Er tiden inne for eget Lengde-NM.

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Ingis »

Tenkte jeg skulle ta opp igjen diskusjonen om et eget lengde-NM. Er tiden inne? Vil mange møte opp på enda et NM? Vil lengdeskytingen få større status hvis så skjer? Utfordringen for arrangører av ute NM er som regel å finne egnet jorde til lengdeskyting. Vil vi få mer ro og tid til å dyrke lengdeskyting hvis dette hadde vært et eget arrangement? Mulighet for å innføre flere klasser (krigspiler)?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Hardwood »

Det hadde vært gøy ! jeg synes det hadde vært ekstra gøy å ta med recurve og compound også, da tror jeg vi kunne blitt en god gjeng. Og hvem vet, kanskje vi hadde klart å få noen av dem over på "den andre siden" også :D
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av GreenMan »

Dette vil fort bli ett tveegget sverd. Antallet helger man har til rådighet i løpet av ett år er begrenset og jeg tror at antallet deltagere hadde gått ned hvis vi lager ett eget lengde NM. De som er mest interessert i lengde prioriterer lengde, mens de som egentlig bare er der for presisjonsskytinga kommer ikke på lengde NM.

Personlig heller jeg mot som i dag, men at vi heller arrangerer konkurranser i lengde med flere klasser, men holder norgesmesterskapet til NM.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Are »

Er veldig ambivalent. Mye som veier for og i mot.

Et eget lengde-NM vil helt klart heve seriøsiteten på norsk lengdeskyting. Og jeg er enig med Hardwood at vi burde kunne åpne for andre klasser. Hvis ikke, er jeg redd vi bare blir en håndfull.
Slik jeg forstår Ingar er tanken da å fjerne lengdeskyting fra det vanlige NM. Blir da NM amputert? Kommer mange deltakere til å ta NM presisjon som et dagsarrangement? Det blir helt klart lettere å finne et egnet sted for begge arrangementene hvis de ikke er avhengig av hverandre.
Slik jeg ser det hører historien og leirhyggen til presisjons NM og er redd det forsvinner på et Lengde NM.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Kviljo »

Hva med å fortsette slik vi har gjort, og så separat prøve å få igang et lengde-samarbeid med NBF? Om det fungerer, kan vi kanskje senere vurdere om lengde bør tas ut av det vanlige NM. Ellers tror jeg de negative kosekvensene som nevnes over er sannsynlige.

Utfordringen om vi får med oss moderne buer også, er at vi nok iløpet av ganske kort tid bør ha en bane på nærmere en kilometer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Bowman »

Jeg er enig med Stian. Hvis vi deler opp dette så tror jeg vi vil amputere begge konkurransegrenene. Det vil helt klart komme mange på Nm i presisjon, men mange kommer til å se på dette som et dagsarrangement og mye av hyggen kan bli borte. Et eget lengde NM vil ikke trekke så mange mennesker er jeg redd. Det jeg registrerte på Hamar var at ganske mange muligens begynner å interessere seg for lengde, og da kan man jo håpe på litt flere deltagere i fremtiden. Et annet argument er at hvis man skal bruke en helg til, så kan det bli trangt. Vi har jo en fin agenda nå med jevnlige arrangementer fra mars til oktober.
Jeg er for å beholde NM slik det er og heller åpne for et samarbeid med NBF ved siden av. Jeg holder på med planleggingen av et lengde stevne i september neste år. Jeg tenker ikke på dette stevnet som et historisk stevne. Vi har nok av jorder og alle er velkomne. Jeg kommer også til å invitere våre svenske brødre og søstre og jeg tror de har lyst til å ta turen.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Ingis »

Skal vi tenke praktisk på dette, så kan jeg vanskelig se at skyting med compund og recurv skal være mulig. Hvor langt går en compoundbue? Skjønner ikke helt at moderne buer skal bli bli en del av vår hverdag. Bare det å få målt slike skudd blir en ganske heftig utfordring vil jeg tro.
Argumentene fra tidligere er de samme med tanke på deling av presisjon og lengde, så det er ikke overraskene. Kanskje det er en god ide å beholde det som i dag, men det hadde vært flott hvis vi kunne få et skikkelig lengdestevne i Vestfold med diverse krigspil-klasser. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Bowman »

Støtter Ingar i at det blir enda vanskeligere hvis vi skal inkludere buer som skyter en km. på NM, pluss at moderne redskap ikke hører hjemme på et NM i historisk bueskyting. Men det er ikke det samme som at moderne redskap ikke kan delta på et lengdeskytingsstevne. Som jeg tidligere har nevnt er jeg interessert i muligheten for å kunne skyte krigsbue i konkurranse en ekstra gang pr. sesong i tillegg til NM. Et slikt stevne kan bli et møtested for flere klasser, ulike tidsepoker og moderne og historisk utstyr i skjønn forening.(men vi har jo ikke akkurat saltørken på flere km. i det landet her) NM synes jeg skal få lov til å være slik det er.
Når det gjelder lengdeskytingen, så synes jeg vi (som brenner litt eller mye for dette,egen lengdekomite?)kan jobbe litt mer aktivt for å utvikle den delen av interessen vår. Jeg vet ikke om det var flere skyttere som skjøt lengde på Hamar enn det var på Borre, men jeg har en følelse av at jeg så noen flere på Hamar. Mange fikk låne krigsbue og skjøt standardpiler. Inngangsbilletten til lengdeskyting er ikke så komplisert som mange tror. Jeg tror vi vinner mer på å satse enn på å avvikle.
En annen ting. Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å finne et egnet jorde når man arrangerer NM på forskjellige steder, noe som i utgangspunktet er en inkluderende og god tanke. Men kanskje det er et kriterium som må være oppfylt for at man skal kunne arrangere. Med litt innsats av arrangør og god hjelp fra miljøet så er vel det meste mulig. Hvor langt er vi villig til å kjøre på søndagen for å få til dette her? Her der det mye som kan diskuteres.
Lengdeskyting i Vestfold er under planlegging.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Are »

Det er vanskelig å finne et flatt jorde i Norge som er en kilometer. På Lista er det store jorder, men de er smekkfulle av stein. Men å finne et velegnet jorde er nok enklere enn å finne igjen en strikkepinnepil som har gått en kilometer :-)
Dette er nok langt enklere i en hvit saltørken.

Etter litt tenking heller jeg i retning av å holde NM som det er, og heller arrangere et eller flere faste årlige lengdestevner. Vestfold er flatt og fint og har Bjørnar som primus motor. Vi kan gjerne prøve dette noen år og se hvordan det utvikler seg. Vi satser vel da på et dagsarrangement?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Bowman »

Jeg tenker i utgangspunktet et dagsarrangement, men hvis vi skal invitere langveisfarende så må jeg ha noe mer å tilby. Jeg har lenge lekt med tanken om å skyte en york round. Svenskene gjør det og jeg ble invitert til et slikt arr. begynnelsen av oktober men det passet ikke. Det er nok ikke lett, men det går an å prøve. Jeg tenker at det kunne vært kult og kombinere med lengdeskytingen. Da bør vi ha en øvelse på lørdag også. Oppmøte på lørdag, york round, noen telt (baglerene setter opp telt, det har vi nok av) og litt bål og sosialt samvær og lengdeskyting på søndag. Prøver å få dette til å lande på sånn ca 15- 25. september et eller annet sted. Hvis svenskene synes det er for langt å kjøre så går det an å få til et enklere arrangement.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Ingis »

Norsk Langbuelag nedsatte en lengdeskytingskomite foran NM 2013 på Karmøy, som endte med nye klasser i lengdeskyting.
Kanskje denne komiteen kunne jobbe litt med forslag til fremtidige lengdestevner.
Komiteen besto av:
Bjørnar Rønningen (NL-styrets representant)
Are Onstad
Bjørnar Burdahl
Daniel Taralrud
Nils Torske
Oddbjørn Fritzøe
Kanskje du Bjørnar R kunne ta litt tak i gruppa og sjekke ut om de som var med den gangen fortsatt vil være med. Eventuellt få nye med i komiteen.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Bowman »

Det er greit for meg. Alle er på forumet så de gir vel lyd fra seg hvis de fortsatt er interessert.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Are »

Med
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av Hardwood »

Med
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Er tiden inne for eget Lengde-NM.

Legg inn av nidrinr »

Med jeg og

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Svar