Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

For den kommende underavdelingen av Norsk Langbuelag som skal fokusere på å få låsbue lov i Norge.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av nidrinr »

hehe. Men fra spøk til alvor, jeg skal holde kjeft og krype stille langs veggen for ikke å ødelegge for noen som gjør en fantastisk innsats.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jacob97 »

nidrinr: bare gjør det! det er på tide at noen setter de fisefine politikerne på plass.
Jadda skrev:Da kan jeg andbefale nidrinr til å lage en trebuchet, da den ikke omfattes av lovverket. Og lager du den stor nok, kan den kaste piano og små fiat biler, Og lager du den liten nok trenger du ikke bæretillatelse
jadda: nå ble jeg fornærmet. skyte piano? jeg spiller piano og er en av skolens få pianoelskere. skyt biler og spyd, men la pianoene være i fred.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av nidrinr »

..Med musiker-frue blir det nok ikke spesielt positivt for husfreden om pianoet ender som ammo.. :roll:

-Får satse på noen av de store steinene som ligger rundtom i hagan i stedet.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jacob97 »

da må du vel lage en katapult eller blide da :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jacob97 »

også kalt en blide. :D
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av GreenMan »

Moddishatt på:
Prøv å holde dere til tema a guttær...
moddishatt av
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jadda »

Bare for å nevne en lite tig jef ikk høre under hornbuesemiert i Bergen. De var det en deltaker (som jobbet med IT i politiet) som fortalte om årsaken til forbudet mot armbrøst, som kom i 1992. I 1990 var det en politipatrulje som ble beskutt med armbrøst mens de var på oppdrag i Bergen, og bolten gikk gjennom begge bildørene. Heldigvis ble ingen skadd, men politifokene mente de burse se på effekten av disse moderne armbrøstene, og de ble litt frobauset da bolten fløy tvers gejnnom deres ballistiske vester. Antar reaksjonen var noe slik "Oi...... æhhh hei guta æ trur vi må se på det hær litt nærmare"
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

Vi får bare håpe de ikke prøver ei hjemmelaget askebue på 120# mot samme vesten.. Da er det vel kroken på døra der også.. :roll:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av nidrinr »

Har sett en eller anna plass at politiet (i Nederland trur je..?) prøvde ut nye skuddsikre vester. Vesten ble tredd over en sandsekk på påle, og diverse pangpanger ble testa ut, og man måtte opp i relativt kraftige saker før det ville vært dødelig. Ei trinsebue av kraftig kaliber med en slags brynjebryterersstatning som spiss på ei pil av noe moderne material ble så testa ut, og det endte med pil gjennom skuddsikker vest, sandsekk, og ut gjennom baksida av skuddsikker vest...

-Bare for å ha nevnt det.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Piler er farlige...

Den beskjeden fadern min fikk av lensmann i 98 var at armbrøst skaut piler som ikke kunne spores ballistisk slik som kuler kan og derfor ikke kunne registreres. :roll: Det sa han forresten til meg også da jeg prøvde å få lissens..

Det er ikke akkurat noe spørsmål om armbrøst er farlig ell ikke, (det er det...) men det å få det lovlig er jo en kamp :evil:
Han pistolkompisen min har håndvåpen i kaliber .22 til .44 og kjenner flere som har helautomatiske automatvåpen MED lissens vel og merke 8) Så hvorfor kan vi ikke få lissens på armbrøst???? :evil:

En bekjent av meg i heimevernet har en MØR hjemme i våpenskapet sitt!! (MØR=materiell ødeleggelses rifle). Jeg skøyt med MØR siste gang jeg var i grønt, da skøyt vi hull i motorblokker fra 1400m :twisted:
lykke til med skuddsikker vest...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av nidrinr »

..de testa ikke med bærbare kanoner... :?
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jadda »

Christian, Forsvaret er untatt våpenloven, så legne det er snakk om heimevernet er det nok greit, men prøv å søk om en MØR til privatbruk, så for du nok NEI. vil jeg tro.
Tenker og tilbake til historien, der armbørst ble forbudt siden de var så lette å lære seg å bruke, kan være en av grunnene til det moderne forbudet mod slike. En trinsebue, krever litt mere trening for å kunne bli like treffsikker, og som nevnt tidligere er det en armbrøst dersom apparatet kan ligge i ladd possisjon uten aktiv inngripen fra skytter.En annen ting er at vi har hatt en moderne tradisjon for kunkuransesyting med buer og ikke med armbrøster.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

MØR er veldig militært ja, men flere av de som har automatvåpnene har de som privatpersoner.

og det at armbrøst er lett å lære seg... en .38 automatpistol: pek og trykk=pang og alt som trengs for å ha en er å være aktiv medlem i en godkjent pistolklubbb 6måneder, betale lisens og ha et godkjent våpenskap for oppbevaring. Så hvis vi får en godkjent armbrøstklubb i norge med et konkuranseopplegg på lik linje med utenlandske sport -armbrøstklubber. så tror jeg vi er på vei :D
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

Å blande sammen armbrøst og håndvåpen fører ingen steder. Å sammenligne de er i alle fall langt utpå vidda. Alle ser at forbudet mot armbrøst er drøyt, og kanskje litt raskt satt på forbudslisten. Men de fleste av oss burde glatt forstå hvorfor. Ikke var det lov å jakte med de, ikke ble de brukt til konkuranse, og en 15 åring trengte bare en 18 år gammel kompis for å skaffe ett. Samtidig så er det ett par politimenn som opplever en bolt flyende gjennom bilen de sitter i... At de er lette å lære seg tror jeg bare var ett ekstra poeng de la til i prosessen. (Det skjedde også en episode med armbrøst i Sandefjord rund den samme tiden som også ga mere bensin til bålet)
Som Christian skriver, er nok konkurranse veien å gå. Og jeg tror at alt annet enn konkurranseskyting er bortkast argumentasjon... Selv om historisk gjenskapning burde være greit. Kanskje å utelate trinsearmbrøst med psykohastigheter mildner saken? Kanskje vi skulle sende en delegasjon til Sverige på studietur? Kanskje vi alle skulle melde oss inn i den Svenske Armborstunion, eller hva det nå heter? Innvitere de hit, satse på at de får disp til å ta med våpen, arrangere konkurranser? Få mest mulig (positiv) omtale, og folks oppmerksomhet rundt konkurranseskyting med armbrøst.
Når vi ser at de samme folkene har forbudt sprettert og blåserør i samme slengen...òg "butterfly" kniver fordi de er "raske å åpne" (som om det går tregere å dra opp en vanlig jaktkniv..) Så skjønner vi at det er en vanskelig oppgave vi har forran oss.
Vi beskytter/støtter NBJF og deres arbeid ved å fraråde bueskytteren å prøve seg på ulovlig jakt. Samme greia er det med arbeidet for å få godkjendt armbrøst. Selv om vi kanskje synes forbudet er superteit :wink:
Svar