Standardpiler

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Bambus er vel egentlig en plante. Merkelige greier. :-) Jeg synes det er pent som ryggbacking. Tilbake til standardpilene. Skulder menes med overgang fra skaft til bodkin,- ikke sant? Skaftet skal være i minimum 3/8. Må overgangen være minimum 3/8, med en bodkin i 3/8, eller kan jeg sette på en bodkin med 11/32 i innvendig diameter og lage en pen overgang.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

-Det er treverket som skal være minst 3/8" rett bak der spissen slutter ja, så om "hølet" i spissen er mindre, men du utvendig har en overgang som tilsvarere at treverket er 3/8" i overgangen er det greit.

Ellers er vel bambus teknisk sett gras.. Personlig mener jeg bambus er et fantastisk materiale. I de Norske reglene er det jo ingen restriksjoner i det hele tatt på bambus, så med ei bue med bambus vil du kunne notere lengdene med alle piltyper i fht. Norske adelskalendre. Det er bare i listene som skal sammenlignes med EWBS at bambus kun kan brukes til lengdepiler.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Tilbake til standardpilene. Prøver å få dette sånn noenlunde riktig. Det verste er vekta. Ikke sikkert "poplar" var et klokt valg i så måte, men vi fåre bare lage fler. :P Jeg har et spørsmål om plasseringen av fjøra. Lengden på fjøra er grei, men hvor langt bakover skal den plasseres i forhold til nocken?

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Standardpiler

Legg inn av Are »

Ingen krav. Men de som er funnet på MR har fjærene plassert slik at bakre surring på fjærene også dekker bunnen av hornforsterknigen som jeg mener å huske skal være 5cm lang. Dette blir også den peneste løsningen syns jeg.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Tenk bare at du plasserer dem der det føles naturlig. Om det er forska noe på hvor de bør sitte i forhold til å få flest meter ut av pila veit jeg ikke, men jeg tviler på at det er mye å hente på det uansett. Da bør det estetiske og praktiske komme først.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Standardpiler

Legg inn av Lurz »

Er det ikke naturlig å tenke at fjæra styrer best jo lengere bakover (vekk fra tyngdepunktet) de sitter?
Og en pil som går rettere går lengere. Men siden fjæra på standardpiler har en ganske stor minstestørrelse, og sannsynlgivis styrer ganske greit, så kan det jo være fint å ha plass til fingrene.

Flightpiler derimot, der du prøver å få pila til å gå rettest mulig med minst mulig fjær.........
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Jeg er faktisk ikke sikker på om det ene eller det andre er best for lengde.. Jeg har testa ut å sette fjøra så langt bak som mulig uten å komme i vegen, og å lage dem lenger fram enn venlig. Begge ga ganske kjedelig resultat. Ingen av dem gikk nevneverdig lenger eller kortere enn normalen..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Holder på med 10 nye standardpiler nå. Skal teste ut litt, og gi pilene forskjellig balansepunkt, avstand fra nock til bakre del av fjør, tønneform osv.
Skal huske å skrive ned et kjennemerke på hver pil, så får vi se hvem av dem som går lengst...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

..Ble ferdig med ei standardpil i går kveld, med balansepunkt bare 1,5 cm forran senter på pila. Den har tønneform, og er mellom 11,5 og 12mm brei på midten. Har litt trua på den egentlig. Den er til og med pussa, og ja, jeg har brukt finere papir enn 80. Etter ei runde med 400 (!) papir fikk den en omgang med glattebein. (Jeg som pleier å syns 120 papir er i fineste laget...)

Blir artig å se åssen den går i forhold til de andre standardpilene.

Det er mye å gjøre om dagen, så tempo er ikke i turbo. Men jeg håper å få til de andre 9 pilene snart også. Mulig 6 av dem blir treningsliverypiler. De er i furu, noe gudene forbyr på MR-pilene, og har "feil" spiss, så de kan ikke brukes til konkurranser. Ellers møter de alle krav til MR-piler. Det artig å se hvor langt de går.
-De er til "forskningsbruk", så når jeg får godkjente spisser og skaft i et anna treslag, har man noen ideer til hva som er lurt :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

..Da var nypila testa ut mot den gamle "godpila" som har rekorden, og noen andre piler testa med følgende resultat:

100# almebue:
Gamlepila: 195 meter
Nypila: 203 meter
MR-pil som ikke godkjennes pga. furuskaft: 186 meter
Lengdepil A: 233 meter
Lengdepil B: 242 meter

135# Eik/hickory (den fra Ivar):
Gamlepila: 211 meter
Nypila: 227 meter
MR-pil som ikke godkjennes pga. furuskaft: 208 meter
Lengdepil A: 251 meter
Lengdepil B: 272 meter

140# barlind:
Gamlepila: 213 meter
Nypila: 227 meter
MR-pil som ikke godkjennes pga. furuskaft: 206 meter
Lengdepil A: 245 meter
Lengdepil B: 269 meter

147# barlind/hickory:
Gamlepila: 224 meter
Nypila: 241 meter
MR-pil som ikke godkjennes pga. furuskaft: 217 meter
Lengdepil A: 238 meter
Lengdepil B: 278 meter

8) 8) 8)


Alle skuddene ble skutt fra omtrent 20 meter høgere enn der de landa, men med sidevind. Tipper det utgjør omtrent å skyte på flatt område uten vind.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Standardpiler

Legg inn av Are »

Vekker liv i en gammel tråd.

Skal lage Standardpiler til NM der jeg i år skal bruke en krigsbue. Buen har Eirik målt til 125# og jeg til 104# på fullt trekk. Siden der er litt mye styr og lage Standardpiler tenkte jeg å innhente info på forhånd fra noen som har skutt Standardpiler fra krigsbuer før.

Jeg ser for meg at 9,5mm blir litt puslete til en krigsbue. Jeg har noe poppel i 10mm og 12,5mm. 10mm har en stivhet på 85-95#. Ser for meg å lage av 12,5mm og tønneforme.

Høres det ut som en god idé? Kom gjerne med innspill og erfaringer.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Standardpiler

Legg inn av Kviljo »

Oi, denne tråden har gått meg hus forbi et helt år... Kule målinger, Daniel! Artig å se så mange sammenlignbare tall :)

Når det gjelder standardpilene er det nok fortsatt minst mulig diameter som gjelder - alså minimumskravet. Så kan man finne riktig spine og vekt med forskjellige emner. Heller et parallelt skaft på 9,5mm med riktig vekt, balanse og spine, enn et tønneformet skaft på 12mm midt på. Utfordringen ved å holde minimumskravet til diameteren er vel å få balansepunktet langt nok bak, men jeg mener å huske du hadde noen ganske lette spisser?

Derimot er det nok hensiktsmessig å øke tykkelsen på piler av mykt materiale, slik at stivheten blir riktig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Fordelen med 12mm er at det er lettere å sette riktig balansepunkt og justere vekta. Tønneform er også lurt. Et tips til bua di er forresten å legge den tørt og kaldt en stund, da tipper jeg den får tilbake litt styrke. Legg gjerne bua vannrett med buken i været. Bua er vel ikke lenger enn ca 190cm eller no, så den vinner noen meter på å være kort. Har forresten bua fulgt strengen mye?
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Norwegianwarbows »

Artie målinger Daniel!

Are: Jøss har bua blitt så veik? Jeg målte den på 125# på 32" når den var ferdig med ei slaktervekt. Målte den også hos Bjørnar hvor den bunna 100# (digital) vekta på 26-27# trekk. Tipper den ble i overkant fuktig på hamar i et ikke helt vanntett telt. Hvor mye følger den strengen nå are?

Målte barlindbuen min også på skurven hvor den nå var 135# på 32" trekk etter at jeg akkurat hadde hatt den med til Gudvangen en hel uke der sikkert 150 personer prøvde å dra den opp hehe
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Standardpiler

Legg inn av Are »

Målte bua på badevekta etter trening i dag og den viste i underkant av 50kg på fullt trekk, så den første målingen min er nok ikke helt på jordet. Buen følger strengen mye etter skyting. Har ikke målt nøyaktig, men vil anslå 10-12cm. Buen har ligget oppunder taket ved siden av min andre treningsbue. Begge ligger i hvert sitt lintrekk med buken i været. Fram til de aller seineste dagene har dette vært en latterlig tørr sommer her så hvis barlinden er fuktig skjønner ikke jeg stort. Skal prøve å huske å måle noe furu i nærheten i morgen.

Til nå har jeg bare skutt på svært kort hold 4-6m og var ikke imponert over pilhastigheten. Fikk derfor lyst til å prøve å skyte langt. Problemet var at jeg ikke har noe sted å skyte langt. Løsning: skyt mye høyere. Jeg har 100 m blomstereng mellom huset og noen svaberg som ender i fjorden. Tanken var å lande pila på hitsiden av svaberget. Dette var noe i nærheten av en MRpil. Kona så på og ble imponert da den virkelig forsvant til himmels. Hvor ble den av??? TOKK! (Lyden av tung pil som treffer svaberg tre meter fra vannkanten). Pila får visst fotstykke i morgen :-)

Selv om bue er "slapp" er det fart i den. Fordelen er jo også at jeg får til et helt rent slipp.

Rent friksjonsmessig er jeg enig med Ivar. Det er mye mer overflate på et pilskaft med 12 mm diamer enn ett med 9,5mm. Og som du skriver har jeg lette smidde spisser. Mener å huske de veier rundt 7g. Tror jeg har noen bøkeskaft på 10mm. Kanskje de kan egne seg. Samtidig har jeg noe 12,5 mm poppel. Tross alt skal jeg lage 6 piler, så jeg kan prøve litt av hvert.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar