Endelig vår: første lengdetrening

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Hardwood »

20140328_133512.jpg
(150.74 kiB) Lastet ned 4469 ganger
Var ute og testet denne 35 punderen i forgårs, da skjøt jeg 225 m med den. I dag prøvde jeg igjen, med lettere streng. Lengste skudd ble 242 m. Kjekt å se hvor langt det går an å skyte med kun 35 pund. Gjeldende rekord, dvs bestenotering fra nm i fjor, er 187 m.
Sist redigert av Hardwood den 07 apr 2014, 00:40, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Kviljo »

Det er sytten meg ikke værst :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Are »

Imponerende lengde med en 35#. Og hyggelig at den endte på en lengde som var nærmere min optimistiske gjetning enn Oddbjørn sin ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Hardwood »

jeg merket meg den, ja :mrgreen: Takk for tilliten, Are. 8) Det knaket i føyningene i dag, er nok limfuga på tuppene som sprekker opp litt. Vil tro surringen holder det på plass !
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Oddbjørn »

I guess it's okay! (Engelsk) :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Kviljo »

Til sammenligning satte Steve Gardner i fjor rekord med en laminert trebue i 50-pundsklassen, på 316,95 meter. (simple composite) Den samme buen ble skutt med moderne streng, og gjorde da 322,4 meter.

Det ser ut til at du i realiteten hadde satt ny verdensrekord med denne buen, om den hadde passet inn i primitive self bow-klassen for 35 pund. Der er såvidt jeg kan se rekorden 210 meter. Med en god linstreng hadde du slått det.

Klarer ikke å finne resultater for 35-pund i verken simple composite eller complex composite...?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Hardwood »

Jeg husker ikke detaljene i reglene deres for primitive self - klassen, mulig pålimt grep er tillatt. Usikker med tuppene.Brian Perry satte rekord i 2002 med 239 meter, skutt med elb.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Kviljo »

"self bows" skal bestå av ett stykke naturlig materiale, men oppbygde grep er tillatt, også kan de ha nokkoverlegg som er inntil to tommer lange.

Vet ikke om den ble det, men jeg mener 239-rekorden kunne vært skutt med moderne streng.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av nidrinr »

hmm.. trur jammen jeg må ut å teste hvor langt den nye 35#'ern til Aili går med nye lengdepierl tilpassa bua. Den er 35# på ca 23", men de gamle lengdepilene er ikke mer enn ca 17". Artig å se hvor langt disse småbuene går :)
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av africanbows »

Har av erfaring av de små kjappe buene skyter minst like langt som de lang buene. Forflyttning av buelemmer i forhold til lengde er vel en utgjørende faktor. Kraft gange kortere bevegelser..Er det de japanske fotbuene som har lengderekorden? Har planer om å bygge en slik bue til våren... En monster bue :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Hardwood »

Africanbows, velkommen skal du være på lengdeskytinga i nm. Det virker som om du har mange spennende ideer, og en kraftig fotbue ville ha vært et høydepunkt. Nidrinr er vel den eneste som har prøvd, men til tross for enorm pundstyrke gikk den ikke så veldig langt. Så det er nok ikke så enkelt som det kan se ut. Det viktigste er nok at buen er laget så effektiv som mulig, og da gjelder mange faktorer: maksimal vektreduksjon i tuppene, minimal strengefølge, godt design, lett streng, trekke buen så langt som den kan tåle m.m. og så må pila være godt laget og passe til buen. korte buer KAN være kjappere, men samtidig er de vanskeligere å skyte med. En råsterk dverg kunne nok gjort det skarpt ! :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av nidrinr »

Jeg har i grunn hatt lyst til å lage ei fotbue je å, så om det er fler som stiller med ei fotbue kunne det vært morro :) -Den forrige "fotbua" mi var vel egentlig ikke ei fotbue, men ei krigsbue på 240# som var altfor tung til å skyte på no anna måte. At den fikk dårlig lengde skyldes nok i hovedsak at det ble skutt ei pil på 130 gram med veldig store fjør og dårlig balanse, pluss at den ble skøti med en vinkel på omtrent 60 grader.

Men hvor mange kan klare å spikke ei fotbue til NM? Artig om det er 5-6 stk som stiller
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig vår: første lengdetrening

Legg inn av Hardwood »

Det fotbueskuddet ditt skjønte vi jo var kun for show og gøy, selvsagt. 130 gram, store fjær og for høy vinkel ja.... da går det ikke så langt nei !
Skulle gjerne stille med fotbue jeg !
Svar