Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Hardwood »

Bra. Merking av piler er selvsagt helt avgjørende. Men personlig håper jeg vi finner en annen ordning enn de med fargene, siden mine piler allerede er farget og så klarlakkerte. Og hva med de som bare rasker med seg noen piler til lengdekonkurransen, da må de jo farge pilene sine på stedet ? Jeg foreslår ganske enkelt å skrive på, tydelig, på et bestemt punkt på pilene. Så kan skytterne rett før kontroll på linja selv sørge for å holde utstyret frem på en slik måte at kontrollør kan sjekke med et øyekast mens han/hun går forbi.
Utstyrskontrollen bør gå fint, hvis kontrollposten er bemannet med de samme personene hele tiden, og lenge nok til at alle får anledning til å komme innom.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av GreenMan »

Hardwood skrev: Jeg foreslår ganske enkelt å skrive på, tydelig, på et bestemt punkt på pilene. Så kan skytterne rett før kontroll på linja selv sørge for å holde utstyret frem på en slik måte at kontrollør kan sjekke med et øyekast mens han/hun går forbi.
En ring med svart tusj: Under 35
to ringer: 35-50
tre ringer: fri
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Lurz »

Foreslår at de som vil skyte i to klasser sier ifra på forhånd, og merker pilsettene sine tydlig forskjellig. Skyteleder tar kontroll på buen og pilene det ikke skytes med mens det skytes med den første buen og pilene. Så byttes det.
Tror vel ikke det er så mange som vil skyte i to klasser, og at det er greiere sånn enn å pålegge alle deltagere å male piler i spesielle farger.

Et annet spørsmål som angår tida. Vi vedtok vel seks piler i lengde. Må den som skyter i to klasser dele på pilene, alså 2x3 piler? Eller skal de få to fulle runder med 2x6 piler? Eller 2x6 + 6 standardpiler?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Bowman »

Jeg tenker at det tilbudet må være to klasser for alle. Standardpil inngår i dette. Velger man å skyte standardpil så kan man stille i kun en flightklasse. Det er jo et valg man tar. Ellers blir vi aldri ferdige.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Hardwood »

Helt enig.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Kviljo »

Enig, også er det vel greit å dele på pilene, slik at uansett hvilke klasser man stiller i, så har man 2x6 piler å skyte? - så kan man velge hvor mange piler man vil skyte i hver klasse, f.eks to i standardpil og fire i 50#, eller en i 35# og fem i fri klasse?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Are »

Enig med Ivar. Noe av det som ater lengst tid under em lengdekonkurranse er å finne igjen pilene. Da holder det lenge med å lete etter 2x6 piler framfor å bruke latterlig lang tid på å finne igjen 2x12 piler.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av GreenMan »

Jeg er også enig.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av dagsunde »

Tiltredes!
(Selv om jeg ikke er den store lengdemannen, så er jeg da med)...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Hardwood »

Jeg mistet litt tråden i forslagene her nå ...altså, jeg er med på det meste bare vi er enige om dette : Alle skyttere får skyte like mange piler totalt, uavhengig av klasse. 2 x 6 piler i 50 pund og 2 x 6 piler i standardpil for eksempel.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av GreenMan »

Hardwood skrev:Jeg mistet litt tråden i forslagene her nå ...altså, jeg er med på det meste bare vi er enige om dette : Alle skyttere får skyte like mange piler totalt, uavhengig av klasse. 2 x 6 piler i 50 pund og 2 x 6 piler i standardpil for eksempel.
2x6 piler totalt. F.eks 2 standard og 4 lengde.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Bowman »

Høres fornuftig ut. Hva synes du Ingar? Og Lars
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av nidrinr »

..Eller 12 standard..?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Bowman »

Enig. 12 standardpiler bør kunne bli en mulighet. Det er endel skepsis til at endringene lar seg gjennomføre under kommende NM. Det som taler for at det bør kunne gå er at vi har droppet artilleriskytingen. Vi får bedre tid. Men skal dette med to flightklasser gjennomføres m.h.t kontrollmåling av utstyr så trenger vi en solid gruppe som er med på å dra lasset her. Vi gjorde oss noen erfaringer på Avaldsnes som vi må forbedre nå. Hva synes du Ingar? Det er et sterkt ønske at vi prøver ut endringene under kommende NM og gjør erfaringer på det. Så får det eventuelt komme et vedtak på neste årsmøte. Lengdeskytingen står i fare for å bli borte og det synes jeg er synd. Mange synes det er vanskelig å skaffe seg utstyr som fungerer, og hvis man må kjøpe det så blir det sikkert dyrt. Are's forslag om å få låne utstyr er glimrende.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Åpen diskusjon : de endelige reglene for lengdeskyting

Legg inn av Lurz »

Her er det mye som kommer an på mye.....
For å ta det siste først. Utstyr til å veie og måle buer tror jeg jeg har kontroll på. Vi kan eventuelt se om vi kan få testa det en gang før NM.

Ellers:
Enig med Are i at det tar lang nok tid å finne igjen 2x6 piler. Det bør holde med det, iallefall i denne omgangen.

Og, om vi i det hele tatt skal åpne for to fligtklasser i år, tror jeg vi bør si max en flightklasse og standardpil, eller to flightklasser, for ikke å gjøre det for komplisert denne gangen. Og så får vi se ut fra erfaringene hva vi gjør seinere. Kan ikke se noe problem om noen vil skyte alle 12 pilene i standard.

Hvis vi kan bli enige om de to første punktene først, så må vi ta finne ut hvordan skal vi merke, og ha kontroll på buer og piler til de forskjellige flight-klassene. Det har med organisering å gjøre. Hva er greiest? Og så kommer det kanskje? også ann på. Husker hvordan vi måtte flytte skytelinja bakover for noen av skytterne på Avaldsnes.... Har sånne ting noe å si?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar