Krigsbuer

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuer

Legg inn av nidrinr »

hehe, bambus/eik er nok en kombinasjon som gir mye krutt ja :)

Men ja, spesielt alm tåler fint de samma dimensjonene som barlind. De kommer også til å være ganske like inntil de begge brukes i litt fuktig vær. Da taper alma for barlind. Barlinda holder seg bemerkelsesverdig godt i fukt, noe de fleste løvtrær har mer trøbbel med. Alma er nok blant de snillere løvtrærne i fht fukt, men klarer ikke å konkurrere med barlind på det punktet. På tørre vinterdager holder imidlertid alma veldig bra, mens barlinda har en lei tendens til å eksplodere.

Fasiten er vel at man trenger ulike buer til ulike værforhold, så får man la den som ikke brukes ligge trygt bevart mens været er ugunstig.

Når det er sagt, så virker det ganske tydelig at ei bue som har fått varme i buken MED kvaemiksbehandling ikke er like utsatt for å tape seg i fuktig vær. Min teori er at det har med tilførselen av harpiks å gjøre.

Lønn er et fint materiale ja. Jeg har ikke testa det ut på buer over ca 70# enda, men jeg vil tippe lønn klarer seg fint opp til minst 130#. Spesielt hvis man varmebehandler buken.

Oddbjørn, weapons of warre bøkene bestilte jeg fra oxbow books.

http://www.oxbowbooks.com/bookinfo.cfm/ ... Result/Yes

-Det følger med en data-cd der detaljert informasjon om alle buene er med, i tilegg til all den detaljerte informassjonen som er i bøkene. Anbefales for alle som er litt over gjennomsnittet interessert i buer, piler, bueutstyr, andre våpen +++ fra "gamledar" :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigsbuer

Legg inn av Lurz »

Litt off topic? (sorry, men det var jo krigsbuer :oops: )
Forstår jeg deg rett at om du lager en Hedeby-bue i alm, og følger målene fra orginalen som var i barlind, så vil du få tilnærna samme pundstyrke? (i tørt vær)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuer

Legg inn av GreenMan »

Jeg har noen hasselemner jeg tror kan fungere til en bue på rundt 100. Så hvis det er et design som er rundt der kan jeg være med.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Krigsbuer

Legg inn av Alv Vatzdal »

Takk til trådstarter for illustrasjonsbildene, lærte mye bare ved å se på hva du hadde gjort. Godt arbeide, stå på! :D
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Svar