Lengdepiler, enkel oppskrift

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

Her er en kort beskrivelse av hvordan man kan lage lengdepiler til konkurransene i NL`s regi.

Man må velge et passende skaft. Kraftige buer som f.eks krigsbuer trenger kraftige piler. 9 mm passer bra, i høy spine. Til lettere buer er ofte 8 mm passelig, eller hvis trekklengden er kort. Til ekstremt kort trekk, eller til barn, er ofte tynnere skaft passelig. Her er et bilde av 7,2 mm / 8 mm / 9 mm skaft
IMG_0047.JPG
(73.96 kiB) Lastet ned 5633 ganger
Bor et hull i tuppen og lim inn en bit stål eller jern til spiss. Jeg bruker 2 - 3 mm og 2-4 cm biter. Til kraftige buer bør spissen veie mer, over 2 gram. Til lettere buer og kort trekk bruker jeg ca 0,5 - 1 gram.
IMG_0052.JPG
(34.37 kiB) Lastet ned 5633 ganger
Lim inn med epoxy.
Forming av skaftet gjør jeg først for hånd med en snerten liten høvel, deretter sandpapir i drill eller på båndpusser.
IMG_0056.JPG
(73.82 kiB) Lastet ned 5633 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

Kapp skaftet til ønsket lengde. hvis du skal skyte i 35# eller 50# klassen, må du måle nøyaktig trekklengde på buen først, så kapper du skaftet akkurat en tomme lenger enn den skal trekkes. (sikkerhetsmargin)
Skaftet formes slik at det er tykkest ca en tomme bak midten, så litt avsmalnende i begge ender. Dette kalles tønneform. Pila skal bli tynnere mot tuppen enn mot nokken, fordi det er i bakre halvdel pila trenger å være stiv når den skytes. I tillegg vil vi ha mest volum bak midten, slik at pila går raskt ut i snorrett flukt i skuddet. Her er en litt skjematisk fremstilling av formen på de gamle tyrkiske lengdepilene.
sfig3[1].gif
(5.83 kiB) Lastet ned 5628 ganger

Spissen bør være noe avrundet, otmrent som en geværkule
IMG_0065.JPG
(38.42 kiB) Lastet ned 5628 ganger
Nokken bør være litt avsmalnende helt ytterst, for å unngå dragsug/turbulens bak pila i flukt. Det enkleste er å lage vanlig strengehakk og deretter surre med en sterk, tynn tråd. Man kan pusse de bakerste to-tre cm tynnere fra over/undersiden først. Jeg bruker enten denne metoden , eller tyrkisk nokk. Da skråpusses de ytterste 10 mm og man limer på to biter av et sterkt treslag. Så pusses formen til og det surres og lakkes. På bildet er den tyrkiske nokken til venstre.
Vedlegg
IMG_0060.JPG
(49.24 kiB) Lastet ned 5628 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

Skaftet bør ha balansepunktet på midten eller noen mm bak, når det er klart til lakkering.Når skaftet er ferdig formet, pusses det meget glatt og børstes rent og lakkes. Jeg bruker dypplakkering i et pvc-rør med en trakt øverst.
IMG_0071.JPG
(37.19 kiB) Lastet ned 5628 ganger
Når skaftet har tørket limes fjærene på. Den ytterste delen av kalkunfjær er vanlig å bruke siden de er tynne og passe stive.
IMG_0073.JPG
(62.18 kiB) Lastet ned 5628 ganger
Riv bort fjærstrålene på undersiden og klipp av den biten du vil bruke. Passe lengde kan være ca 2 - 3 cm, eller litt større for tyngre piler. Ta frysetape på baksiden og klipp til formen på fjærstykket.
IMG_0074.JPG
(44.71 kiB) Lastet ned 5628 ganger
Sist redigert av Hardwood den 03 aug 2013, 17:34, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

IMG_0075.JPG
(58.28 kiB) Lastet ned 5628 ganger
Plasser fjærene så langt bak mot nokken som mulig. For å få plass til fingrene i mellom bør det være et par - tre cm åpning mellom nokken og fjærenes bakkant. Vær nøye med å plassere fjærene riktig. Siden disse fjærene er så små, vil et lite avvik i vinkelen gi ustabil flukt. Lykke til ! Håper denne tråden vil være til nytte for noen.
IMG_0079.JPG
(38.23 kiB) Lastet ned 5628 ganger
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av GreenMan »

Takker for denne, skal se om jeg kan få laget ett par før NM. Har linket til denne tråden fra nettsiden til NL.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av torkis »

Flott beskrivelse av hvordan man lager lengdepil. :D
Interessen min for lengdeskyting har vært lav, men nå nærmer det seg NM, og det er gøy å være med på alt.
Jeg vurderer å lage mine første lengdepiler, og dette gir meg akkurat det sparket jeg trengte.

Tror for sikkerhets skyld jeg stiller i klassen som ikke har krav til mål og vekt.
Regner med at man da kan skyte med hva man vil?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

Flott, torkis ! Ja, i ubegrenset klasse vil ikke buen bli veiet eller pilene målt, så da står du fritt. Fint at tråden var til inspirasjon ! Sees på nm !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av nidrinr »

Bra tråd Bjørnar :)
Bare for å slenge på et lite tips til NM: Hvis det er medvind er det en fordel med tyngdepunkt rett bak midten. Er det vindstille er det en fordel med tyngdepunkt omtrent midt på, og er det motvind bør tyngdepunktet ligge rett forran midten. Fikk dette tipset i Ungarn, og så langt jeg har erfart i ettertid stemmer dette bra. Det er jo ikke sikkert vi får medvind på NM....
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

Takk, Daniel. Helt enig, greit at du tilføyer dette. Jeg har droppet en del spesielle detaljer her og konsentrert meg om en enkel oppskrift på en pil som vil gå bra i vindstille. Tenkte mest på de som kanskje ikke har ordentlige lengdepiler, så de kunne få noen tips. Mens vi er i gang, bør vi kanskje nevne : velg de stiveste og letteste skaftene du finner. Bruk sterke farger på skaft og fjær, slik at man lettest mulig finner igjen pila på jordet. Fjærene skal ikke skråstilles som på presisjonspiler, men stå rett. Puss og poler skaftene så glatte som mulig for minst mulig luftmotstand. Og til slutt: det er jo mulig å gjøre om ødelagte blinkpiler til brukbare lengdepiler. Hvis man ikke har mulighet til å lage rene lengdepiler så er det en nødløsning mange har brukt før. Dropp feltspissen, lim inn en lett spikerspiss, lag tønneform og klipp fjærene ned til flightstørrelse.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Bowman »

Bra Bjørnar. Nå lærte jeg enda noe nytt. Gleder meg til NM og lengdeskytingen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

En interessant link for de som er interesserte i aerodynamikk :

http://sargrocket.org/Documents/Estes/TR-11.pdf
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Bowman »

Jeg leste hele artikkelen mens jeg spiste middag idag og nå vet jeg hvordan jeg skal lage en helt "riktig" lengdepil. :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Hardwood »

Gjorde du ? Ikke verst ! Jeg tror man bør være øvet i å lese vanskelige tekster på engelsk, og til å trekke ut akkurat de få tingene man har nytte av, for å få utbytte av denne teksten. jeg har ikke lest hele selv, men jeg har ofte søkt på nettet etter lignende tekster. Så når kona leser "Fifty shades of Grey", leser jeg tekster om aerodynamikk og sånt.. :mrgreen:
Flott at du fant noe du kunne bruke. Det er vel i hovedsak spissform, boat-tailing ( avsmalet nokk ) og prinsippet om angrepsvinkel som er det mest nyttige her. Ja, også at man bør ha jevne, gradvise overganger i formen. Dette bør gjelde fjærene også, tenker jeg. Hva tror du ? Kanskje det er på tide å avvike fra de innarbeidede oppfatningene om fjærformen og prøve f.eks. 4 mm høye og 5 cm lange fjør ? Altså beholde areal nok til å få stabiliseringseffekt av fjærene, men å strekke formen ut i lengden. Det skal i alle fall jeg prøve. Og så stod det noe om å fylle skjøten mellom finnene og rakettkroppen. Kanskje det kan være et poeng å gjøre det samme på pila. med et litt tyktflytende lim ?
Litt nerdete dette, men vi liker det 8)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av Bowman »

Hvordan klarer du å konsentrere deg om slikt tørt stoff samtidig som kona leser "fifty shades of grey"? :mrgreen: Det handler selvsagt om kontroll. Artig artikkel Bjørnar. Jeg må nok dessverre lese den en gang til. Er litt usikker på om jeg fikk med meg alt. Skrekkelig mye skumle formler og likninger. Du tenker at du sparkler overgangen mellom fjør og pilskaftet slik at det blir en gradvis tapering og ikke en trapp? Hva med 4 fjør istedet for 3. Har det noe for seg?
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdepiler, enkel oppskrift

Legg inn av nidrinr »

Det med fjør er vel så enkelt som å få pila til å stabilisere seg fortest mulig med minst mulig samla areal på fjøra.. Ellers trur jeg mange har mye å hente på å lage akkurat passe lengde på pilene. Det er veldig mange som har igjen ei tomme eller tre å trekke på lengdeskytinga. Det mister man utrolig mange meter på.
Svar