Hvor skyte lengde?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvor skyte lengde?

Legg inn av GreenMan »

Dere som er aktive lengdeskyttere - hvor skyter dere. Kunne tenke meg å trene litt før NM (jukse mao) men er litt usikker på hvor jeg kan skyte. Regner med at det ikke er helt populært å stikke på nærmeste golfklubb å skyte der ;). Har dere tatt kontakt med en lokal bonde for å låne ett jorde, eller er lengdeskyting for de som har egen gård med masse plass?

Mine tanker med denne tråden er å samle egnede plasser for lengdeskyting på ett sted.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av Hardwood »

Hva ? Skal du TRENE ??? Juks! , ,hehe. Vi finner et egnet sted først, og så spør vi bonden. Som regel må vi holde oss unna i de periodene gresset er høyt, men ellers går det bra. Ta en titt på kartet, eller norgeibilder.no. da ser du hva som finnes og som kan være aktuelle områder. Lykke til.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av Are »

Trene til lengdeskyting trenger man ikke all verdens plass til. Finne ut hvilke piler som går best derimot trenger man en lengdebane til.

Beste måten å trene til lengdeskyting er å trene på et godt slipp. Hånda di skal absolutt ikke krype framover før slippet. Buen skal holdes kortest mulig tid på fullt trekk. Etter slippet skal hånda bakover som en naturlig reaksjon på at du passivt slipper strengen. Det er strengen som skal trekke fingerne dine åpne fordi du slapper av. Dette er vanskelig hvis du ikke behersker buestyrken. En kronograf og et videokamera er gode hjelpere for å få et effektivt slipp.

Så vidt jeg husker var det Harry Drake (lengdeskytterlegenden) som trente innendørs med en pilfanger montert oppunder taket for å trene riktig vinkel på utskytningen. Ca 45 grader er en uvanlig bratt vinkel.

Men det er selvsagt gøy å skyte lengde. Det var ikke meningen å ødelegge tråden din, bare komme med noen treningstips.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av Kviljo »

Eventuelt kan man lage piler som ikke går så langt:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av nidrinr »

Det er lurt å sjekke om det er mye stein der du planlegger at pila dine ska lande.. Utrolig irriterende å lage piler som går bra på testskudd, foe så å finne igjen pila uten de siste to tommene av den. Kommer du opp hit er det muligheter, ellers er det mange bra jorder med lite stein rundt gardermoen.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av Hardwood »

Ivar, jeg får ikke åpnet bildet. Nå er jeg spent... flu-flu ? :D
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av Are »

Hardwood: Stemmer. Det er tre flu-flu'er. Jeg får åpnet bildet i Tapatalk, men ikke på PCen???
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av GreenMan »

Are skrev:Hardwood: Stemmer. Det er tre flu-flu'er. Jeg får åpnet bildet i Tapatalk, men ikke på PCen???
Var rart at bildet ikke kom opp, men jeg endret litt (la inn bildet på nytt) i Ivars innlegg så nå skal de være synlige. Gode forslag, men litt av gleden er jo å se om det blri noe lengde å snakke om (målet er å ikke ligge i bunn på standard pil lista)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Hvor skyte lengde?

Legg inn av Are »

GreenMan skrev:.... Gode forslag, men litt av gleden er jo å se om det blri noe lengde å snakke om (målet er å ikke ligge i bunn på standard pil lista)
Da må du nok beherske kraftige buer. Les tråden om hvordan trene muskler. Hvor kraftig bue bruker du?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: Da må du nok beherske kraftige buer. Les tråden om hvordan trene muskler. Hvor kraftig bue bruker du?
Tror den ligger på ett sted mellom 90 og 100, og den takler jeg relativt greit. Den skøyt en 100 grams pil 114meter under sist NM, så med lettere piler tror jeg at jeg skal klare å slå Ingar sine 140 ;). Dessuten er det jo en sjanse for at jeg får man ny stridsbue fra Daniel på NM (som visstnok skal gå dritbra). Må bare sy ferdig panseret hans først. Manuelt arbeid har det vært mye av de siste ukene.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av Hardwood »

Du er sterk nok. Det er nok spørsmål om god nok pil og langt nok trekk. 32 tommer minst er et must.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av GreenMan »

Hardwood skrev:32 tommer minst er et must.
32 skal nok gå, ihvertfall med den buen jeg har her. Tok opp en liten snutt når jeg prøvde å skyte i bakgården her. Ca 30 tommer.
Bilde
Tror jeg har funnet ett sted jeg kan teste å sende en pil eller tre i morgen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av Hardwood »

Herlig ! Klarer du 32", tipper jeg du kan klare 200 m med en god standardpil.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av nidrinr »

Du klarer fint å passere 200-metern med bua jeg har til deg her :) Bare pass på å lage ei god standardpil.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvor skyte lengde?

Legg inn av GreenMan »

nidrinr skrev:Du klarer fint å passere 200-metern med bua jeg har til deg her :) Bare pass på å lage ei god standardpil.
Får bare håpe jeg klarer å trekke den helt opp :p Pilene mine har nok balansepunktet litt langt frem, omtrent som den du skøyt 220 meter med. Blir spennende å se hvordan det går. Gleder meg til å prøve buen ihvertfall.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar