Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

For den kommende underavdelingen av Norsk Langbuelag som skal fokusere på å få låsbue lov i Norge.
Svar
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av dagsunde »

Hei alle sammen!

Jeg lagde for en stund siden en fungerende låsbue, og sendte
en søknad om våpenlisens på denne med bl.a. begrunnelse i
historisk gjenskaping og vedlikehold av gammelt håndtverk/historie.

Jeg fikk som forventet avslag, men begrunnelsen for avslaget var
noe overraskende (to ledd i kombinasjon):
§13: dokumentert medlemskap i godkjent skytterorganisasjon...
den er grei nok (og forventet) men neste krav til skytterorganisasjonen:
§24: org. må ha lovlig program utarbeidet for den aktuelle våpentypen, samt
arrangere årlige terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype det
søkes tillatelse for.
og på §24 var det det hele strandet:
...Så langt vi kjenner til, er det ikke godkjent noen skytterorganisasjon i henhold til våpenforskriftens §24 som har godkjent skyteprogram for omsøkte våpentype.

På bakgrunn av dette, kan vi ikke se at De tilfredsstiller våpenloven/ -forskriftenes krav til behov for omsøkte våpen.

Søknaden er derfor avslått på grunn av manglende dokumentert behov.
Grunnen til at jeg legger dette under NL delen av forumet er at jeg vil
rette en generell forespørsel til medlemmene og styret om dette er noe
som NL som organisasjon kunne omfattet/ gjort noe med, eller er det
helt utenfor interesseområdet til NL (bue, lås, historisk)?

Hvis man er åpne for en diskusjon rundt dette, tar jeg gjerne på meg oppgaven med
å skaffe tilveie den dokumentasjon, skjemaer ol. vi trenger rundt dette.

Takker for innspill.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

Avslaget ser greit ut, i forhold til at det er jo bare å danne en forening som har låsbue på programmet. Eller da bruke NL, for den saks skyld.
En forening med låsbue på programmet, må godkjennes av Politiet. For å få godkjendt foreningen må det ligge til grunn det praktiske behovet for våpenet det er snakk om. Samtidig kreves det en viss mengde aktive medlemmer fordelt ut i lokal-lag. Veien til en godkjendt forening vet jeg, med 100% sikkerhet, blir lang og kronglete. Men selv i land som blir kalt den siste kommunist stat og samtidig skal vite når du har deg med kokka i huset, kan det være mulig :wink:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av MalaWolf »

Gå for det :)

Skulle bare mangle at man ikke i Langbuelaget kan legge vingen om låsbuene også .... eller ?
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av dagsunde »

Det må være et reellt ønske om det, og det må være full
enighet om at det faller inn under NL's vedtekter om å
søke å ivareta historiske "ting & tang" (husker ikke ordlyden her).

Det vil også føre til økte administrative oppgaver og økt byråkrati
for styremedlemmene, så det vil bli en ekstra belastning for dem.
Dette trekker også ned.

Men ja, jeg håper... (Vet at flere andre har "låste buer" som bare mangler et lite hakk)
så noe interesse må det jo være?

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av GreenMan »

Like før jeg dro fra Moss for å plukke opp frue og datter foreslo jeg at NL burde lage en underavdeling rettet mot historisk låsbue, og at dette burde tas opp på årsmøtet. La oss si det sånn at hvis noen tar på seg å danne en forening med dette for øyet vil Frilansene (som ikke er en organisasjon/forening lenger men et firma) stille seg mannsterke bak, og vi vil da kunne samle medlemmer fra Trøndelag til Mandal. Mao god spredning geografisk.

Hvis jeg skal få lov til å være litt flåsete ser jeg ikke helt den praktiske forskjellen mellom en compound med releaser og en historisk låsbue. Begge er potensielt dødelige og begge bruker en form for utløser for å sende av gårde prosjektilet. Førstnevnte kan alle kjøpe over disk...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Kviljo »

Det er regelverket som er flåsete.

Jeg er absolutt åpen for at langbuelaget kunne danne en underavdeling for låsbuer, men jeg tror den beste løsningen er at de interesserte samler seg og lager en gruppe som er så langt fra NL som mulig samtidig som gruppen likevel er under NL. Arbeidet i låsbuegruppen bør utføres av de som er interesserte, og ikke av styret i langbuelaget. Rent praktisk må det nok også være et skille mellom NL og låsbuelaget, da skyting med låsbue vil sette helt andre krav til sikkerhet i en arrangementsetting. Men jeg tror likevel at det er naturlig at gruppen er del av NL.

Om jeg får komme med et forslag, så tenker jeg at videre saksgang kan være at noen setter seg inn i papirmølla rundt dette, skriver noen ord om prosessen og hensiktene med et slikt ekstra-lag i en artikkel i Toxofil, og samtidig etterlyser interesserte. På den måten når man ut til langt flere enn vi som er på forumet. Det er ganske sikkert flere der ute som har erfaringer med både skytterlag og armbrøster.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av dagsunde »

Da tar jeg på meg å samle detaljer og fakta, rundt regelverk og prosedyrer
for opprettelse av formelt skytterlag etc.

Blir veldig glad for PM eller innspill her fra de som har noe som helst erfaring med dette.

Når jeg føler jeg har fått en god nok oversikt over prosessen, skriver jeg en artikkel
til Toxofil om temaet samt hvorfor vi bør gjøre dette, slik som Ivar foreslår.

Når må du ha artikkelen?

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av GreenMan »

Bra Dag. Jeg lager et underforum for dem som er villig til å diskutere dette.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Kviljo »

Konge, folkens :D

Jeg håper at vi skal få utgitt et blad til før ute-NM, så det er bare å kjøre på :) Vil ikke sette noen dato foreløpig, men ei gang i juni passer sikkert fint, vil jeg tro.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Grauten »

...
Hvis jeg skal få lov til å være litt flåsete ser jeg ikke helt den praktiske forskjellen mellom en compound med releaser og en historisk låsbue. Begge er potensielt dødelige og begge bruker en form for utløser for å sende av gårde prosjektilet. Førstnevnte kan alle kjøpe over disk...
Jeg stakk fingeren borti den problemstillingen for noen år side, og fikk til svar at en bue må du holde oppe med egen kraft, og har derfor ikke en "lagret" energi. En rambue/låsbue spennes opp, og sikres, og således avfyres når som helst ved hjelp av den "låste lagrede energien". Dette ble muntlig forklart for meg av en politibetjent. :lol: Således defineres låsbuen som et skytevåpen som avfyres med lagret energi, og buen som et leketøy fordi opplagringen av energien skjer i en kort periode. Jeg prøvde meg med hypotesen om at dersom jeg ved et "uhell" skulle skyte på noen plagsomme individer, så ville jeg strafferettslig sammenlignes med at jeg klinte til noen med en spade. Betjenten hadde ikke sans for humor, ei heller lyst til videre diskusjoner, så jeg fikk et kort svar: Da, stiller det seg helt annerledes! :(
Sist redigert av Grauten den 25 mar 2010, 23:31, redigert 1 gang totalt.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Ingis »

Spørsmålet ble luftet under NM i Moss. Som leder i NL ønsker jeg bare å presisere at en undergruppe med låsbuer eventuellt
må godkjennes av årsmøte 2011. Har personlig ikke noe forhold til låsbuer. men ser at interessen er til stede blandt NL-medlemmer. Hvis NL kan bidra til at de som ønsker å skyte med låsbuer får gjordt dette er jo det greit, men da som en egen selvstendig gruppe. :)
"Back to nature!"
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Tjarand »

Hvordan håndheves forbudet mot låsebuer? Jeg har sett praktisk skyting med de fleste varianter av arten på alle middelalderfestivaler jeg har vært på i Norge. Har også ofte sett pistol-varianter til salgs på finn og qxl. Jeg skjønner at man ikke kan drive med organisert lovbryting i NL men er dette en sovende lov?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

JEG hadde ikke satset på at den loven er "sovende". Når guttunger på 12 år blir dratt til side av tollere fordi de har kjøpt med seg en suvenirsprettert fra syden som knapt orker å slenge ei klinkekule over stuegulvet, og samtidig blir bøtelagt med x antall tusen, er de (staten) nok truende til det meste. Det som skjer rundt på festivaler er jo dønn ulovlig... etter loven. Men hvor mange vet dette?
Sist redigert av Moen den 26 mar 2010, 23:37, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Kviljo »

I fjor, på Tønsberg middelalderfestival, hadde noen svensker blitt invitert til å vise skyting med sine lovlige armbrøster. De hadde fått tillatelse fra rette instans, og alt var visst i orden.

Det kan nok være lurt å komme i kontakt med miljøet i sverige. Der er det jo organisert og lovlig allerede. Copy -> paste?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Jadda »

Som det ble nevnt her er det flere lag som har denne problematikkern. Vi i NHL (Nidaros håndbuelag) har det og i våre vedtekter . http://www.handbue.org/Vedtekter_NHL_revidert_08c.pdf , der det står:
Foreningens formål er å være et inspirerende og koordinerende organ for folk med interesse for
håndbuer og låsbuer av tradisjonell eller historisk art.

Jeg vet og at det er flere grupper i Trondheim som har tanke om å begynne med låsbue skyting. (Riddergruppa Ordo Ignis). Vi i Trondhreim har og en særskilt histrorisk linkt til låsbue da det var ett armbrøst verksted i Erkebispegården.

Lovverket sier at armbrøst er forbudt, og at for å erverve det må man søke om fritak eller særskilt tillatelse fra politimesteren.

Våpenforskriften og tillhørende rundskriv 2009 -009 utdyper hva som menes med skytevåpen, behov osv. http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF ... g_vpen.pdf

I tråden er det kommet frem en del utsagn som kan være litt rare og direkte skadelig. Man bør ikke bryte loven og i alle fall ikke bevist. Er Armbrøst forbudt, og man ønsker at det skal bli lovlig er ikke det særlig lurt å kjøpe en armbrøst for så å satse på ”letter med tilgivelse enn tillatelse” holding. Dette kan lage hindringer for videre arbeid. Hva den muntlige argumentasjonene fra den politimannen som sa att det er ”våpnet kan ligge laddet”, holder ikke da ett harpungevær kan ligge ladet, og de selges over disk i sportsbutikker.

Det som er en mulighet er å starte opp en egen serie med middelalderarmbrøst etter internasjonale standarder. http://worldcrossbow.com/. Og vi kan starte med å prøve å få till ett sammarbeid med det svenske miljøet. http://www.armborstunionen.se/

Vi kan prøve å legge oss på samme linje som Norsk svartkruttunion, da de og driver med historisk skyting. http://norsksvartkruttunion.no/cms/.

En annen utvei er å gå via museumer, som kan erverve våpen som har historisk interesse.

Jeg er villig til å jobbe mot en Middelalder skyteserie i Norge, og vi er flere i Trondheim som vil hoppe på det toget.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Svar