Hva som trengs for N.Låsbuelag

For den kommende underavdelingen av Norsk Langbuelag som skal fokusere på å få låsbue lov i Norge.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Moen »

Er det lovlig ervervet, kan heller ingen nekte deg å bruke det. Å plaffe løs på middelalderfestivaler blir imidlertid noe drøyt tror jeg. Kan nok hende onkel blå heller ønsker at du skyter på ei skytebane eller bak huset ditt. Folk flest har ikke peiling, og vil mest sansynlig ikke reagere om de så deg.
Det var forresten jeg som nesten ble truffet av en bolt i fri flukt i Oslo for noen år siden. Den strøk forbi ryggen min, gikk gjennom blinken, 2x pilfangernett og ut i vannet. Låsbuen var hjemmelaget. Samme kveld håpte jeg at armbrøst aldri måtte bli lovlig igjen. Jeg har moderert meg noe siden da, men håper innhavere av "x-bows" bruker fornuften, og skyter på et sikkert sted.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Christian »

Et av problemene med at armbrøst er ulovlig og derfor lite regulert er at det ikke stilles krav til opplæring ved ervervelse. Sånn som det våpentekniske ved Jegerprøven f.eks.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Moen »

Det har du rett i. Eller delevis rett...Når man erverver f eks rifle til trening og konkurranse, er det ikke krav om så mye som ett sekund opplæring. Kun et skarve medlemskort til snaue 200 riksdaler. Sykt? Jepp!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av KEn »

Når man erverver f.eks. rifle til trening og konkurranse, er det ikke krav om så mye som ett sekund opplæring
Joo, tror jeg, du må vel dokumentere aktivitet innen den grenen du skal konkurrere/trene i? Det må iallefall jeg. Og der ligger det en del potensiell opplæring og erfaring. Faktisk tror jeg knapt det forekommer at noen erverver rifle eller pistol uten en opplæring innen temaet. Selv om det ikke er et formelt krav om det.
At denne burde vært bedre og fokusert sterkere på sikkerhet og (sett inn din mening) er en annen sak, men den er der.

Våpen som erverves til jakt er det verre med. NJFF har monopol på jegerutdanning, og våpenkunnskapen hos endel jegere skorter tildels dramatisk. Det er vanlig å fullføre jegerprøven med 5 skudd avfyrt ila. kurset, og det gjennomføres kurs helt uten skyting... Så man kan kjøpe seg rifle/hagle helt uten opplæring. En skandale etter mitt syn, og det viser seg i praksis ved at flere jegere skadeskytes hvert år, og at jegere regelmessig blir drept, av andre jegere. Som ikke behersker å behandle våpnene sine på en sikker måte.

Låsbuer av historisk art må da komme under husflid/hjemmelaget-rundskrivet og være lovlige?

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Moen »

Fortsatt delvis riktig. Dvs slik praktiseres forsatt ulikt på de forskjellige våpenkontorene. Det siste året har jeg kjøpt 4 rifler. 3 til trening/ konk og 1 til jakt. Jaktrifla fikk jeg godkjendt på et to år gammelt jegeravgiftskort, og konkurranseriflene trengtes ikke noe dokumentasjon over hodet. Kun kopi av medlemskort. Dette er Elverum. I Voss f eks, kan det hende de praktisere helt npe annet. Det er vel noe vi som smeller med krutt er opptatt av skal bli anderledes. Likt behandlet uansett hvilket kontor man tilhører.
Svar