..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuer

Legg inn av nidrinr »

..Og enda kortere, bue nr 80A763: 72 7/16". (1839mm)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Krigsbuer

Legg inn av Hardwood »

Are, tror du ikke 5/8 - regelen er der for å settte en grense mellom ELB og flatbuer ? Litt rask matte gir meg en tykkelse på bare 20 mm hvis bredden er 32 mm. Stemmer ikke det ? I så fall er det nok ingen fare for å komme i konflikt med den regelen. Selv har jeg aldri sett en langbue som har vært så flat. En kamerat i klubben har en laminert langbue kjøpt fra England. Den er 25 mm bred og 18 mm tykk. Det er omtrent det flateste jeg har sett. Den er riktignok av bambus og Ipe.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Krigsbuer

Legg inn av Are »

Regelen er der bare for at ELB ikke skal se ut som amerikanske langbuet/flatbuer. Personlig skulle jeg gjerne hatt en strengere brøk, f.eks 3/4. Hvis man tyner 5/8 regelen bli buen for flat i mine øyne. Stort sett de fleste som prøver seg på en ELB holder seg innenfor 5/8. Jeg kom bare med det som et innspill siden det er mange som ikke kjenner til regelen. Og det er dumt å lage en bue som senere viser seg å ikke bli godkjent.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuer

Legg inn av Bowman »

Høres ut som et fornuftig argument for å holde det litt stramt. En ELB må ikke flyte sammen med amerikanske langbuer, som er noe helt annet. Men med en så stram brøk som 3/4 vil vel noen treslag bli mindre egnet som selfbows. Jeg tenker på den rektangulære og litt flate formen som bør lande på når man lager elb av f.eks ask eller alm, p.g.a kompresjonsproblematikk. Barlind burde vel være midt i blinken for et 3/4 design.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuer

Legg inn av nidrinr »

Barlind, alm, gullregn, einer og syrin er de jeg i farta kommer på som klarer seg fint innafor 3/4. Av de vi finner her i landet vel og merke.

Ellers er det en rekke treslag som ikke har noe problem med 3/4 så lenge de får litt hjelp av varme i buken, og/eller en litt konveks profil på ryggen. Ask og hassel er to gode eksempler.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Krigsbuer

Legg inn av Hardwood »

Enig, En annen måte å se det på er vel at buen i så fall må være 20 % bredere enn tykkelsen. Jeg lagde nylig en av lønn, som var innenfor det.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuer

Legg inn av Bowman »

Ok. :-) jeg er imponert over krigs og langbuekompetansen din Daniel. Jeg burde egentlig vært en tur oppe på Hedmark hos deg slik at du kan guide meg videre i krigsbueprosessen. Men vi får ta det her. Så du mener at en elb i alm kan ha et tilsvarende design som en elb i barlind. Kanskje ikke helt, men nesten? Varmebehandling gjør susen, det har jeg også erfart. Nå er det ikke selfbows jeg bygger nå, men det kommer til høsten. Det ligger fin krigsbuealm i garasjen som er fin og tørr i august. Sammen med ei barlindbue blir det høstens krigsbueprosjekter. :-) men nå er det laminat som gjelder. Prøvde bambus/eik kombinasjonen på tiller her om dagen og den viste 50# på 10 tommers trekk :shock: så det er vel bare å høvle av litt til. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar