Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Are »

Moro å se bilder og resultater.

Det fine med Laugen er at det er litt lettere for trønderne å komme seg nedover. Ulempen er at det begynner å bli langt å reise for oss søringer.

Hadde vært moro om Nidaros Håndbuelag kunne klart å dra igang noe lengdeskyting igjen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av nidrinr »

hehe, vi bor nå en gang i et land der det tar litt tid å reise fra den ene kanten til den andre.. Uansett, dette har blitt en flott tradisjon og jeg gleder meg allerede til neste år. Takker gjengen oppi dal'n for et fantastisk arrangement som for min del har blitt som en markering av sesongstart for lengdeskytinga 8)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:Jepp, den var kvass den der høvdingen. Den kjentes litt ut som ei langbue med den tidlige styrken fra ei hornbue, men uten at den fikk den "lettere å trekke-effekten" som slår litt inn mot slutten av trekket i en del hornbuer. Den gikk ikke å få over "rullen" i trekket, men jeg tipper den ska opp før NM. Nå på våren er ofte formen litt rusten, men den kommer seg fort :)
Rustne muskler...he he. :mrgreen: Hos meg sitter rusta året rundt, men jeg tror jeg skal klare 100# på NM. Fint at dere drar igang lengdeskyting på tross av få deltagere. En vakker dag så passer det. Jeg har også planer om å dra igang et lengdeskytingsstevne her nede hos oss. Jeg ser for meg noe i september. Da er ånna over og bonden har såvidt begynt å pløye. Vi har plenty med jorder tilgjengelig. Kort vei for Are. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av nidrinr »

Høres bra ut Bjørnar :)
Det kommer til å bli mye lengdeskyting på Skurven i år også, og forhåpentligvis klarer vi å få ordna en "rowing marks"-variant der i løpet av uka.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Ingis »

Flott tiltak av Laugen, men det har kommet signaler om at årets lengdeskyting kan bli den siste opp i dalen. Veldig synd, men interessen har kanskje blitt dalene.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Hardwood »

Det hadde jeg egentlig regnet med....her setter de av to hele dager til forberedelser, gjennømføring og opprydding, og så kommer det kun 3 voksne utenbygdsfra.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Bowman »

Det vi driver er marginalt. Kanskje man må satse på litt mer uformelle treff med litt mindre planlegging. Jeg skulle ønske jeg hadde fått til den turen oppover, men det kom dessverre noe i veien.(helsa) Men jeg orker ikke å få dårlig samvittighet av den grunn. Jeg har lyst til å dra igang et lengdeskytingstreff her nede i Vestfold og de som har lyst får bare komme. Om jeg blir stående der alene så får jeg bare tåle det. Det er jo nesten litt nerdete det vi driver med. Hva med et kombinasjonstreff? En vanlig historisk runde i den ene retningen og litt lengdeskyting i den andre retningen. Da blir det sikkert nok folk til litt pølser og øl utpå kvelden. Det sosiale synes jeg absolutt er en viktig faktor m.h.t dette.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av nidrinr »

Jeg for min del blir veldig lei meg om denne tradisjonen brytes, så jeg håper det kan blåses nok liv i interessen til at det fortsetter.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Hardwood »

Håper jeg også. Vi har hatt mange skytinger her, annonserte, men det har kun hendt 1 gang at noen har tatt turen over fjellet hit til oss i løpet av fire år ! Det var deg, Daniel. Ivar var med en gang, da han hadde sommeroppdrag i området. Og det var veldig inspirerende for miljøet vårt da dere besøkte oss.
Bjørnar, klart du ikke skal ha dårlig samvittighet. Jeg tror også at vi må begynne å tenke mer på rekruttering til lengdemiljøet om det ikke skal dø ut. Hvordan gjør vi det ? Staselige premier ? Bedre annonsering ? Kurs i lengdebuebygging ? Åpne arrangement der folk kan komme og få prøve å skyte lengde ?
Supert hvis du får til et lite treff i sensommer/høst !
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av GreenMan »

Jeg tror at hvis vi hadde klart å få til lengde i forbindelse med middelalderfestivalene (kveldsskytung) så hadde vi kanskje fått med oss noen flere historienerder med tida. Kaien utgikk for min del grunnet skade i skulder. Ja jeg kunne sikkert deltatt i under 50 klassen, men jeg har ikke utstyr til det.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av nidrinr »

Det kan nok hende det blir litt snevert med bare lengdeskyting for mange, og at mange mangler utstyr osv.. Tanken om å kombinere det med noe mer er nok ikke så dum, men innafor lengdeskyting er jo mulighetene mange.

Uansett trur jeg det blir bedre med en gang vi blir enige om noen endelige og ikke minst varige regler for rekorder og slikt. Så kan alle kreative konkurranseformer komme i tilegg.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Are »

Jeg tror kanskje vi ville klart å få flere til å få interessen for lengdeskyting hvis de fikk prøve noe skikkelig lengdeutstyr. Er det enon der ute som har noe lengdeutstyr de kunne la fremmedfolkj prøve. Det behøver selvsagt ikke være de råeste utstyret, men kanskje noe pensjonert som fremdeles kan skyte anstendige lengder.
La folk også prøve å skyte gjennom en hastighetsmåler for å se hva slippet har å si. Samme bue og pil på alle skyttere, hvem klarer høyeste hastighet?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Hardwood »

Godt forslag, det siste skulle jeg gjerne vært med på. Ellers så tipper jeg at det er jeg som har flest lengdebuer på veggen, sikkert over 20...men det er ikke så mange som ber om å prøve.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Are »

Mistenkte at du hadde mange ja. Ta med noen ekstra buer og piler til NM og aktivt tilby utlån. Da skal du nok se at noen blir bitt av basillen. Personlig håper jeg noen tar med en kronograf på et treffså fårvi testet slipp. Det er samme hva slags bue og pil man bruker så sant de er avstemt i forhold til hverandre og alle bruker samme utstyr. Så må man selvsagt skyte noen skudd først for å få ut initialspensten som gir seg etter noen skudd.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Ingis »

Noe av utfordringen med lengdeskyting er å finne en egnet skytearena. Jorder er det nok av, men tilgjengeligheten er begrenset da de ofte blir brukt til helt andre ting enn lengdeskyting. Tidlig vår og sen høst er ofte muligheten. Vi i Østfold har snakket om å arrangere lengdeskyting lokalt, men foreløpig har vi ikke lykkes. Tror at flere lokale arrangement er fornuftig, men kanskje er det rom for et skikkelig lengdestevne sentralt i Norge i tillegg til NM.
"Back to nature!"
Svar