Forvirring rundt Standardpil

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av Jæger »

Dette kunne kanskje vært hektet på en eksisterende tråd om Standardpil, flytt om ønskelig.
Nå er jeg fersk i gamet men det slår meg hvor mange som kommer med blinkpilene sine for å skyte "standardpila" si på lengdeskytinga.
Kunne det vært lurt å kalle klassen Engelsk krigspil, Engelsk standardpil e.l.? Nå har vi hatt prøveklasse for Walisisk pil, så kanskje lurt å kalle den andre for Engelsk-et-eller-annet?
Bare en strøtanke fra en nybegynner innen bueknekkingens noble kunst :oops:

PS! Er det flere som skyter Westminster Abbey-pil? Tar med meg min til Slaget på Re.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av Are »

Har selv tenkt tanken ja. Det er jo bare å fremme forslaget på årsmøtet, siden navnet står i regelverket til NL


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av Allan »

Gode forslag mottas med takk! Jeg ser muligheten for forvirring. Utfordringen med å bestemme et nytt navn er at "Standardpil" er ganske innarbeidet blant de som har vært med litt, så det er gode muligheter for at et nytt navn ikke kommer til anvendelse. Skal det funke bør det i alle fall være såpass kort og konsist at det ikke kompliserer språkbruken, men alternativer som "Engelsk Standardpil" eller "Standard krigspil" burde kunne ha livets rett.
At arrangøren må passe på å opplyse godt om hvilke klasser som skytes og hvilke regler som gjelder dem, er i alle fall sikkert.

Jeg stiller meg svært positiv til skyting av westminsterpila, jeg målbare lage ei først...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av Bowman »

Standard pil har nok skapt litt forvirring blant nyere NL medlemmer og deltagere og det bør kunne presiseres som "Standardpil" under Krigspilklassene. Westminsterpila er jeg åpen for på RE. Både den og "Lyweerye" skal skytes av meg. Lager i første omgang en. Håper flere ønsker å lage "Lyweryepila" Vi har god tilgang på perfekt osp fra Ivar.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av Jæger »

Skal se om jeg får spikket meg en Livery, har en Tudorspiss liggende til det formålet. Blir nok sistelass men uansett ny pers da det blir første gang jeg skyter klassen :lol:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av GreenMan »

Reglene for standardpil er jo ganske klare på nettsiden:
langbue.no skrev: LENGDESKYTING "STANDARD PIL"
”Standard pil” representerer det eldste rekonstruksjonsforslaget til en engelsk krigspil. Den ble utviklet av Hugh Soar og Chris Boyton for nesten 20 år siden. Pila må ha identifikasjonsmerker eller skytterens initialer. Minimum vekt er 52 gram.

NOKK
Nokken skal være forsterket med en hornplate/-kile som er omtrent 5cm lang. Nokkens dybde anbefales å være omtrent 6mm dyp.
SKAFT
Ask anbefales for å oppnå minimumsvekten. Andre tresorter kan brukes. Minimum skaftdiameter ved spissen skal være 9,5mm. Minimum skaftlengde målt fra bunnen av nokken til pilspissen skal være 80cm.
STYREFJÆR
Styrefjærene kan være triangulære eller ha skjoldform. Bakkanten kan være naturlig eller skåret i en 90 graders vinkel. Spissen/hjørnet kan avrundes. Minimum lengde er 15,25cm. Minimum høyde er 1,9cm.
SPISS
Type 16 eller brynjebryter. Behøver ikke være håndsmidd.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av Jæger »

Ja, definisjonen or reglene er klarre men senest under årets NM kom det en merittert skytter til kontrollstasjonen. Jeg kjenner ikke til om vedkommede har skutt lengde før men han ville gjerne skyte standardpil for lengdepil hadde han ikke. Og med standardpil mente han sin standard blinkpil - siden han først var der og hadde anledning til å skyte. Det gikk ikke så galt med blinkpil, synes jeg. Men det viser vel at ikke alle leser og setter seg inn i reglene mer enn at navnet er misvisende, kanskje. Eller en kombinasjon.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Forvirring rundt Standardpil

Legg inn av Allan »

Jeg ser nå etterhvert at det vil kunne oppstå denslags nesten uansett hvor mange og ordrike beskrivelser gi legger ut. Så kanskje det ville være lurt å i det minste ha som en regel at en skriver for eksempel "Engelsk Standardpil" i programmet til stevner der dette er en del av konkurransen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar