Lengdeskytingens fremtid utenom NM

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Herved er tråden åpnet. Sleng dere på.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Jeg starter ballet: Lengdeskytingen har vært gjenstand for endel diskusjoner de seneste årene. Den siste debatten dreidde seg om flere flightklasser som også er innført. Hamar var tredje året med den nye ordningen og det kan vel sies at det fungerer svært bra.
Som medlem av styret i NL har jeg fått oppgaven å samle sammen lengdekomiteen som har ligget litt i dvale. Jeg ivrer mer og mer for den historiske lengdeskytingen og jeg er en av de som ønsker at fremtidige NM skal fungere slik det er idag. Men jeg synes at ett arangement med lengde er litt lite , så jeg ønsker meg minst ett til. I den sammenheng så tenker jeg at et slikt arrangement kunne vært litt løsere i kantene og jeg åpner for samarbeid med de med litt mer moderne utstyr. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner noen her i Norge som skyter lengde med moderne utstyr, men de er hjertelig velkomne på det stevnet jeg prøver å etablere her i Vestfold i september. Jeg kan foreløpig ikke tilby lengre jorde enn 5-600 meter. Hvis vi snakker om opptil en km. så blir det plutselig litt vrient igjen.

Men den historiske gjengen vil da kunne boltre seg fritt innenfor 5-600 meter. Hornbuegutta er vel den eneste reelle trusselen her. Compound og recurve aner jeg ingen ting om. Jeg bor sentralt i Vestfold og mange vil kunne komme seg relativt kjapt hit. Men tilbake til fokus.
Jeg ønsker alle krigspilklassene pluss flightklassene på NM og Hornbueklasse. Moderne buer må skyte i egen klasse.
Jeg registrerte at det var mange som prøvde seg på standardpil på Hamar og brenner litt for å rekruttere skyttere.
Dette var starten på tråden. Sleng dere på. Ett eller to stevner? Jeg kan kun ta ansvar for ett. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av GreenMan »

Store utfordringen med flight er jo at det kun er på våren eller høsten dette rent praktisk kan arrangeres, men ja takk gjerne flere stevner.

Når det gjelder lengde, og da spesielt standardpil så har vi hatt følgende antallet deltagere de siste årene (kilde = resultatlistene)
2012: 6
2013: 8
2014: 14
2015: 16

Så antallet stiger
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Are »

Jeg holder en knapp på å holde et stevne der alle de engelske klassene er med.
QP
Livery
Standard
Wales
Flight
Og kanskje kjøre detamerikanske systemet mhp hornbuer.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Gledelig å se at antallet øker i mht. standardpil. Et stevne på våren og ett på høsten hadde vært glimrende. Jeg er også interessert i alle klassene med krigspil. Sjekk ut systemet til Warbow wales. De skyter lywerye som er en replika MR pil. Den kommer jeg til å lage i løpet av vinteren. Hadde vært morsomt å skutt den pila sammen med welsh class . (opp til 110#) Overkommelig vekt for mange. Får håpe at entusiasmen for dette kommer fra folk som skyter flight. Selv skyter jeg flight med krigsbue så det er bare å slenge seg på og mene.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av HEO »

Satser da på å bli den 17. på deltakerlista, og ikke på resultatlista. 8). Interessant initiativ av Bowman.
Sist redigert av HEO den 23 okt 2015, 00:43, redigert 1 gang totalt.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Allan »

Flere krigspilklasser ønskes velkommen! Det er denne sida av lengdeskyting jeg kommer til å orientere meg mot. I den sammenhengen meiner jeg at resultatene for de ulike krigspilklassene bør føres som de engelske: at buematerialet (barlind / alm/ laminert etc) og dravekt noteres. Kanskje buemaker óg. Det gjør at resultatlista blir litt mer informativ, og disse opplysningene er relevante for hvordan en skal vurdere lengdene som oppnås.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Bra innspill Allan. Jeg er også for at vi gjør det slik de gjør det i England. Ja. Barlindklasse, "meane wood" og "non historic" og selvsagt buemaker. Fint om vi kunne fått et system på dette og skutt 3 ganger i året. Det vil synliggjøre progresjon på en helt annen måte enn idag.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

HEO skrev:Satser da på å bli den 17. på deltakerlista, og ikke på resultatlista. 8). Interessant initiativ av Bowman.
Bra Hans Erik. Jeg regner med deg fremover. Du er det første synlige resultatet når jeg snakker om rekruttering. Når jeg mener rekruttering så mener jeg aktiv rektruttering, nesten headhunting. Vi skal bygge opp et aktivt krigsbuemiljø knyttet til Norsk langbuelag. Sett igang. Dag, vi trenger en prat. ;-)du som driver å lefler med buer i alm rundt 80-90# Dette er krigsbue.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Hardwood »

Dette synes jeg er et supert initiativ. Flott !
Hvis du Bowman arrangerer ett stevne, så har vi jo to lengdeskytinger medregnet ute-nm. Det er bedre enn ett. Når det gjelder klasser, er jeg enig i at vi bruker det engelske systemet med krigspilklassene og noterer treslag og buemaker. Hjertens enig i at listene blir mye mer interessante å lese, og å stille opp i for å prøve oss mot buemakere og lengdeskyttere i andre land. Jeg synes også at vi skal ta med det amerikanske systemet, kanskje med noen unntak siden de har veldig mange klasser. Det nye systemet vårt i NL er faktisk en tilnærming, siden de har vektklassene 35, 50 og Unlimited. Ivar og jeg har snakket litt om at det hadde vært gøy å bryne seg på amerikanernes resultater. Demhar en klasse som heter Primitive selfbow, da er buen i ett stykke tre og med linstreng.
Det er ikke verre enn vi gjør det til, ingen forventer at vi stiller med internasjonalt godkjente dommere og kontrollører. Dette er moro og ikke dødsens alvor.
Jeg kjenner heller ikke til noen som skyter lengde med moderne buer her til lands, men det er jo ikke rart. Ingen har vel noen sinne arrangert lengdeskyting for disse ? Men det blir nok
for vanskelig å finne lange nok jorder. Rekorden for 35 punds recurve er over 500 m.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

Hyggelig at du er entusiastisk Bjørnar. Jeg forbinder deg med lengdeskyting. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Hardwood »

Jeg også :lol:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Bowman »

:lol: Jeg vil gjerne vite mer om primitive selfbow med linstreng. Dessuten er de lengdebuene som ble brukt i mellomkrigstiden interessante. Du og Ivar har jo laget noen sånne.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av HEO »

Hardwood skrev: Det er ikke verre enn vi gjør det til, ingen forventer at vi stiller med internasjonalt godkjente dommere og kontrollører. Dette er moro og ikke dødsens alvor.
Da er jeg litt spent på kravene til pilspissens utforming: Vekt og utforming på pil er greit nok, men tenker da på maskinsmidd kontra håndsmidd pilspiss.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskytingens fremtid utenom NM

Legg inn av Hardwood »

Jeg mener selvsagt ikke at vi skal glemme regler og utstyrssjekk. Men det skal være oversiktlig og oppnåelig. Jeg kjenner ikke EWBS sine regler om pilspisser, men det kan vel ikke være viktig om spissene er håndsmidd eller maskinlaget så lenge de har noenlunde riktig form, og er tunge nok. Dette kan sikkert andre svare på.
Svar