Lengdeskyting med skytemaskin

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Youtube video:

https://youtu.be/i7T-_RxSDIU

Som en siste test av den tyrkiske hornbuen før jeg tynner kasanene, ble det litt lengdeskyting fra skytemaskinen. Det viste seg at jeg hadde satt maskinen til å skyte uten særlig overtrekk, så de fleste pilene ble skutt da spissen på pilene var rett ovenfor grepet, ved ca 25 tommer. Den påmonterte siperen trenger også litt justering, da den skrapte av ei fjør på flere av pilene. Ei av pilene gikk faktisk 345 meter med bare to fjør :) Den som gikk lengst havnet på 351 meter.

Dette er forresten den samme buen jeg skaut med på de to siste NM-ene. 392 meter i fjor, og 375 meter i år. Så nå skal jeg endelig tynne kasanene så mye de tillater, og justere tilleren litt. Den går nok et par pund ned i vekt, men bør skyte merkbart bedre. Håper jeg rekker en ny test før vinteren.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Herlig !
Har du designet maskinen selv ? Det er utrolig så mange forskjellige måter man kan sette sammen en skytemaskin på. Smart med siperen fastmontert på maskinen !
Men....hvis du bare trakk pilene til grepet, da har du nå minst et par tommer til å trekke ? Hehe...dette kan gå langt !
Røk nokken på pila ? Surrer du ikke nokken ? Tynn tråd og lakk over, det bruker jeg og blir veldig sterkt. Kan jo bruke tynne strimler av sener, hvis du vil være veldig konservativ ?
Mer, takk !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Jo, den er lagd etter eget hode. Søkte litt rundt før jeg lagde den, men fant bare moderne greier som ikke så lett lot seg overføre til noe i tre. Har også bare sett skytemaskiner med compound-release, mens jeg ville ha noe som etterlignet tommel-slipp. Den fungerer egentlig bra, men jeg har lyst til å lage ny avtrekksmekanisme, hvor "tommelen" er litt høyere og nærmere pila. Slik den er nå må det være en del avstand mellom der strengen festes og hvor pila nokkes.

Det hadde nok vært mulig å trekke to tommer til, kanskje 2,5. Med god opplining av siperen burde det ha gått forbi 400. Jeg trakk nok litt lengre på NM, så det virker som om jeg og skytemaskinen skyter omtrent likt. Jeg tror likevel buen var glad for at jeg ikke trakk den så mye lengre, for tilleren var ikke helt god. I dag brukte jeg noen timer på å justere tilleren og tynne hornet på kasanene. Nå er den 53 pund ved 25 tommer, og kjennes mye enklere å ha med og gjøre. Trakk den til 28 tommer, hvor den er rundt 75 pund. Det skal bli artig å se hvor mye vektreduseringen og trimmingen utgjør. Får teste den ved samme trekklengde senere når jeg har reparert pilene.

Pila som strauk med knakk rett foran vanene. På de siste batchene med flightpiler har jeg pleid å surre nokken med ryggsene i en lengde av ca en tomme. Har sett det på et par originale piler. Jeg begynner å innse at det store problemet er å ha et rent nok slipp til å kunne skyte ut piler som egentlig er underdimensjonerte. Et par av pilene var ikke mer enn 4,5 - 5mm tykke foran vanene. Kanskje må jeg la de være litt tykkere. Det frustrerende er at målene fra noen originale piler tilsier at det skulle være mulig å skyte svært så tynne piler. Kanskje går det på materialkvaliteten, eventuelt har de ikke vært skutt fra så tunge buer. Ved 25 tommer pillengde virker det som om det er vrient å få noe under 180 grains til å holde.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Hm....du er nok inne på noe viktig der. Pishrev pilene var vel ofte rundt 5 mm rett foran nokken. Jeg har pleid å lage dem litt tykkere, og så tynnet ned i ett plan slik at dette punktet er tynnest sett fra siden. Da får man mer stivhet sideveis, og det er jo det vi trenger når pila skytes. Da får man også en mer gradvis overgang mellom formen på skaftet (sirkel) og formen på nokken (oval). Om dette er lurt eller ikke er usikkert, men jeg kan ikke huske at noen av pilene mine har knekt på dette punktet. Har heller aldri opplevd pileksplosjon. Men så var det trekklengden og pillengden da.......
53#/25 og 75#/28 ????? Jøsses...det må da kunne kalles seriøs stacking ? Men det betyr jo også at det bør være mulig å skyte langt med en 50 punder 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Det er en interessant tanke det der. Såvidt jeg vet er det ikke noe som ble gjort på de tyrkiske flightpilene. Eventuelt er det så lite at ingen har lagt merke til det. Nokkene på pilene mine er nok uansett ikke optimale. Prøver å lage de så like de tyrkiske som jeg kan, men det er nok mer optimalt med en slags spiss kile-form på nokken slik som du har vist tidligere.

Jeg vet i alle fall en ting, og det er at jeg ønsker meg et høyhastighetskamera. Det er jo umulig å se noe som helst, bortsett fra eventuell orange farge som skrapes av her og der. Det jeg spesielt lurer på er hvordan siperen bør plasseres for at den skal være linjet opp best mulig. Blir ikke helt klok på det.

Kikket litt rundt på youtube etter bueskyting i høyhastighet, og fant såvidt ut at 2000 bilder per sekund ville være greit for å se ordentlig hva som skjer. Det er sikkert ingen billige kameraer som tar såpass mange bilder i sekundet?

Buen stacker noe helt voldsomt ja :) Vet ikke helt om jeg har stor tro på buen lengre. Den virker ganske så slapp i forhold til det den var. Det blir spennende å se, men jeg tror jeg skal være godt fornøyd om den rekker 300 ved trekk til 50 pund. Kanskje den kan finne på noe lurere om den trekkes til 28 med 25" pil.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Hehe.....ja, den er nok ganske lur skal du se.
Jepp, høyhastighetskamera er tingen ! Jeg brukte det mye da jeg var coming man i presisjon. Utrolig nyttig ! Har ikke prøvd det skikkelig på lengde, men har tenkt mye på det !
jeg lånte et noe eldre Canon speilrefleks fotoapparat med høyhastighetsfunksjon, helt topp. Men dyrt , i alle fall da det var nytt. Tipper at det er billigere med slike nå, elektro ikk er jo blitt mye billigere de siste åra. Bør vel kunne få et bra til 2 - 3 tusen.
391- pila mi er ca 6,7 mm på det tykkeste, og 5,5 mm rett før nokken målt horisontalt. Vertikalt er den ca 5 mm. Ikke store forskjellen, men det er større forskjell på flere av de andre pilene mine. Og ALLE de beste pilene mine har avrundet spiss. Det er et viktig poeng tror jeg.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Et vanlig speilreflekskamera altså. Pentaxen her kan bare ta 60 fps. Med 250 fot per sekund pilhastighet blir det litt treigt. Slik sett, kanskje det holder med et kamera som gjør 1000 fps. Må vurdere dette nærmere.

Du brukte kameraet til å finne frem til riktig spine og slippteknikk?

Dette med avrundet spiss har jeg hatt litt vanskelig for å akseptere tidligere, men jeg begynner å se at det nok er riktig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av dagsunde »

Aerodynamisk er det nok mest effektivt med en rund spiss i ft. en nålespiss...

Nåla fører til "drag/turbulens" langs kroppen. Rund spiss flytter dett til bak kroppen.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Ja, det virker ikke umiddelbart logisk. Men se bare på lasteskipene, de har i de seneste år fått en slags kuleformet utstikker i baugen, rett under vannlinjen. Dette reduserer altså drag, og det er nok i prinsippet samme sak i luft bare i en annen skala.
Jeg mener at dette også kan sees i luftfart. Vanlige passasjerfly er avrundet i fronten, men det er noe annet med de virkelig høye hastighetene. Da skal de visst være spisse.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av dagsunde »

Da går de med x ganger overlydsfart, og kroppen har passert før turbulensen slår inn.
Da vil du dra nytte av den mindre luftmotstanden en nål har.

I lavere hastigheter er større overflate i nesa (rund tupp) å foretrekke fremfor turbulensen som "holder igjen" kroppen.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Akkurat. Så er det formen bak på pila, da.... det virker som om de tyrkiske nokkene har en lignende effekt. Lurer på om de også flytter turbulensen bakover, slik at det ikke blir undertrykk som bremser pila . Piler som har vanlig sjølvnokk går ikke like langt i alle fall.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Her er en liten oppfølger:

https://www.youtube.com/watch?v=DiFDK3tp71M


Kort fortalt reduserte jeg buen fra ca 65#@25" til 53#@25", og buen gikk fra å skyte 350 meter ved 25" til 370 meter ved 25", og så 399 meter ved ca 27". Altså minus ca 12 pund, men pluss 20 meter :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Ha ! Glimrende ! Det er mye å lære av dette. Altså 370 meter med 53 pund, det er utrolig bra ! Var det samme pil som gikk 399 m ved 27" ? Hvor tung er den, og hvilken spine ? Hvilken trekkvekt har buen ved 27 " ?
Her er det kun snakk om flere gode piler og litt gode forhold, så har du 400 metern. 8) Takk for deling ! Dette er absolutt en gulrot og et spark bak til neste sesong !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

370 meter med ca 53 pund ja :) Det spørs jo litt fra hvor på buen man måler. Jeg husker ikke hvilken av pilene som gikk 370 meter, men den pilen som gikk 399 veier 246 grains, og er 25 tommer lang. Spinemessig er jeg usikker, men målt med 22 tommer mellom støttene, og 2 pund midt på, bøyer den nok ned ca 14mm. Noen av de mykeste jeg har skutt har bøyd ned opp mot 18mm mener jeg.

Målt fra nokkpunkt til buken på grepet, trekker buen 75 pund ved 28 tommer, så jeg tipper 66-67 pund ved 27". Men det er et lite forbehold om at buen ble skutt fra nøyaktig 27 tommer, altså.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Lurz »

Ser vi må skaffe et langt jorde neste år :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar