Spørsmål om standardpil

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Are »

Allan:
I så fall bør du prøve å skyte dem i annen/tilfeldig rekkefølge noen ganger. Du kan ubevisst skyte litt forskjellig fra første til siste pil, og det kan gjenta seg fra serie til serie. Forslaget er tenkt vare for å elliminere deg selv som en variabel. Går pilene som før uavhengig av rekkefølgen du skyter dem i, er ikke du problemet.

Dag:
Kult. Trøster meg med at min beste pil med tynn, smidd brynjebryter er så lett at jeg har fått balansepunktet nær senter.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Bowman »

Jeg gleder meg aller mest til den dagen pilene mine feier avgårde i overlydsfart. Da får jeg glede av de spisse spissene mine. Inntil det skjer får jeg utstyre flightpilene mine med bullet spisser. Tror faktisk på det. "Bullet" spisser på standardpiler ser teit ut. 8)
Spent på rekkefølgen Allan. Er det skytteren eller er det pilene. Begynner å lure på om det er trekket ditt som avviker litt for hver gang.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av GreenMan »

Bowman skrev:Tror faktisk på det. "Bullet" spisser på standardpiler ser teit ut. 8)
Spent på rekkefølgen Allan. Er det skytteren eller er det pilene. Begynner å lure på om det er trekket ditt som avviker litt for hver gang.
:D
Nå skal vel standardpila ha enten bodkin(lignende) eller type 16, så kuleformede spisser er jo no go...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Bowman »

Standardpilene skal selvsagt ha bodkin. Jeg tenkte på flightpilene til krigsbue. De skal få bullet spisser istedet for spiker. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

Jeg har tatt konsekvensen av det som er kommet opp, og begynt å høvle et nytt skaft, denne gang i Ask :)
Heldigvis hadde jeg en stokk liggende så det var noe å kløve på. Men gud bedre, hvor kjedelig det er å høvle piler for hand! :evil: Den bør jaggu bli bra..Bilde
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Are »

Se der ja. Hvis det er så kjedelig kan du jo bare handle skaft av Ivar :-) Trøsten erat høvelspon er førsteklassses oppfyring.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

Å, jeg har absolutt tenkt å fortsette å kjøpe skaft av Ivar! Jeg bruker uansett alltid ask eller bjørk til piler, og det er det nå bare Ivar som selger. Men denne gangen hadde jeg ikke tålmodighet til å vente. Fordelen med å gjøre det fra bunnen er at jeg nå kan følge med på vekta underveis som jeg tilpasser profilen på skaftet. Jeg har høvla tønneform, ca 13 mm midt på, og avsmalende til 3/8" I hver ende. Nå skal jeg sørge for at balansepunktet kommer litt bak senter, samtidig som jeg har holdt lengden nede (jeg legger opp til 31 3/4" dralengde). Hvis dette er ask av god tetthet kan jeg få diameter ned mot 3/8" i hele lengden. Hvis det slår til burde det gi bra lengde.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av GreenMan »

Hvis jeg ikke husker helt feil så den norske rekorden til unge Diserud tatt med en tønneformet pil som er ganske tykk på midten. Har en 13mm rundpinne av bjørk liggende som jeg kanskje skal teste å lage en tønneformet standard av.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

Mens arbeidet nå skrider fram, begynner jeg å ane noe av vitsen med tønneform...I alle fall vis en bruker det som et virkemiddel for å oppnå mer fordelaktig balansepunkt. Det er ikke så lett, viser det seg, å få det riktig. Jeg har nå limt på en kort bodkin, men jeg må nok flytte det tjukkeste området omkring midten bakover og tynne så mye jeg tør I front for å nå målet.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av dagsunde »

Satt og tenkte på det mens jeg leste forrige innlegget ditt; "husk vekten av spissen mens du høvler nå da..." :-D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av HEO »

Interessant lesing. Har bare prøvd å lage en pil med tønneform og den "smeller" til buen når den forlater buen, så da har det foreløpig bare blitt med den ene pila.
"For veik, for veik er kongens bue."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av nilstor »

Å høvle pilskaft for hånd er oppbyggende for karakteren! Det fremmer ferdighetene med verktøyet, og så har det litt sånn der zen over seg. Og så kan du ikke klandre andre enn deg selv når pilen ikke går som den skal. Kort sagt, bare fordeler!

Og sist, men ikke minst, du lærer å kjenne igjen treverk som egner seg til piler!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Bowman »

Jeg har høvlet noen skaft ja. En stund var det gøy og så ble det kjedelig. Men nå er det gøy igjen. Flightpilene mine med foting som er tilpasset 110 punderen i bambus og eik er håndhøvlet furu glattkant med snorrette årringer.
Jeg er enig med Nils i at det er noe zen over det.
:D :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av nidrinr »

Hvis jeg ikke husker helt feil så den norske rekorden til unge Diserud tatt med en tønneformet pil som er ganske tykk på midten.
-Rekordpila er ikke veldig tønneforma, men den er lenger enn de fleste andre standardpiler. Trur den er 33,5" eller no.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Harald »

Kan nokkforsterkinga på ei standardpil være av bein? Eller MÅ det være hønn? Og hva med gevir, går det i så fall som horn?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Svar