Lengdeskyting med skytemaskin

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av dagsunde »

Du begynner å bli god på videredigering også! :)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev: Kikket litt rundt på youtube etter bueskyting i høyhastighet, og fant såvidt ut at 2000 bilder per sekund ville være greit for å se ordentlig hva som skjer. Det er sikkert ingen billige kameraer som tar såpass mange bilder i sekundet?
Ikke 2000 nei, ihvertfall ikke som takler noe særlig med oppløsning. Jeg har en Nikon 1 V2 som har både 400 og 1200, men oppløsningen med 1200 er begredelig. Testet idag med begge deler og slang sammen en liten snutt med 400 bilder. Legg merke til hvor tregt det går helt på starten: https://youtu.be/DwGB6ffhX_E
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

245 grains er nå ganske tungt for 66 - 67 pund !! Jeg ville laget noen piler på 23-24 tommer og betydelig lavere vekt, det burde kunne gå langt....
Stivheten virker helt fin, samme som på de originale pishrev. De lå visst mellom 0,8 og 2,0 cm bøy ved 2punds vekt mellom 22 tommer. Skal visst tilsvare rundt 45 i spine.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Og et Nikon 1 har ganske sikkert en pris som ikke er tilpasset buemakere, hehe... Kunne nok klart seg med ganske lav oppløsning bare man plasserte kameraet nærme nok. Det trenger jo ikke dekke mer enn ca en meter bredde for å få med mesteparten av pilpasseringen. Men det spørs om jeg ikke får klare meg uten.

Har vurdert å lakkere pilskaftet i regnbuefarger som smitter lett over på siperen. Da kan man finne ut hvilken del av pila som tar imot hvor.

Hardwood, det rare er at jeg også skaut ei 188 grains 25" pil, og ei 136 grains 23", som ikke gikk bedre. Det skal nevnes at disse pilene ikke hadde like bra overflate som den tyngre, men likevel. Jeg tipper det har å gjøre med at de lettere pilene forutsetter bedre overensstemmelse med spine for å kunne gå fint. Eventuelt er de for baktunge.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev:Og et Nikon 1 har ganske sikkert en pris som ikke er tilpasset buemakere, hehe... Kunne nok klart seg med ganske lav oppløsning bare man plasserte kameraet nærme nok. Det trenger jo ikke dekke mer enn ca en meter bredde for å få med mesteparten av pilpasseringen. Men det spørs om jeg ikke får klare meg uten.
Iphone 5s og nyere har vel omtrent samme antallet bilder per sekund?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Ser ut til at de nyeste stopper ved 240 fps.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av GreenMan »

Ja det stemmer nok. Fort gjort å blande tall
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Are »

Med utgnagshastigheten på den buen er det vel en fordel med et høyhastighetskamera som filmer mer enn en pillengde per bilde :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Sant !
Kan det tenkes at de letteste pilene er for myke ? Det har nok enda mer å si at overflaten er god når pilene er lette. Og hvis de er for baktunge går de også dårlig. I vindstille har jeg skutt lengst med piler som balanserer 0,5 - 1 cm bak senter. Hvordan var vindforholdene når du skjøt ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av nidrinr »

Stemmer nok det med litt bak senter som balansepunkt i vindstille. Lengdepilene mine er mellom 30 og 32", og der er omtrent 1" bak senter perfekt balansepunkt. Lenger bak gir ofte en merkelig oppførsel i lufta.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Det var ganske så vindstille til å begynne med, mens det etterhvert kom litt medvind/sidevind 45 grader i forhold til skyteretningen.

Etter å ha lest lengde-kapittelet i Adams hornbuebok V2.0 har noen nye momenter dukket opp. Limer inn dette fra flight-gruppen på Facebook:
Before reading Adam Karpiwicz' flight-chapter in his new edition of the book (http://www.ottoman-turkish-bows.com/) I did not know that the pisrew arrows had higher fletchings than the heki/practise arrows. At the first glance it is quite strange, and I would never have guessed it. But it sort of conforms to what I have come across when making flight arrows from the measurements in the article by Fred Isles (link above).

My thoughts go something like this: The goal is to shoot arrows really far. To do this, speed is the most important factor, which leads to making the lightest possible arrows that can be shot out of the fastest/heaviest bow. When tapering arrows for flight they tried to remove as much material as possible, leaving only what is techincally necessary for the arrow to withstand the impact of the string. As the arrows have to swim past the grip of the bow somewhat, it is more important that the arrows are stiffer in the second half of the arrow. This ends up giving the arrows a balance point a little behind center.

Reading an article on how the balance point affects the arrow flight (P77, Hickman, Archery - the techincal side), it sort of clicked into place. The experimental data in the article show that the arrow went the farthest with a forward balance point. When the balance point was adjusted to a little behind center, it did not go the farthest with the smallest fletchings. When equipped with somewhat larger fletchings, it went farther!

This made me think that the disadvantage of larger fletches was probably outweighed by the advantage of the higher speed of the superlight rear-heavy arrows. Once again, it shows the importance of good arrow flight. The Turkish flight archers even found that there was an advantage in adding air resistance in trade for better stability!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant og her er det visst mye som spiller inn, men jeg har en tanke (kanskje)
Man trenger en spinetester og en nøyaktig vekt. La oss si en 50 punds bue og 25 tommers piler og du ønsker å finne en pil med det spinet som flyr lengst med dette utstyret. Som et utgangspunkt begynn med helt sylindriske rundstokker, glem tønneformingen nå. ( For å slippe for mye arbeide) Lag 10 stk piler med lik vekt og forskjellig spine og skyt disse ut av skytemaskinen og mål stivheten på den som gikk lengst.
Burde man ikke da ha et greit utgangspunkt for de senere tønneformede pilenes stivhet?
For å få til dette trenger man selvfølgelig en god del rundstokker, men skal det satses må man ofre noe.
Helt optimal pilflukt får man nok aldri med fingerslipp, hvis man ser piler skutt av verdens beste recurveskyttere filmet bakfra med høyhastighets kamera, vil man se at pilene har en viss sideveis bevegelse selv om det ser perfekt ut med det nakne øyet. Denne gjengen har topptrimmet utstyr kan jeg love.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Kviljo »

Det er absolutt en god tanke. Men, det er ting som tyder på at de tyrkiske flightpilene er svært underspinede både statisk og dynamisk, og at det er skyteteknikken som har tillatt de tyrkiske lengdeskytterne å skyte pilene fra svært tunge og raske buer. Det er i alle fall det Adam K. ser ut til å konkludere med. Ifølge han burde pilene hatt en vibrasjonsfrekvens på det dobbelte av det de faktisk har, om de skulle passet til buene ut fra våre spinetabeller.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis det er riktig som Adam K. tror at de skjøt lengst med underspinede piler så skulle den pila som flyr lengst fra en skytemaskin med den måten jeg nevner være underspinet, det kan måles. ( I alle fall statisk)
Med en skytemaskin kan man oppnå tilnærmet perfekt slipp noe som selv med mye trening ikke kan oppnås med fingerslipp, men man kan jo etterstrebe å gjøre det så perfekt som mulig. Så får man heller kompensere litt for ikke å være maskin. Når man begynner å tenke på en sak så er det mye som spiller inn.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skytemaskin

Legg inn av Hardwood »

Størrelsen på fjærene på pishrev, er det ikke 3,4 mm lengde om 7 - 8 mm høyde i gjennomsnitt ? Jeg fant ikke mål på disse treningspilene, hvor store fjær hadde de ?
Det er meget interessant at litt større fjær gir større lengder. Det er kanskje slik at fjærene da hindrer at en baktung pil vil tilte ned med nokkenden, slik at den dermed flyter lenger. Altså at den får en flatere bane ? Det her må prøves ut. I så fall er det aktuelt å ta de mest baktunge flightpilene våre og prøve dem med større fjær. De av pilene mine som har gått lengst har som sagt balansepunktet 5 - 10 mm bak senter, men så har de også veldig små fjær........
Å finne rett spine med skytemaskin tror jeg er problematisk. Det vil si man kan nok finne en spine som stemmer i maskinen men å overføre dette til en ferdig lengdepil blir vanskelig fordi den må formes. Tønneformen endrer alt. Så er det spissvekt, den har man ikke alltid kontroll på siden denne ofte reduseres når man former pila. Og så er det slippet. Jeg tror også at tommelringen gir endrede forutsetninger i forhold til fingerslipp, slik at man kan skyte med mykere piler. Hva tror dere ?
Svar