Lengdeskyting med skjult glassfiber?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Kviljo »

I konkurransereglene til Norsk Langbuelag står det at glassfiber ikke er tillatt i buene ved lengdeskyting. For at resultatlisten skal være troverdig tenker jeg at det er viktig at dette håndheves. Samtidig er det vanskelig å håndheve 100% når glassfiberen ikke er synlig. Det jeg lurer på er: hvor streng skal teknisk kontroll være på dette?

Et eksempel: stolt bueeier viser frem sin vakre hornbue for teknisk kontroll. Teknisk kontrollør har hørt rykte om at bueprodusenten lager denne typen bue med skjult glassfiber og et plastmateriale som virkelig ser ut som horn. Hva bør skje?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av GreenMan »

Jeg synes at man skal kunne kreve dokumentasjon på produksjonsprosessen (noe som i praksis vil si at per dags dato så er det vel egentlig bare deg og Lars som kan delta), men at dette må kommuniseres til deltagerne før stevnet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Are »

Jeg har selv vært dommer i slike situasjoner. Dommeren er den som bestemmer. Er dommeren i tvil bør han/hun kunne avvise buen. Det er bedre å avvise for mange enn å slippe inn kunstfiber på resultatlista. Hilsen streng-Are
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av GreenMan »

Are skrev:Dommeren er den som bestemmer. Er dommeren i tvil bør han/hun kunne avvise buen. Det er bedre å avvise for mange enn å slippe inn kunstfiber på resultatlista.
Veltalt strenge-Are.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Allan »

Hør,hør! Gjør det viden kjent (før påmelding) at det er slik det er, og la dommeren avvise i tvilstilfeller.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Lurz »

Nuhja.
Skal en være helt sikker så må vel buen kuttes opp etter skyting.
Hvis en virkelig vil så kan en jo dokumentere bygging med bilder gjennom prosessen, og så lage en tilsvarende bue med glass. Hvlken blir det skutt med?

Vet jo hva Ivar tenker på, og vil vel si at når det gjelder det som blir kalt "biokomposit" så er det etter min mening et moderne kunstig matriale, og bør ikke godtas.

Når det gjelder buene fra samme buemaker med et signert papir på at det er gammelmåten med horn og sener så er jeg vel litt i tvil, selv om det er blitt kuttet opp et eksmplar som inneholdt tvilsomheter?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Sturlabuer »

Min Grozerbue kan vel havne i denne tvilkategorien. Den skal etter sigende være ekte,
og oppfører seg sånn også. Den er både skjev, ustabil og lumsk å ha med og gjøre. Det tyder på at beveglige deler
inneholder ekte varer. Derimot ser jeg tydelig det er jukset med i hvert fall siyahene, i stedet for å bøye dem til,
er de sagd ut og det er limt på to tynne laminater foran og bak. I tillegg er det felt inn hornplate i midten.
Jeg regner det som sikkert at det er brukt moderne lim til dette.
Kan jeg bevise dette? Selvfølgelig ikke. Jeg har bare "ekthetsbeviset" som blir sendt med buen, og det har jo en viss papirverdi...
Men jeg tror flere kan ha problemer med "bevisføringen" så lenge de ikke bruker en heltrebue.

Når det er sagt så har jeg testet hornbuen på 48# med lengdepiler, og som forventet var ikke resultatet spesielt imponerende,
men jeg vurderer/vurderte å bruke buen til krigspilskyting.
Til vanlige lengdepiler blir det nok trebue i år også.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Kviljo »

I praksis blir det vanskelig å kreve dokumentasjon fra byggeprosessen. Det vil i så fall gjelde like mye for laminerte trebuer, da det fint skulle la seg gjøre å skjule to glassfiberstrips og høste mange meter av det.

Personlig har jeg ingen problemer med å tillate "Extra 3". Det er de ulike versjonene av "biokompositt" som jeg tenker at ikke bør havne på listen. I disse er det glassfiber som gjør hovedjobben. Problemet er at disse buene har blitt solgt som om det er horn-sene-buer. På sist inne-NM ble det kort spurt hvor mange som skaut med ordentlig hornbue, hvorpå flere biokompositt-buer ble løftet i været. Om skytteren påstår at buen er horn/sene uten glassfiber, har altså teknisk kontrollør en ganske vanskelig jobb med å avgjøre hvorvidt det faktisk dreier seg om en biokompositt eller en ekstra 3. Samtidig er det en lite hyggelig oppgave å avvise skyttere med "feil" bue. Derav ønsket om å klargjøre problematikken i god tid før NM.

For min del betyr det ikke allverden, men siden problematikken er aktuell kan det være greit at det er diskutert.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Are »

Helt enig i at det er en del buer som er vanskelige å avgjøre. I tillegg til alskens biokompositter og innpakking kommer jo lignostone som ikke er så lett å skille fra enkelte tropiske tresorter.

Dog er det en del tilfeller der det er sannsynlig at buen inneholder glass/karbon i lemmene. Er buen pakket inn i skinn og har flat buk og rygg ville jeg tolket den i retning moderne materialer og avvist den. Buer som ikke er dekket med skinn vil gjøre det enklere å avgjøre om det er glass/karbon i lemmene.

Jeg har selv i flere år stått for teknisk kontroll. Det er lite morsomt å avvise skyttere. Men det er enda mindre morsomt å slippe kunstfiber inn på resultatlista. Derfor mener jeg at dommeren(e) er i sin fulle rett til å avvise tvilstilfeller.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Lurz »

Den er både skjev, ustabil og lumsk å ha med og gjøre.
Høres ut som buen min :shock: Og den er iallefall ekte :D
limt på to tynne laminater foran og bak. I tillegg er det felt inn hornplate i midten
Laminater på sidene er iallefall vanlig, mener det kan ha vært for og bak også. Hornplate lagt inn i midten er brukt iallefall på Krim-Tatar.
Lim er en annen sak, men etter NL sine regler er jo synt-lim lov. Ikke at jeg skjønner vitsen i dette tilfellet. Må ev. være for å spare arbeid med å blande lim.

Så en presiserig av regler må kanskje til:
"Biokompositt" og tilsvarende materialer, (f.eks "lingostone" som Are nevner) regnes ikke som naturmatrialer, og er ikke godkjent i lengdeskyting.

Men vi må vel nesten regne med at folk vet det hvis de har kjøpt en biokomposittbue, og at de er så ærlige å si det når de får spørsmålet.
Ellers er jeg enig med Are at buer som er flate på begge sider, og helt innpakka i semska skinn med 99,9% sannsynlighet inneholder glassfiber, og må avises. I tilfellet med den siste promillen ville jeg si at skytteren har bevisbyrden.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Kviljo »

Alle biokompositt-eiere jeg har pratet med, har såvidt jeg husker ikke vært klar over glassfiberen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har sett noen av disse biokomposittbuene, og de er veldig jamne og fine i tykkelse og finish
sammenlignet med ekte hornbuer. Samme gjelder de kamuflerte glassbuene.

Lurz; Krim-tartaren min har faktisk laminering foran og bak på ørene, i tillegg til det mer tradisjonelle hornlaminatet i midten.
Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noen gammel tradisjon for akkurat den løsningen.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av dagsunde »

Uten å føle at jeg har noen tyngde i dette selskapet, må jeg vel si at Lars' 3 siste avsnitt høres ut som en god oppsummering.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Bowman »

Buemakerne ødelegger markedet med bastardløsninger og det går dessverre ut over kjøperen. Hvis bueeier skal delta på NM i lengde hvor det kun er tillatt med naturmaterialer så må det skaffes til veie dokumentasjon på at buen faktisk består av nettopp naturmaterialer. Ring til Grozer og forlang et svar. Makan til tullebukk. :evil: Spør om når han slutta å lage de på gamlemåten. Det var sikkert ikke nok penger i det når det foregikk på den måten. Så da er det jo de gode gamle kremmertriksene som dukker opp. La oss lure kundene. Vi går over fra å være fagorientert til å bli markedsorientert. Jeg skjønner jo at det er fristende å få inn mere gryn i kassa. :? Det er jo trist med alle de som tilsynelatende har blitt lurt til å tro at de har anskaffet seg en ekte hornbue som er tilvirket på gamle måten. Men det får så være. Det er bra at dette har blitt avslørt. Fremtidige kjøpere av hornbuer får sjekke seriøsiteten til buemakeren før det handles inn.
Hornbue laget på gamlemåten er en omstendelig prosess og har en høy pris. Man får skyte med en trebue alle skjønner noe av inntil man har greid å anskaffe seg en ordentlig hornbue.
En annen tilnærmingsmåte på NM er å opplyse om at så lenge det finnes tvil om hva buen består av så får man oppfordre deltageren til å skyte med noe man er helt sikker på. Appeler til etikken her. Still følgende spørsmål til deltageren som kommer med en "mistenkelig, såkalt hornbue fra Grozer" "Hvordan kjennes det å konkurrere med noe som du ikke er helt sikker på hva består av?" Har du samvittighet til det?

Jeg ville aldri deltatt på NM med et produkt jeg ikke var 100% sikker på hva består av.
:evil:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting med skjult glassfiber?

Legg inn av Hardwood »

Hvis det skytes i egen hornbueklasse så er det vel uproblematisk å la de tvilsomme hornbuene delta, fordi de ikke har sjans i konkurransen. De er laget godt overbygget, spesielt siyahene. Og det stjeler mye fart.
Vi burde vise forståelse for de som i god tro har kjøpt en "hornbue" og vil delta i konkurransen, men selvsagt bør vi informere dem om både buene og reglene.
Noe helt annet ville det være hvis en erfaren buemaker bevisst snek inn glassfiber for å slå rekorder. Det skulle nok et par av oss ha klart, men da hadde buene sett annerledes ut, vær trygg !
Svar