Lengdeskytingens fremtid utenom NM

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Allan »

Tja...EWBS har jo definert krava til de enkelte pilene, og flere av dem krever spesifikt håndsmidde spisser. Std. pil og muligens Welsh class har ikke dette kravet (jeg trur det står noe sånt som "hand forged head not essential" ).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Hardwood »

Såpass ja..... men det betyr jo ikke at vi trenger å være like strenge.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Allan »

Hardwood skrev:Såpass ja..... men det betyr jo ikke at vi trenger å være like strenge.
Det var i grunnen det jeg tenkte óg, så lenge total vekt osv stemmer, spiller det mindre rolle. All den tid en ikke konkurrerer internasjonalt, skulle det ikke være noe problem at NL dispenserer fra kravet til framstillingsmåte for spisser. I arrangement I NLs regi, sjølsagt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Are »

Dette er gode innspill folkens. Men når det spesifikt står at det skal være håndsmidd mener jeg vi bør gå for akkurat det. En QP skal ha en heavy war bodkin. Min håndsmidde versjon er så tung at jeg brukte osp i skaftet. Jeg endte da med en latterlig fortung pil. De håndsmidde versjonene ee tunge med samme balanseresultat. En annen spisstypen kan endre balansepunktt kraftig. Og det har jjo vist seg å ha noe å si. Personlig mener jeg vi bør være ganske strikse på regelverket.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Bra folkens. Fine innspill. Jeg synes også at vi skal være nøye med regelverket. Vi overfører en tradisjon fra England til Norge. Engelskmenn er nøye og da må vi også være det. Det har litt med seriøsiteten å gjøre. Det blir ikke mer arbeid ved at man er nøye. Håndsmidde bodkins er ikke vanskelige å få tak i dag. Hvis noen lurer på regler. Gå inn på siden til EWBS og Warbow Wales. Sjekk også ut reglene i forhold til Flight. Hardwood nevner det amerikanske systemet.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av nidrinr »

For at resultatene våre skal tas seriøst av andre bør vi ikke lage for mange unntak fra regler vi adopterer.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av GreenMan »

Are skrev:Dette er gode innspill folkens. Men når det spesifikt står at det skal være håndsmidd mener jeg vi bør gå for akkurat det. En QP skal ha en heavy war bodkin. Min håndsmidde versjon er så tung at jeg brukte osp i skaftet. Jeg endte da med en latterlig fortung pil. De håndsmidde versjonene er tunge med samme balanseresultat. En annen spisstypen kan endre balansepunktt kraftig. Og det har jo vist seg å ha noe å si. Personlig mener jeg vi bør være ganske strikse på regelverket.
Enig med Are - hvis det skal være noen grunn/interesse til å sammenligne oss med utlandet bør vi følge samme regler.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Allan »

Typen spiss (bodkin/ type 16 eller hva det nå kan eller skal være på de enkelte) skal sjølsagt stemme hvis det skal være noe vits. Hvordan den er framstilt er IMO en bagatell, men jeg har ikke noe engasjement å bruke på å argumentere for å se bort fra det. Så viktig synes jeg ikke det er.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Den må være håndsmidd på Livery og QP. På livery står det spesifisert tudor bodkin. Nr 2. Foruten Hector Cole så lager Miloslav Lasky Krizan disse spissene. De er like fine som spissene til Cole. Tror han er billigere også. Jeg har planer om å bestille fra han. Dere finner han på Facebook. Jeg synes vi må være nøye med dette. Foruten seriøsiteten som tidligere nevnt så er dette en del av moroa.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Allan »

Jeg har egentlig ikke tenkt å holde liv i dette sporet av debatten, men den såkalte seriøsiteten hadde vært et betydelig mer troverdig argument dersom ikke kalkunfjør hadde vært akseptabelt.
Det er helt kurant å ikke ville tulle med reglene. Men det holder ikke å skylde på en helhet - for den er ikke der.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av nidrinr »

Må bare nevne det når vi først er inne på lengdeskyting.. Jeg har veldig lyst til å få med fler til Sverige også neste år. Fantastisk opplegg der, og det hadde vært veldig morro å få med nok til at man kunne hatt en "landskamp" i lengdeskyting. De noterer alle klasser fra EWBS, og sikkert også det vi ellers dukker opp med.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Are »

Høews spennende ut med en Harrytur med lengdeskyting. Hvor finner vi info om det?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Are: Yngve Trøtt. Gå på Facebook. Jeg har lagt detg til.Jeg har planer om å dra, og du kan selvsagt som alltid sitte på ;-)
Sist redigert av Bowman den 27 okt 2015, 09:13, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Jeg har egentlig ikke tenkt å holde liv i dette sporet av debatten, men den såkalte seriøsiteten hadde vært et betydelig mer troverdig argument dersom ikke kalkunfjør hadde vært akseptabelt.
Det er helt kurant å ikke ville tulle med reglene. Men det holder ikke å skylde på en helhet - for den er ikke der.
Allan: Det er ikke din og min seriøsitet som teller her, men at vi følger de reglene som EWBS har staket ut. De er såpass seriøse at de vet hvor vanskelig det er å finne stive og lange nok gåsefjør til nettopp dette formålet. Derfor har de åpnet for kalkun. Vi trenger ikke å gjøre det enda vanskeligere enn det er. Håndsmidd bodkin er lett å få tak i. Vi kan godt trekke det enda lenger. Epoxy, bøffelhorn vs kuhorn. Den helheten du etterlyser er ikke der og kommer heller aldri til å komme og det er heller ikke meningen. Det nærmeste du kommer det du etterlyser er Warbow wales sin "Lyweerye arrowee"

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av nidrinr »

Jeg merker jeg har mange meninger om hvor nært det originale utstyret vi bør prøve å komme, men det er en balansegang mellom ønsket om å få med flest mulig, hvor enkelt det er å få tak i/ lage utstyr, og hvor sammelignbart alt bør være. Reglene til EWBS er enkle å finne, lette å bruke når man sammenligner, og ikke minst variert i krava. Alle kan få til ei pil som godkjennes til standardpil, mens det kreves litt mer for å få laga en del av de andre klassene. -Og det er jo ingen verdens ting som stopper noen fra å lage noe som er så nært opp til datidas piler som mulig. Hadde jo vært morro å kopiere en del forskjellige piler fra MR og se hvor langt de forskjellige går også, men nå vandrer jeg inn i digresjonsland...
Svar