Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Hardwood »

Flott, flott ! Gode ideer.
Are : Det kan jeg gjøre, og det har jeg gjort mange ganger før. På ute NM på Karmøy i fjor lånte jeg vekk bue og et sett med piler til to skyttere. Den ene vant 50 pundsklassen, den andre tror jeg fikk 3. plass. Her på Sande har jeg lånt vekk haugevis av utstyr, men ingen har fortsatt med interessen. Slikt vet man jo aldri, selvsagt. De eneste som er litt dumt med å låne vekk, er at det blir mye svinn på lengdepilene. Og det ligger mye arbeid bak hver pil.
Men, jeg låner gjerne vekk. Jeg har mye mer enn jeg trenger selv uansett, og jeg har sikkert en 20 - 30 lengdepiler som aldri får være med når jeg selv skal skyte.
Et eget lengde- NM har blitt foreslått før blandt annet av Moen, og jeg kunne virkelig tenkt meg at vi arrangerte det ! Hvis vi finner et skikkelig godt og langt jorde. kan vi arrangere for alle buetyper og klasser. Det hadde vært kjekt !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av nidrinr »

Eget lengde-NM ville vært stas!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Lurz »

nidrinr skrev:Eget lengde-NM ville vært stas!
joa. Men ville det komme flere enn på Laugen?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Kviljo »

Neppe. Dette koker vel helst ned til at de som er interesserte i lengdeskyting må arrangere lokale treff selv. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å holde et lite flight-stevne her på Lista - bare jeg finner et egnet sted... :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Hardwood »

Da skal i alle fall jeg Liste meg nedover.....haha
Kjør på , Ivar !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Kviljo »

Sendte akkurat avgårde en mail til flyplassen her. Er vi griseheldige får vi låne en liten flik av den en dag. Aller best hadde det vært med et område hvor man fritt kunne velge retning, så man alltid kunne skyte med vinden.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Bowman »

Eget lengde NM er ambisiøst og neppe innenfor rekkevidde ennå. Men det å utnytte tider på året hvor det er realistisk å finne et egnet jorde for å arrangere treff er nok tingen. Vi bør kunne stable på beina et treff på våren og et på høsten. To sentrale områder på Østlandet, et på Lista og et i Sande der hvor Hardwood bor kunne jo vært aktuelle steder. Det er klart det kan bli litt kjøring, men jeg er ikke redd for å kjøre. Hadde 10 stykker stilt opp på hvert treff ville jeg ansett et som vellykket. 3 er for få.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Hardwood »

Ja, men om vi først arrangerer et slikt treff bør vi kalle det Lengde NM. Amerikanerne kaller det jo verdensrekord, når de setter rekorder på sine nationals.... :?
Glassfiberklasse og fotbueklasse må også få være med, om så det kun er 1 som stiller i hver klasse. Vi må benyte de få anledningene vi får til å notere rekorder i alle klasser. Det er ikke mange anledninger i løpet av året, og hva har vi å tape ? Vi bør ha 600 m bane. men det kan kanskje være nok med 500. Det er nå opp til skytterne om de vil ta sjansen på å skyte pilene sine til skogs :mrgreen:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Bowman »

Jo, men det kan fort kollidere med noen av vedtektene til langbuelaget. Skal vi ha et eget lengdeNM? Det er ikke jeg for. Det utvanner det vi allerede har. Jeg har sans for å rendyrke lengdeskytingen med buer i naturmaterialer. Hva amerikanerne gjør har jeg ingen formening om, men det er vel en annen greie. Mange i miljøet vårt hevder at lengdeskytingen ikke har noen historisk forankring og at den kolliderer med intensjonene til NL. Det er jeg heller ikke enig i. Engelske krigsbueskyttere skjøt lengde på 1500 tallet. Standardpila er vel basert på info om dette? Tyrkerne og asiatene har vel skutt lengde med historiske hornbuer fra tidenes morgen til langt ut på 1800 tallet. Lengdeskyting med flightbuer i mellomkrigstiden er historisk bueskyting for meg så lenge det handler om naturmaterialer. Lengdeskyting med glassfiberbuer er vel strengt tatt ikke oss. Eneste unntaket vi har gitt for glassfiber handler om "ridebuer" (litt av et navn :wink: ) Og alle vet jo hvorfor det unntaket er gitt så det gidder jeg ikke repetere. Forslagene mine handlet ikke om å lage et nytt lengdeNM, men å få til uformelle treff i tillegg til utendørsNM. For å få opp interessen. Jeg er ikke interessert i glassfiber. Det er en annen greie.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Kviljo »

Enig. Jeg er heller ikke for et eget lengde-NM, om det innebærer at det ikke blir lengdeskyting iløpet av NM-helga.

Så tror jeg kanskje ikke det betyr så mye om man kaller en lengde-konkurranse for NM eller ikke. Vårt 3D-NM fikk ikke mange deltagere selv om det ble kalt NM. Her må man nok heller friste med friskt innhold for å trekke til seg skyttere til en lengde-konkurranse.

Snodig at flere mener at lengdeskyting ikke har historisk forankring... :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Bowman »

Enig med deg Ivar. Jeg har overhørt kommentarer i den retning og synes kanskje det er på tide at vi rydder litt opp i det historiske m.h.t lengdeskytingen. Den har absolutt historisk forankring.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Hardwood »

Hvorfor i all verden skulle et eget lengde NM føre til at det ikke ble lengdeskyting under ute-nm ? De som er interesserte i å drive litt med lengdeskyting vil vel sette pris på å få prøve seg mer enn 1 gang pr år ! Dessuten, hvis noen tar på seg å gjennomføre et lengde nm er vel ikke det noe heft for NL. Om det er mulig for skytterne å stille med glassbuer og compound så trenger ikke de historiske skytterne å holde seg hjemme for det. Rekorder eller resultater i historisk klasse kan uansett registreres av de som er godkjente kontrollører etter NL sine regler.
Men blås, jeg tviler på om mange ville komme om ikke vi finner på noe helt nytt. Jeg kan godt ofre en bue eller et bueemne til premie, eller vi kan snakke med noen av utstyrsleverandørene og få litt premiesponsing ... whatever.
Men tilbake til lengdereglene våre. 2 x 6 piler uansett klasse, ok.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Bowman »

Så lenge det ikke kommer i konflikt med lengdeskytingen på NM så er det vel ikke noe iveien for å lage et lengde NM med flere klasser. Hvis noen ønsker det så er det vel bare å sette igang.Jeg er bare redd for at det skal bli en erstatning for lengdeskytingen på uteNM. Jeg ønsker litt mer fokus på hva som er historisk lengdeskyting da uteNM samler mange skyttere. Håpet er å få flere av disse med på standardpil og flight. (historisk flight?, - er det et begrep?) Men det går jo an å invitere til uformelle treff allikevel. Jeg er interessert i det som er historisk bueskyting slik NL definerer det. Hvem andre enn oss skyter flight i Norge? Jeg vet ingenting om fita, compound og norgesbueskytterforbund og de tingene der. Men det er ikke så rart. Jeg er ikke interessert i det. Men hvis man ønsker å samarbeide med andre interessegrupper så går vel det greit.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av nidrinr »

For meg er det ikke så viktig om det heter NM eller ikke, rekordene registreres uansett om det er NM eller mindre konkurranser. Bare lengdene og utstyret registreres riktig så er det en rekord uansett, både personlige rekorder og norgesrekorder. (Oi, mye rekordprat der...)

Så i bunn og grunn er det vel bare til å oppfordre til å arrangere flere lengdekonkurranser. På skurven blir det i alle fall minst en lengdekonkurranse.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting lørdag 26. april, "Lenger enn Laugen"

Legg inn av Bowman »

Uformelle lengdetreff hvor det skytes lengde, ferdig med det. Jeg ønsker å få til noe i slutten av september. Selvsagt ikke den Kvenninhelgen Are. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar