374

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: 374

Legg inn av Bowman »

10-12 gram er ikke rare greiene. Kan jeg spørre om hva slags treslag du har brukt?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: 374

Legg inn av Are »

Dette er en lengde og buemaker det står respekt av. Gleder meg til 400, og kanskje 500 meteren ryker.

Men som Frode nevnte i en annen tråd. Hvis det på kommende NM skytes med denne buen tror jeg du får en lengde som kommer til å stå som norgesrekord til evig tid hvis vi senere skiller ut komposittbuer i egen klasse. Blir det litt demotiverende for kommende lengdeskyttere?

Plager ikke meg, men kanskje andre.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: 374

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: Men som Frode nevnte i en annen tråd. Hvis det på kommende NM skytes med denne buen tror jeg du får en lengde som kommer til å stå som norgesrekord til evig tid hvis vi senere skiller ut komposittbuer i egen klasse. Blir det litt demotiverende for kommende lengdeskyttere?

Plager ikke meg, men kanskje andre.
Plager ikke meg heller, men er ikke det bare å sørge for at når "alle" veit at den rekorden er satt med hornbue å overføre den til hornbueklassen?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: 374

Legg inn av Hardwood »

Ja, noe annet ville være urettferdig synes jeg. Slik jeg har forstått det så vil ikke hornbuer og trebuer bli atskilt i ute-nm i år heller siden det ikke er vedtatt enda. Men rekordene må vi vel kunne skille. Jeg diskuterte dette med Ivar i fjor, å ha egen klasse for hornbuer. Men da var det kun han og Lars det gjaldt. Ivar mente det ikke var noe poeng før vi begynte å skyte lenger med hornbuene, og nå er jo den tiden kommet. Jeg tror nok rene tyrkere vil kunne skyte enda lenger. Og dem vil vi se flere av etterhvert ..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: 374

Legg inn av Moen »

Her ser man hvorfor man burde få ræva i gir med én gang. Å vente til noen eventuelt feier ei pil 450m i den åpne klassen blir litt feil. For hvis det faktisk skjer at en hornbue presterer noe i den gata under årets nm, kan man ikke bare dele klassene ettersom det passer seg slik...i etterkant. Dette løser dere enkelt med å merke f eks Bjørnars bue/ påmelding med "Hornbue" i papirene. Det vil heller ikke være problematisk for arrangør å legge til dette i sitt opplegg. Gjør det renhårig først som sist.
Det skal bli fryktelig spennende å se utviklingen på lengdebuene fremover. For jeg tipper at flere hopper på "hønnbægg'n"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: 374

Legg inn av Are »

Hardwood skrev:Ja, noe annet ville være urettferdig synes jeg. Slik jeg har forstått det så vil ikke hornbuer og trebuer bli atskilt i ute-nm i år heller siden det ikke er vedtatt enda. Men rekordene må vi vel kunne skille. Jeg diskuterte dette med Ivar i fjor, å ha egen klasse for hornbuer. Men da var det kun han og Lars det gjaldt. Ivar mente det ikke var noe poeng før vi begynte å skyte lenger med hornbuene, og nå er jo den tiden kommet. Jeg tror nok rene tyrkere vil kunne skyte enda lenger. Og dem vil vi se flere av etterhvert ..
God løsning Hardwood.

Rekordene du sannsynlivis setter i løpet av kort tid vil du/andre sannsynlivis slå i en egen hornbueklasse i løpet av kort tid. Dette er en klasse det endelig har begynt å skyte fart i.

Lurer på om det var 2006 den første lengdekonkurransen med en skikkelig hornbue. Først i år ser jeg behovet for en egen klasse. Men som en overgangsordning har Hardwood funnet en løsning :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: 374

Legg inn av Hardwood »

Det ordner seg :D
Bowman, du lurte på hvilket materiale jeg har laget pilene av. Gran, for det meste. Noen av dem er av sitka, og et par av sedertre. Har ikke helt kontrollen lenger, siden flere av pilene har vært brukt før, knekt i tuppen og kappet kortere. Men det er et godt spørsmål; med så korte piler, har man mulighet til å velge tyngre materialer. Jeg lagde en av sukkerlønn, men jeg aner ikke hvor langt den gikk. Fant den ikke igjen. . Og en av purpleheart, den gikk ca 320 -330 m. Jeg skal definitivt eksperimentere litt med dette.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: 374

Legg inn av Hardwood »

Det ordner seg :D
Bowman, du lurte på hvilket materiale jeg har laget pilene av. Gran, sitkagran og sedertre. Jeg har laget en av sukkerlønn også,
Men hvor langt den gikk vet jeg ikke. Fant den ikke igjen. Og en av purpleheart, den gikk 320-330. Det er et godt spørsmål, for med så korte piler har man muligheten til å velge tyngre materialer. Da kan jeg lage dem tynnere også. Mindre luftmotstand og høyere egenvekt skulle bety at pilene går lenger før luften bremser farten. Men jeg er usikker på hvilke materialer som kan passe. De må være stive i forhold til egenvekten, som gran. Osage, jatoba og hickory feks., tror jeg er for elastiske. Noen som har forslag ? Jeg har emner til å lage piler av wenge, ipe, bubinga, padauk, meranti, teak, eik, alm, ask, hvitask, kristtorn, bøk, azobe, sukkerlønn, lønn, barlind, furu, amerikansk kirsebær, bjørk og sikkert flere i haugen i verkstedet...og kanskje er det en ide å lete i granskaftene etter de tyngste skaftene. Her må eksperimenteres.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: 374

Legg inn av Kviljo »

Enig, det er først nå det begynner å vise seg at det er hensiktsmessig med en egen klasse for hornbuene. Det er jo ikke urimelig å anta at maks-grensen for trebuer ligger på 400- og noe, mens maksgrensen for hornbuer nok er 200 meter lengre. Så da er det jo bare rimelig at hornbuene skilles ut. Samtidig lurer jeg litt på hvordan man skal gjøre det med premieringen på NM. Å opprette en klasse for tre-fire skyttere med egen premiering syntes jeg kanskje ikke er nødvendig. Dessuten, flight-hornbue-skyting er vel helst for vi som har en sær interesse, hvor resultatet teller mer enn en pokal på hylla. Kanskje får man sette en grense for minimum antall deltagere for at det skal bli premiering i klassen? 5?

Sett fra et annet synspunkt er det derimot dumt å opprette en egen hornbueklasse i lengdeskytingen. - for det betyr da at "vanlige" hornbuer må konkurrere sammen med flight-hornbuer. Den som da har tatt seg råd til å skyte med en normal-designet hornbue, vil da ikke ha sjanse i havet for å konkurrere i lengdeskytingen. Ifølge Adam K., kan ikke hornbuer under ca. 60# være mer effektive enn trebuer. Det vil dermed ikke være noe problem å tillate hornbuer sammen med trebuer i 50- og 35-punds-klassen.

På samme vis har man heller ikke noen sjanse til å konkurrere blant trebuene med mindre man har en spesiallaget bue på mange pund. For vårt miljø kan det kanskje være like greit om man ikke skiller mellom hornbuer og trebuer, men ganske enkelt går for 35- 50- og fri vektklasse. Dermed vil det kun bli "urettferdig" i fri-klassen, hvor de kraftigste hornbuene vil ha en fordel. - men blant de skytterne som på sikt vil foretrekke å skyte i fri-klassen er det kanskje ikke så nøye? Så kan man merke rekordene i fri-klassen med en "H", om det skytes med hornbue.

Vel, jeg bare diskuterer med meg selv.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: 374

Legg inn av Hardwood »

Hm...det var mange ting å ta med i betraktningen. Men gode poeng.
Vel, jeg vet ikke hva som er best. Jeg kommer sikkert ikke til å bruke hornbuen i det hele tatt, hvis ikke det er brukbare forhold, fordi det er lengdene som er viktigst for meg. Banen bør være lang nok, og skyteretningen bør kunne legges med vinden.
Sist redigert av Hardwood den 17 mai 2013, 01:32, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: 374

Legg inn av Lurz »

Må vi huske at vi har noe som heter standardpil også da.
Tenker bare på når noen kommer med en 160@32 krim-tartar som skyter standardpiler 300+ fps :mrgreen:
Og folk som skyter iallefall i 35-50# klassen har kanskje også lyst til å prøve?'
Selv savner jeg vel mest en "blinkpilklasse"

Vi må kanskje skille mellom NM-klasser og "rekord-klasser"
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: 374

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:... For vårt miljø kan det kanskje være like greit om man ikke skiller mellom hornbuer og trebuer, men ganske enkelt går for 35- 50- og fri vektklasse. Dermed vil det kun bli "urettferdig" i fri-klassen, hvor de kraftigste hornbuene vil ha en fordel. - men blant de skytterne som på sikt vil foretrekke å skyte i fri-klassen er det kanskje ikke så nøye? Så kan man merke rekordene i fri-klassen med en "H", om det skytes med hornbue.
Som skytter i friklassen kan jeg bare si meg enig. Jeg konkurrerer mer mot andre relevante skyttere og lista på norwegianwarbows sin side enn mot en NM-tittel.
Lurz skrev:Selv savner jeg vel mest en "blinkpilklasse"
Rent konkret hva tenker du på med en blinkpilklasse?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 374

Legg inn av nidrinr »

Jeg er litt enig i at det er viktigere å få til gode lengder enn å absolutt vinne. Hvis jeg skulle vinne men ikke setter personlig rekord er faktisk ikke det like hurra som om jeg setter personlig rekord men ikke vinner.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: 374

Legg inn av Hardwood »

Godt sagt. Og så må jeg jo minne om at hornbuerekorden bare er 4 meter bedre enn trebuerekorden enda. Kremt. Altså er det ikke egentlig "urettferdig" enda. Men selvsagt, forskjellen blir nok større.
Jeg håper vi får skyte i litt medvind.. Det er alt for lenge siden vi så 300- tallet under NM ! Karmøy ligger slik til at det ofte er vind.
Svar