Spørsmål om standardpil

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av dagsunde »

Yup! Men vi snakker 1/1000 deler her... i alle retninger. ;-)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

Jeg er sterkt i tvil om alle innspilla her er til hjelp, men treet burde vært tyngre - det kan vi I alle fall enes om. Men hvis akterenden på en båt kan brukes som forbilde, bør nokkene altså avrundes og bli lett smalere mot enden, sånn som jeg forstår det som skrives.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Sturlabuer »

Uten at jeg har sett dine spisser så har vel en lang bodkin en bedre aerodynamisk form enn en kort.
Jeg vet ikke helt hvor mye det har å si.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Jeg er sterkt i tvil om alle innspilla her er til hjelp, men treet burde vært tyngre - det kan vi I alle fall enes om. Men hvis akterenden på en båt kan brukes som forbilde, bør nokkene altså avrundes og bli lett smalere mot enden, sånn som jeg forstår det som skrives.
Var det hjelp du ville ha? :shock: jeg torde du ville være sosial :shock: :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Hardwood »

Både Are og Dag har viktige poeng her. Kan det tenkes at siden du skiftet til lang bodkin så tør du å trekke denne pila litt lenger ? Det kan utgjøre mange meter. Hvis ikke så kan det muligens ha noe å si med balansepunktet. Med lang bodkin vil pilens effektive balansepunkt flyttes bakover, vil det ikke ? Men for all del, aerodynamikken gjør også utslag selv om jeg tror det har litt mindre å si på en så tung pil enn på en lett flightpil. Takk for delingen av dette interessante eksempelet. Legg gjerne ut flere data om pilene !
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

I og med at jeg stort sett alltid skyter aleine, har jeg ikke noe annet enn min egen fornemmelse å støtte meg til, hva angår lengden på trekket og utgangsvinkelen på pila. Det jeg kan si, er at jeg bruker omtrent den samme lengden på piler til presisjonsskyting også, og mye den samme teknikken. Jeg merker at det er litt krevende å få den lange (32" + litt) helt opp til falen I trekket, men det er nok fordi jeg nærmer meg dramatisk min egen maksimale dralengde. Kanskje kunne jeg trekke enda litt til, men da må nok teknikken legges om litt, men dette er et sidespor.
Jeg kan godt presentere mer detaljerte data om pilene og hvilke lengder de oppnår, men det er altså en viss fare for feil data på grunn av ikke oppdaget menneskelig svikt (jf 1. avsnitt av svaret...).

Edit: jeg glemte å spørre: det snakkes om balansepunkt - når det skal beskrives i " eller cm fra den ene eller den andre enden, så er det den totale lengden (spiss inkludert ) som måles?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Hardwood »

Ja, hvis pila er 32" fra spiss til nokk så er senter på 16". Vi omtaler oftest balansepunktet i forhold til dette. Altså måles hele pila, ikke fra fal og bunn av nokk.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

Aha! Så en måler seg fram til geometrisk senter, og angir balansepunktet som "så langt fra senter"..? Det virker forresten ryddig.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

Tja..Nå har jeg prøvd å være nøye med målinger. Under følger data på tre av std. pilene mine. Alle har 10mm parallelle skaft i bjørk og fjør som er skjært temmelig akkurat på 6x 3/4", av kalkun - med unntak av nr 2 som har fjør fra grågås.

Pil 2: 53,9 gram; 31 5/8" dralengde; 87 cm totalt; balansepunkt 37,5 cm fra spissen; beste lengde 177m

Pil 4: 54,9 gram; 31 5/8" dralengde; 87,6 cm totalt; balansepunkt 37,0 cm fra spissen; beste lengde 180 m.

Pil 5 (med kort bodkin): 49,2 gram; 32 1/4" dralengde; 86,7 cm totalt; balansepunkt 38,7 cm fra spissen; 176 m.

Som en kan se er pil nr 5 for lett til å bli godkjent i konkurranse og har litt gunstigere balansepunkt, men går likevel kortere. Skjønt, når jeg tar med beste lengde av tre skudd er det ikke så stor forskjell - hadde jeg regna snitt derimot.. Men det spørs om det kanskje er skytteren likevel..?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Are »

Kan ikke gi noe svar ut fra spesisifikasjonene dine. Skyter du dem alltid i samme rekkefølge, eller varierer det?
Det er vanlig å måle balansepunktet som f.eks. 2,7cm foram senter. Mål deg fram til midten av pila med en tommestokk. Sett merke. Finn balansepunkt. Sett merke. Mål avstanden mellom merkene.
Dag: mener du at en pil da helst bør ha en halvkuleformet spiss som bulben på et skip, og rvinkelrett avskåret nokk med skarpe kanter som hekken på en båt?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Bowman »

"Bullet" spisser på lengdepil er noe jeg tror på.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av dagsunde »

Ja Are. I de hastighetene vi snakker her må vi jobbe med å minimere effekten av turbulens, da vi ikke har høy nok fart til å fly fra den. Da vil noe a la den formen du nevnte være den minst kostbare, energimessig sett.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av dagsunde »

Spissen på en .22 salongrifle kule omtrent...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Hardwood »

Nettopp. Nålespiss er for overlydsfart, for lengdepiler er nok en mer avrundet form best. Tyrkerne brukte det. Hvis vi skal se på nokkene deres også, så var de avsmalnet mot enden.
Allan, egentlig synes jeg forskjellene er ganske små her. Men så har pilene dine også et forholdsvis likt balansepunkt, og dette er veldig langt fremme synes jeg. Jeg ville absolutt gjort som nevnt tidligere her, og flyttet balansepunktet så nær midten som mulig. Da vil du få mange meter gratis. Faktisk tror jeg det vil gjøre større forskjell enn endringer i form på spiss og nokk, vel og merke for krigspiler.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spørsmål om standardpil

Legg inn av Allan »

Are: svaret er ja, de seriene som er skutt og notert som basis for innspillet over er skutte pilene I stigende rekkefølge. Følgelig burde pil nr 2 gått lenger enn nr 4.
Hardwood: du har vel rett i at forskjellene er mindre enn jeg først hadde følelsen av (det har vært et par dårlige skudd på 160- tallet, men aldri med nr 4). Jeg syntes likevel det var for interessant til å avblåse diskusjonen.
Når det gjelder å få et bedre balansepunkt, må jeg nok lage et nytt sett med tyngre skaft. Så må det også være tjukkelse nok til å kunne lage en svak tønneform som tillater å tynne den framre delen av pila lettere enn den bakre for å kompensere for vekta av spissen ("Chested" kaller vel engelskmennene denne profilen).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar