Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

For den kommende underavdelingen av Norsk Langbuelag som skal fokusere på å få låsbue lov i Norge.
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jadda »

Moen er nok inne på de vesentligste tingene her. Slik jeg ser det er konkuranse veien å gå, og slik interessen virker ute blant folket på dette forumet er det historiske armbrøster som er i vinden .Det vil bli lettere å jobbe opp mot en kunkuranseform i historisk armbrøst, da vi kun trenger å ha fokus på det. Og om vi bruker de samme regler som SAU , som bruker ett interationalt regelverk, vil vi kunne jobbe opp mot å arrangere ett NM i Norge la oss si i 2012 i klassen for middeladerklasse, (medeltidsklasse). Etter det jeg har sett på forumet og andre kanaler er det mulig å starte opp Armbrøstlag i Trondehim (Håndbuelaget, og Ordo Ignis), I Hamar traktene har Frilansene snakket om temaet, og i Oslo har vi Langbuelaget. Hvorvidt vi kan få Bergensere med er jeg usikker. Det er en gruppe son kalles Kongshirden 1260 som driver med reenactment på middelalder, med hovedfokus på våpenbruk. Tror det er lettere å få till ting om vi eks levere inn en søknad med progresjonsplan mot ett spesifikt arrangement eks NM 2012, med deltakesle fra hele landet.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

Kom over en interessant sak på nettet. Begrunnelsen for forbud av "Elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.""
er i flg §1-3, 2 ledd. (Våpenloven) at disse ikke har noe med jakt- og idrettsvåpen å gjøre.
Så da er det bare å gjøre idrett av det :D På en eller annen måte...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Både batonger og "karatepinner" :lol: les: nunchaku, har vært holdt lovlig i tradisjonelle karateklubber. bare for å nevne det...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av dagsunde »

Nå begynner innleggene å ta en riktig matnyttig vending her folkens! :)

Dette er akkurat de synspunktene jeg trenger i arbeidet med regelverket og artikkelen
rundt dette som kommer i neste Toxofil...

Har også fått kontakt med formannen i SAU, som viser seg å være meget behjelpelig.

Driver også å prøver å få kontakt med han politijuristen her i Agder som avslo søknaden
min...

Skal følge opp mere etterhvert som jeg får en litt bedre oversikt.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

Sakset fra SAU`s hjemmeside.
Nationella regler för Historiskt armborstskytte

§3 Materialet i bågen får vara av trä, komposit (horn/trä/senor) eller stål. Stålbågar skall ha någon form av säkerhetskabel på ryggsidan som bromsar båglemmen vid brott. Strängen skall vara av naturmaterial, hampa eller lin. Tjocklek minst 10mm för tunga borst (över 400lbs/180kg i dragstyrka) och minst 8mm för lätta borst (under 400lbs/180kg)
Det er liksom ikke småtteri "Søta bror" holder på med... :shock: 400# begynner å ligne noe 8)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Truls med bogen »

Det er en grunn til at armbrøst er forbudt. Det er et meget farlig våpen som er LADD :evil: følgelig kan det lettere skje ulykker. Vådeskudd. Vi er rimelig forkånet for slikt vi som er mest opptatt av buer....og ikke minst skyte og treffe med disse. Den nye leder Ingar har selvsagt helt rett i at dette må styret og NLs øverste organ ta seg av..årsmøtet 2011...
Seriøsitet rundt sikkerhet må aldri glemmes! Det var forresten en ganske stygg episode med låsbue på et av fjordårets middelalderfestivaler..jeg kan ikke fri meg helt for å se likheter her når Norges Bueskytterforbund tok compoundbuen inn i varmen...en bue og en LADD armbrøst er ikke samme sak...min mening er at armbrøsten ikke har noe i NL å gjøre.
Det er sikkert mange flinke, voksne og seriøse armbrøstfolk i landet, de bør danne egen forening...med eget strengt regelverk...eller under en pistol/rifle/svartkrutt skytterklubb
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Et armbrøst ER ikke ladd, det kan lades og oppbevares ladd ja, men det kan alle andre skytevåpen også... hovedforskjellen for meg ligger i at det er ei bue som driver prosjektilet og ikke en eksplosiv ladning. Derfor er det naturlig for meg at det er et buelag som står for danning av armbrøstlag. men det er nå bare min mening... Farlig er det ihvertfall :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jacob97 »

farlig ja... ville ikke likt å få en slik en i beinet. http://www.fantasi-fabrikken.no/brage/b ... lspiss.jpg
selv om det var en ulykke.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Kviljo »

Klart det er mest naturlig at langbuelaget tar fatt i låsbuer. Men at det krever en annen disiplin på skytebanen, er det liten tvil om. Det vil nok også være en minimumsalder på dette, 16, 18 eller 21, er vel aldersgrenser for andre skytevåpen?

Såvidt jeg ser av notatene mine etter praten med våpen-fyren i Kr.sand, er det politidirektoratet som kan godkjenne en eventuell søknad om å danne et forbund med skyteprogram for armbrøst. Det kunne visst også være lurt å ta kontakt med "Norsk benkeskytterforbund" som nylig hadde gått igjennom samme prosessen for å få tillatt deres våpentype.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Norsk skinkerytterforbund sa du? hmpf.. thihihi :P eh, men ja.. Når kommer det undeskriftskampanje og opptelling av ivrige entusiaster til danning av Norsk låsbuelag da? Jeg er klar jeg :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

For det første. Et våpen, også et armbrøst, er ikke farlig før luringen bak våpenet gjør noe farlig. Som Truls skriver har det skjedd nesten-ulykker med armbrøst i rimelig ny tid. Det var meg som var cm unna å få en bolt i låret under Oslo Middelalderfestival. Og min første tanke var hvordan jeg skulle klare å tre armbrøstet hans ned i halsen på`n (Joda, jeg får absurde ideèr når slik skjer). Jeg er oppvokst med våpen, jakt og skyting, og jeg har en svært klar politikk når det gjelder dette. Men! Det er ikke nok til å få meg til å forandre mening ang armbrøst. Det viser bare hvor viktig det er at sikkerheten er tatt vare på.
Om vi en gang får i gjennom dette, sier det seg selv at under trening og konkurranse, må skytebanen være like sikker som andre skytebaner. Dvs standplasser som ligger slik tilrettelagt at publikum ikke under noen omstendigheter kan bli truffet av et vådeskudd. Derfor er det sandfylte vegger mellom skytterene på en bane. Samtidig er det sandfylte vegger på sidene som sikrer en gitt sektor. Så noe publikumvenlig greie er det ikke.

Når det gjelder aldersgrense for å skyte på en skytebane, ligger den langt under 16år, gitt. På pistolbanen er det 14 års grense, men er jr under, så vil skyterleder/klubb vurdere om poden er skikket. Min eldste håpfulle var 9 år da han ble vurdert skikket av pistolklubben vår på Hamar. Da hadde han skutt pistol i to år allerede. Men selvsagt så er det opp til klubben, laget osv å sette kravene som skal oppfylles.

Når det gjelder Norges Benkeskytterforbund, så var problemet der ett litt annet en det vi vil støte på her. Skyting med rifle var allerede tillatt. Men for å få tillatelse til å erverve et våpen, må man godtgjøre behovet. Der lå problemene til NBSF. Siden de ikke var godkjendt av politidirektoratet, fikk vi heller ikke godkjendt søknader som gjaldt benkerifler. De forlangte også lokale klubber, og ikke bare sentrale medlemmer. Vi fikk riktig nok disp, og kunne være direktemedlemmer i forbundet for en periode.
De første konkurransene/NM ble avviklet i Sverige. Noe som også må gjøres i vårt tilfelle. For hva hjelper det å danne et forbund med skyteprogram for armbrøst, hvis vi ikke kan skyte med de lovlig??? Da må vi tusle over grensen til söta bror, og skyte der. Hvordan dèt skal gjennomføres er jeg heller ikke sikker på, da vi ikke får erverve lovlig her til lands, og må ha lisens i sverige. Jeg mener å huske at noen lånte våpen fra svensken i starten. Kronglete sti, men sikkert mulig å nå frem. Jeg tipper John Flateby, Lawson "Val" Vallery, Øystein Stamland, Oddvar Sletta eller noen andre av "gamlekara" i NBSF kan ha noen tips som kan være verdt å klore med seg.
Jeg ble med NBSF i 1996, og det er ikke mere enn ett par-tre år siden jeg fikk en mail fra J Flateby om at endelig var NBSF godkjendt.

Langbuelaget, pil & bue, låsbue?? Jo. Hvorfor ikke? Hadde ikke dèt dratt flere medlemmer? Jeg er overbevist om at dette blir pop når alt er oppe å går.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av GreenMan »

Jeg føler at det er naturlig at Norsk Langbuelag står som paraplyorganisasjon nettopp for å bevistgjøre slektskapet med håndbuen og i det historiske perspektivet. Når det gjelder låsbue, er jeg for en organisasjon som skal jobbe for historiske låsbuer ikke moderne vidundere med kikkertsikter o.l. Frilansene har begynt et arbeid, men for tiden brukes energien å bygge opp kanonlaget. Men vi vil nok kunne masseinnmelde mange medlemmer i lokale skytterlag spesielt i Mjøsreginonen, Kristiansandsregionen og Osloregionen. Det finnes også folk i Trondheim som er interessert i å få til et slikt miljø. Det som er viktig er at alle drar i samme retning - derfor er det smart å få på plass en paraplyorganisasjon så fort som mulig, enten for seg selv eller som et underbruk av NL.
Det er ingen restriksjoner på krigsbuer, som er vel så dødelige, og kanoner enten de er store bakkebaserte eller små håndkanoner så lenge de ikke har en utløsermekanisme.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Truls med bogen »

Armbrøsten er ikke noen bue og følgelig hører den ikke hjemme i Norsk Langbuelag, hva er galt med buen?
Dessuten tør jeg minne om slaget ved Crecy 1346, der engelskmennene (som vanlig) gjorde det av med armbrøster og franskmenn og riddervesen...og som jeg tidligere har skrevet, en ladd hjemmelaget armbrøst uten sikring er dessuten et meget farlig våpen. Og....til dere våpenkåte....En 200 punds compound US-ARMY/NASA sak er heller ikke noe leketøy. En sindig fyr fra Forsvarsmuseet som viser frem en slik, er jo noe helt annet. (Traff han på Middelalderdagene på Hamar for noen år siden)...å promotere armbrøst gjennom NL er heller ikke tatt opp i styret i NL, ei heller på noe årsmøte.
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Det er ikke noe galt med buen, men det er da ikke noe galt med et armbrøst heller... og du kan gjerne minne oss på alle engelske langbue bravader uten at det interesserer meg noe mer en en klam sokk. Elb er en kjempefin og enkel buetype og de engelske bueskytterne har så absolutt sikret seg sin plass i historien, men det finnes da så utrolig mye annen spennende buehistorie også, hvis NL ikke klarer å se forbi den elskede elben sin så kommer jeg til å kjede meg veldig som medlem... Hva med den evig aktuelle tyrkern? som hvis bruk på hesterygg var med på å bygge det ottomanske imperiet som hvis jeg husker riktig var hakket større en noen gjørmete jorder i frankrike :wink:

Som et historisk våpen er armbrøstet en selvsagt! Bare tenk deg et borgvern som plasserer presise bolter med 1000# styrke i barikaderende slemminger.

Et armbrøst er et armbrøst, ikke ei bue, men den skyter piler som får kraft fra en bøyd sak med streng på. og for å ta med Crecy enda litt til så sloss langbuene mot nettopp armbrøst og uavhengig av hvem som hadde flest igjen når de var tomme for piler, så mener jeg at buer og armbrøst henger så sammen at det er helt naturlig an NL står for danning og drift av et låsbuelag.

Og hvis promotering av armbrøst ikke er tatt opp i NL, så tillat meg å komme med følgende spørsmål: Hvorfor ikke det, og kan dere gjøre det snart?

blei kanskje litt krass den her, men nå synes jeg du kom med tull altså...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Kviljo »

Man kan gjerne høre med styret om man er interessert i å omfavne låsbuer også, men jeg tror kanskje det er viktigere å få grep om hvordan man skal få tillatelse til å drive med låsbuer i det hele tatt. Så fort det er på plass blant de interesserte, kan man ta det opp som en sak på et årsmøte. Er det da nok interesserte på møtet kan man se på hvordan NL skal organisere eventuell låsbueskyting. Er det ikke nok interesse, kan man sette igang Norsk låsbuelag uavhengig av NL.

Jeg tror kanskje innføring av låsbuer i NL kan bedre sikkerheten generelt. Låsbuer vil i alle fall kreve skytebanedisiplin, og det kan gi en positiv effekt på bruken av håndbuene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar