Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

For den kommende underavdelingen av Norsk Langbuelag som skal fokusere på å få låsbue lov i Norge.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av nidrinr »

Det er vel ingen tvil om at det er mange bueinteresserte som også mener armbrøst er fascinerende. (Lett å se på engasjementet rundt temaet her på forumet). Det er i hvertfall mange av oss som lager buer, som liker tanken på å variere litt i spikkinga. For min del må jeg si at jeg ikke er like opptatt av armbrøster som jeg er av buer, men de er absolutt artige. Nå er jeg sikkert litt merkelig skrudd sammen, men om det ikke hadde vært forbud mot disse korte buene med stokk og avtrekker, ville jeg nok ikke brydd meg så hardt i det hele tatt. Forbudet provoserer meg derimot såpass at jeg gjerne tar i et tak for å legalisere produksjon, besittelse og bruk under sikre forhold.

Og ja, jeg er enig i at låsbuer hører inn under historisk bue. (Om ikke anna ville det vært utrolig morro å lage endel slike for å kunne sammenligne og konkurrere med buer i forskjellige konkurranser for å måle effektivitet opp mot hverandre. F.eks to lag, ti bueskyttere på det ene og ti låsbueskyttere på det andre. To isoporplater på 2x2 meter, 30 meters avstand. Flest piler/bolter i sitt lags plate på 30 sek vinner. Så prøves det hele ut med stålplate uttapå isoporen, fra forskjellige lengder osv :) )
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Truls med bogen »

Skal alt her dreie seg om hva som hende i året 1260 ? Dra pokker i vold med hele armbrøsten...dette er et bueforum..la Frilansene og Kongshirden og riddere ta seg av Norsk Låsbuelag lobbyvirskomhet og politikk for å få amerikansk våpenlov ....og til Frode....jeg har aldri likt fulle elgjegere og ladde våpen ...selv uten noen bak...under hodeputa eller i gangen....jeg kjenner deg som dønn seriøs...og de fleste er det....men..la oss heller bruke tid og ressurser til å få lovlig buejakt til Norge slik som i Danmark :D vi er en jegernasjon ...
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

kan vi ikke bare få en avstemming på det da. Hvor mange vil at NL skal ta seg av låsbuelaget mot hvor mange som vil at den jobben skal settes bort til noen andre. En organisasjon bør lytte til medlemmene sine...

Hvis det er mange som vil så blir det en sak for årsmøte, hvis det bare er kviljo, nidrinir og meg som vil, så får vi bare ta med oss armbrøstlysta vår ett annet sted.

hva sier du til en liten ja/nei runde Greenman? :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av nidrinr »

..Så lenge det er greit å diskutere klær og mjød her, kan jeg ikke for alt i verden se problemet med å diskutere låsBUER. Alle som ikke interesserer seg kan da vel la være å lese innleggene om temaet. Det bør ikke by på store problemer da det er en egen tråd.. :wink:

Jeg innrømmer da gladelig at det er noen tråder jeg diskuterer og leser med mye større interesse enn andre tråder på forumet. Men når det er sagt, er jeg også tilhenger av takhøgde. Det er viktig at alle stemmer respekteres og lyttes til, og at ingen sitter inne med tanker de gjerne vil dele uten å gjøre det i frykt for gnisninger. Uten mennesker med sterke (og gjerne forskjellige) meninger, ville enhver diskusjon blitt kjedelig. -Skummende øl i været!

P.S, uten rebeller og meninger som går imot loven, ville loven stått på stedet hvil.. Litt kjett om lover som f.eks omfatter heksebrenning fortsatt skulle vært gjeldene.. :roll:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Anerkjennende perspektiv smalt det fra førskolelæreren :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av GreenMan »

Christian skrev: hva sier du til en liten ja/nei runde Greenman? :wink:
Fiksa
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Tre tommler i været for Greenman :D

*stemme avlagt* :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av GreenMan »

Torgisl Reidarson skrev:Skal alt her dreie seg om hva som hende i året 1260 ? Dra pokker i vold med hele armbrøsten...dette er et bueforum..la Frilansene og Kongshirden og riddere ta seg av Norsk Låsbuelag lobbyvirskomhet og politikk for å få amerikansk våpenlov ...
Og armbrøsten har et gammelt norsk ord som heter låsbue, ergo diskusjonen har noe her å gjøre. Spesielt så lenge den ligger under fanen Norsk Låsbuelag ;)

Norsk våpenlovgivning er ganske liberal og vi har en av de største våpentetthetene i verden Truls. Det er ikke snakk om ved å få lovgiverne til å tillate en rett til å bevæpne seg, slik man har grunnlovsfestet i USA, men å tillate et historisk våpen på samme måte som man tillater svartkruttmusketter og andre sammenlignbare våpen. Altså registrere våpnene og brukerne. Med andre ord en ganske streng lovgiving for et våpen som er bittelitt mer avansert å lage enn en håndbue.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Jeg liker prosenten, men er skuffet over hvor få som har stemt! Har bueforum bare 14 aktive medlemmer??? Er det en frist på avstemningen foresten?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av GreenMan »

Per dags dato så er det 15 for og to mot. Med andre ord så er dette noe norsk langbuelag bør ta fatt i, men likevel er det bare 17 av forumets 350 medlemmer som har en mening?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Moen »

Ser man på hvor mange som er "Aktive" med 10 eller flere innlegg, er det kun 81 medlemer... Det er jaggu lite! Kanskje èn god grunn til at forumet tar vare på flere enn kun lintøy og langbuefolket.. Noen bør kanskje snart innse at miljøet er knøttlite, og kanskje få opp øynene?

Langbuelaget på sin side har en kjempejobb når det kommer til arrangementer og rekruttering. Det gjelder forsåvidt medlemene også. Å tro at langbuelaget skal overleve med kun styrets innsatts, er å tro på nissen.

DERFOR mener jeg at NL burde ta låsbuen til seg. Det handler om rekruttering!
Endre Fodstad
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 08 jan 2006, 18:58

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Endre Fodstad »

Howdy. Når rekruttering nevnes...lett necropost.

Om det blir noe av norsk låsbuelag har dere et nytt medlem her, ihvertfall, og kanskje fler. Jeg driver og samler informasjon om låsbuekonstruksjon fra den perioden jeg selv er interessert i (rundt 1300) og jeg er ikke alene i interessen.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av dagsunde »

Hei ale sammen!

Starte med en uforebeholden unnskyldning til alle som har engasjert seg i Låsbue-tråden;
Jeg har vært litt nede for telling sånn på privaten, så jeg har hverken fulgt opp denne tråden,
min kontakt med politiet i Agder eller lever noe som helst til Toxofil (Som jeg lovte Ivar).

Ser at denne tråden ikke har vært nevneverdig aktiv siden jeg var mere aktiv i Mai engang...
Betyr dette at emnet har mistet nyhetens interesse, eller er det fortsatt stemning for at noen skal
plukke det opp igjen?

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av nidrinr »

Interessen er der, men det har vært andre prosjekter på gang. :)

-Sjekk forresten denne:

http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/37178
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Låsbue, historisk gjenskaping og våpenlisens

Legg inn av Christian »

Interessen er absolutt tilstede hos meg fortsatt, ihvertfall når det dukker opp sånne smykker på paleo :wink:

Blir det tatt opp til helga?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar