Standardpiler

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Holder på med noen standardpiler i 3/8. Noen spesielle føringer i forhold til surringer og tråd? Er det historisk riktig med lin, eller er det silke som er tingen.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Standardpiler

Legg inn av Christian »

Silke blir best synes jeg. Jeg surrer mine med en rød siketråd på hvite fjær for den engelske looken ;)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Standardpiler

Legg inn av Jacob97 »

Så kan du legge inn en rød spleis i tillegg :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

standardpiler MÅ ikke ha surring egentlig.. Det er MR pilene som krever det. Vil du ha det på standardpilene er det ikke noe problem, men sida standardpilene stort sett brukes til lengdeskyting er det en liten fordel å hente i å la fjøra være "usurra..."

Ingen tvil om at det er finere med surra fjør da :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Ok. Bare for å få ting på plass. Er livery arrow og mr-piler det samme? Jeg har forøvrig lest at quarter pounder ikke hadde surring. Mye å holde styr på. :?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Livery og MR er det samma ja, og det stemmer at QP-pila ikke trenger surring. Bare MR-pil som kraver surring.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Standardpiler

Legg inn av Are »

Bare å gå inn på EWBS sin hjemmeside Der finner du fin oversikt over piltypene.
Hyggelig at du prøver deg på noen skikkelige piler.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Har vært å sett på de forskjellige piltypene. Legger ut bilder etterhvert. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Jeg så litt på hvilke tresorter som er godkjent til MR-piler i går. Glemte å skrive ned mens jeg leste, men jeg kan legge ut ei liste i kveld hvis jeg rekker etter ungelegginga. Alle tresorter de har funni skaft av ombord på MR er godkjente, andre er ikke.

Husker at ask, osp, poppel, bjørk, valnøtt, "wytch elm" (dvs den vanlige her i landet) er ok. Mener at selje også sto der..?
Husker at hverken gran eller furu er på lista....
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Jeg trenger litt mer info om standardpiler og flightpiler. Standardpil er i hovedsak en lengdepil,-ikke sant? Men var det vanlig å skyte disse flightpilene med krigsbue? Det har selvsagt noe med vekt å gjøre og styrke på bue, kontra spine etc.... Hvordan gjør du det? Skyter du flightpiler med Holmegaardbuer og den slags og kun standardpiler med krigsbue?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Tja, standardpil er vel så vidt jeg har forstått en standardisering av ei krigspil, slik at det skal kunne skytes lengde med noe som tilsvarer en krigspil der det forhindres at man beveger seg vekk fra det som vil kunne kalles ei krigspil i jakta på bedre lengder. Ei lengdepil til krigsbuer er ikke som strikkepinnene det skytes med til ekstremvarianter av holmegardsbuene, men de er fort litt lettere enn standardpila, og har betydelig mindre fjør.
Bedre og mer utfyllende info her:
http://www.englishwarbowsociety.com/sta ... ow_EN.html

Jeg har mitt lengste skudd med ei 32" pil med diameter på ca 9mm på midten av "tønna". (tønneforma skaft) Den har beinspiss, og bitte små fjør. Jeg har ikke veid den, men tipper den veier omtrent 40g. Den har klart 257,5 meter med ei 140# bue, men med tanke på at jeg nå har fått ei standardpil 228 meter med en 120#'er vil jeg tippe det er mange flere meter å hente med ei lengdepil som er bedre tilpassa bua.

På lengdeskytinga oppi Kvam forrige helg var det interessant å se at de samma to standardpilene gikk lengst hver gang, både for meg og Eirik. Sjøl om vekt på pilene og fjør var identisk med andre standardpiler man da skulle tru gikk like langt, gikk de samma to pilene mellom 10 og 20 meter lenger hver gang. Forskjellen på de to og de andre var rett og slett balansepunktet på pila....
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Flott. Dette er spennende. Er det egen klasse for flightpiler til krigsbuer? Ting begynner å klarne litt nå ja. Jeg har ei krigsbue på gang. Bambus og eik. Laminater kjøpt av Ivar. Burde bli litt lik den du byttet til deg. Prøver å få den på 90-100# Det er en start. :-) jeg har en til og. Den er breiere. Hickory og eik. Den fikk en fin refleks under limingen. Hickory fra Per Onsrud og amerikansk hviteik. begge buene blir på 78". Legger snart ut bilder. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Høres bra ut!

I forhold til registrering av rekorder vil ikke EWBS-reglene notere noe anna enn lengdepiler med buer det er brukt bambus i. Til de andre pilklassene er ikke bambus lov. I fht Norske regler vil ei bue med bambus/eik noteres som akkurat det samma som hickory/eik..

Hickory/eik vil du kunne skyte alle pilklasser med også i fht EWBS, og registrere lengder under "non-historic" (laminerte buer og buer av treslag som ikke er "innfødte" i nord/nordvest-Europa...)

Puuh, mange regler... Og ikke minst er det litt vanskelig å holde tunga rett i munn når man forholder seg til både Norske regler og rekorder i fht EWBS-regler...

Men når det er sagt tipper jeg det er mulig å nå svært langt med ei riktig lengdepil fra ei Bambus/eikebue :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Standardpiler

Legg inn av Bowman »

Hvorfor er bambus bannlyst? Er det en form for dopet backingmateriale? Gir bambus økt "performance" ? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Standardpiler

Legg inn av nidrinr »

Veit ikke helt hva de har i mot bambus, men det er vel kanskje det at bambus ikke er tre..? Bambus er veldig bra, men jeg trur ikke det er så overlegent at det er derfor de har satt den regelen..
Svar