Skandinavisk grein av EWBS

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av nidrinr »

Jeg har prata litt fram og tilbake med bl. anna Ola Petterson i Sverige om å lage en egen skandinavisk del av EWBS. Tanken er at hvert skandinavisk land for seg sjøl ikke har nok interesserte til at det blir noe særlig poeng. Men sammen blir vi plutselig en del fler.
Ola har sjekka opp regelverk for å opprette det i Sverige, og det virker som veldig oversiktlige og greie regler.

Tanken er at vi skal organisere og arrangere kurs, konkurranser og samlinger, pluss et felles skandinavisk forum for krigsbuer. Ideen er da også at man gjennom å være medlem av den skandinaviske EWBS er registrert til å kunne delta i alle EWBS-konkurranser.
Dette er fortsatt i planleggingsfasen, men det kunne vært morro å få en oversikt over hvor mange her som er interessert i å være med.
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av Aurvandil »

Advarsel! Idiotspørsmål følger:

Hva står EWBS for?
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av nidrinr »

English Warbow Society.

http://www.englishwarbowsociety.com/
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av Bowman »

Dette høres veldig fornuftig ut. Jeg er i startfasen med krigsbuer og vil svært gjerne bli med på dette. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av GreenMan »

Jeg er med

Adminspørsmål: Skal jeg mekke eget underforum med det samme? F.eks under krigsbueklubben?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av nidrinr »

Jeg er for et underforum for krigsbuer ja :)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av GreenMan »

Da er det opprettet og et par tråder er flyttet hit.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av nidrinr »

Supert!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av Christian »

sweet! Hvis vi bare får mer en 4 personer som skriver ting på forumet så blir det bra ;)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av SilentG2 »

4?

er det ikke flere.. :) digger denne avdelingen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av nidrinr »

hehe, resten er for opptatt med å spikke buer..? -får vi håpe :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av Are »

Klabert jeg er interessert. Mener å huske at minstekravet er 70#, og det skal jeg klare.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av nidrinr »

Minstekravert for menn en 70# ja. Det vil jeg mene er oppnåelig for alle.. Om ikke alle klarer det med en gang så i alle fall med litt trening. 8)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av Christian »

Og teknikk... 70# med "fitatrekk" er svintungt, men med strengen godt inne på finga og ei skulder som ruller seg godt på plass, er det mer en overkommelig 8)


Apropos styrke: Jeg har kjøpt inn noen styrkedingser til klubben og jeg kan bare ikke anbefale de høyt nok!!

De er russiske kettlebells på 12, 16 og 20kg og er helt suverene. De er de beste dingsene til styrketrening for hele kroppen (nest etter faktisk fysisk arbeid selvfølgelig) Det ligger drøssevis med snutter av de på tuben men de må prøves ut for å forstå hvor gode de er!! http://www.youtube.com/watch?v=wkVVMzKlM24

De andre er egenmekk men er en Okinawisk (den øya sør for Japan som karate stammer fra) styrkepinne som kalles Chi ishi. Den er en stokk på litt under en armlengde med en betongklump i enden. Denne veives rundt i varierende grader av kontroll og gir mammuttrøkk i neven!! http://www.youtube.com/watch?v=6V_wb8Le ... re=related

Jeg mener ikke å spamme tråden, men disse dupedittene er det beste jeg har kjent når det gjelder sånn "ME BIG MAN, YOU LITTLE GIRL" styrke :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Skandinavisk grein av EWBS

Legg inn av SilentG2 »

Christian skrev:Og teknikk... 70# med "fitatrekk" er svintungt, men med strengen godt inne på finga og ei skulder som ruller seg godt på plass, er det mer en overkommelig 8)


Apropos styrke: Jeg har kjøpt inn noen styrkedingser til klubben og jeg kan bare ikke anbefale de høyt nok!!

De er russiske kettlebells på 12, 16 og 20kg og er helt suverene. De er de beste dingsene til styrketrening for hele kroppen (nest etter faktisk fysisk arbeid selvfølgelig) Det ligger drøssevis med snutter av de på tuben men de må prøves ut for å forstå hvor gode de er!! http://www.youtube.com/watch?v=wkVVMzKlM24

De andre er egenmekk men er en Okinawisk (den øya sør for Japan som karate stammer fra) styrkepinne som kalles Chi ishi. Den er en stokk på litt under en armlengde med en betongklump i enden. Denne veives rundt i varierende grader av kontroll og gir mammuttrøkk i neven!! http://www.youtube.com/watch?v=6V_wb8Le ... re=related

Jeg mener ikke å spamme tråden, men disse dupedittene er det beste jeg har kjent når det gjelder sånn "ME BIG MAN, YOU LITTLE GIRL" styrke :wink:
JA SENSEI.... må skaffes med andre ord :)
Svar