Flere vektklasser i lengdeskyting?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Jeg klipte og limte litt, så slipper vi å besudle :wink: Bjørnar`s tråd.

GreenMan skrev:
nidrinr skrev: Jeg tipper 500-metern ryker 8)
Med andre ord kan vi andre bare legge buene på hylla :p
Oddbjørn skrev:Ja kanskje vi får legge buene på hylla. Jeg har lagt lengteskytinga på hylla for lenge siden, ser ingen hensikt å delta i konkurranser når man overhode ikke har mulighet til å hevde seg og da tenker jeg ikke på type bue, hornbue eller ikke. Men på buestyrken, det er faktisk noen som ikke mestrer buer på 60-150 pund (gamlekara og kanskje jentene). Hva med en klasse med max 50 pund? Burde ikke være så vanskelig å få til, med litt godvilje. Oddbjørn.
Hardwood skrev:Veldig godt forslag, Oddbjørn ! Det er vanlig i USA. Fullt mulig å skyte godt over 300 med 50 pund historisk. Jeg støtter forslaget. Har vært diskutert før også....
Moen skrev:Jeg sa noe i samme duren for 3-4 år siden, Oddbjørn. Men det ble avfeid med at det ble så mye jobb for arrangør. Gjør man enkelt som du skisserer er det faktisk ikke mere jobb enn å lage to lister...eller tre. Hornbuer bør også være på en egen liste. Men vi får se...når de rette folka murrer blir det veg i vellinga:mrgreen:
nidrinr skrev:Murr!
:lol:

Jeg er absolutt for at vi skal ha mest mulig lengdeskyting, og at det gjerne arrangeres fler lengdeskytinger også. En egen klasse for under 50# er i grunn en god ide, og det er vel ingen tvil om at reine trebuer snart trenger å skilles fra hornbuer. Jeg er definitivt for å få en egen heltreklasse, og sleng gjerne på med ei klasse for de med glassfiber også.
Hardwood skrev:Flott ! La oss gjøre det.
Oddbjørn , jeg har ikke bilde på 20" trekk enda. Skal se etter hvert om jeg får ordnet det.
bowman skrev:Fantastisk bue og fantastisk resultat Hardwood. Vi får litt av en jobb nå. Kan vi ikke lage våre egne norske regler? Vi er jo nesten aldri i det store utland. Er det såååååååå vanskelig å få til? Lengdeskyting pirrrrrer også meg mer og mer. Tror nok at det er det jeg synes er gøyest. Jeg har ihvertfall kjøpt boken til Adam K..... ;.)
nilstor skrev:Amerikanerne opererer - såvidt jeg vet - med bl.a. 35 og 50 pund. Det burde ikke være så vanskelig å få til noe tilsvarende. Den store utfordringen ligger jo i å skyte lengst mulig med minst mulig buevekt, og da har jo i prinsippet alle mulighet til å hevde seg. Så kan man jo opprette klasser for hornbuer, tungvektere, ogjegvetikkehva.

Som Oddbjørn er inne på, konkurransen blir skjev når bare et fåtall greier å håndtere de buevektene som hittil har stått for de lengste skuddene. Skal vi få flere til å være med på lengdeskyting, må vi snarest endre klassene, tror nå jeg.
Moen skrev:Først: Dette hører vel strengt tatt ikke hjemme i Bjørnar`s tråd...

Ja...lag noen egne særnorske regler. Helst slike som blir så idiotiske at de må endres hvert år...minst!
Hva er problemet med å kopiere f eks 50# klassen fra Amerikanerne? Og ei hornbueklasse? Det er så typisk at vi på død og liv skal lage våre egne regler. Selv om den eneste utenlandsturen, for noen, kanskje er for å handle flesk på Svinesund, er det faktisk noen som er interessert i å sammenligne sine resultater med f eks engelskmennene og amerikanerne.
Som Nils skriver...Hvor vanskelig kan det være å sette opp flere klasser? Om vi modererer oss kraftig fordi blekk tydligvis er dyrt, og tar til takke med èn klasse til (max 50#) i tillegg til unl, så tør jeg vedde på at det kommer flere på de ulike stevnene. NM er ingen målestokk i så måte. Der deltar folket fordi de allerede er der og like godt kan slenge i vei sine blinkpiler. Man må se på de andre stevnene rundt om. Hadde vi hatt 35# også, blir det enda mere interessant. for som Oddbjørn er inne på...fysiske forutsetninger er en god grunn til å dele opp klassene, i alle fall, etter pundstyrke. Og igjen...hornbue har ingen ting i en heltreklasse å gjøre. Det er og blir formel1.
Moen skrev:
nidrinr skrev:og sleng gjerne på med ei klasse for de med glassfiber også.
:shock: :shock: :shock: Blir vel en grei økning i nitroglyserinforbruket da, tenker jeg :wink:
Kviljo skrev:Ser frem til å høre resultatene fra neste skytinger, Hardwood :wink:

Problemet med å opprette vekt-klasser i lengdeskytingen er at man da må kontrollveie buene som skal delta - og det tror jeg ikke vi får til på noe fornuftig vis på NM. I alle fall blir det tyngre for arrangørene. På et dedikert lengdeskytingsstevne er det jo noe annet.

Hva om dere som ønsker disse klassene, tar ansvar for å organisere det? Lager man et opplegg som fungerer bra, gjerne med standardisert utstyr for å veie buer og eventuelt piler, er det ingen som vil stå i veien for å innføre nye klasser :)

Lager man et eget "norsk" regelsett bør det lages fordi de utenlandske er tunge å arrangere. Ellers syntes jeg det er fint å kopiere regelverket fra USA. Eventuelt lager man et kompromiss, f.eks ved å slå sammen alle 50-punds-klassene fra USA, og åpner for bruk av syntetiske strenger.
Hardwood skrev:Enig, Ivar. Vi må diskutere dette med hvordan vi måler buene til slike konkurranser. Jeg skal studere reglene i usa, og se hvordan de gjør det.
Men over til buer igjen ! Her er en ny lengdebue. Ca 42" lang, 48" hvis man måler langs buken. Osage kjerne, padauk grep, sener og horn. Lønnekjerne i tuppene. Ca 85#24" Ikke ordentlig testet enda, men den leverer varene kan man trygt si 8)

Kviljo skrev:Kult! - og den lar seg trekke helt ut til strengen løfter godt av tuppene, uten å ha stabilitetsproblemer? Plotter du F/D-kurve på denne eller...? 8)
Hardwood skrev:Ja, den er stabil. Har plottet kurve opp til 20 tommer, men jeg skal plotte inn noen punkter til og legge det inn her. Kurven er flatere etter lift off, naturligvis.
Sist redigert av Moen den 02 mai 2013, 22:59, redigert 1 gang totalt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Først og fremst må jeg svare litt på hva Stian og Oddbjørn har skrevet.
Jeg er ikke enig i tankerekka deres. Den blir litt i samme gata som Zeida`s når han en gang skrev at det var ikke noe vits i å stille i Jr klassen når Bendik var 14 år, 194cm på strømpelesten og herjet med 90# buer. Det han den gang ikke hadde tenkt på, var at Bendik skjøt ei langbue på knappe 35# i lengdekonkurransen.
Det er ikke de tyngste buene som skyter lengst. Ikke med strikkepinner, i hvert fall. Gjerdestolpene, så.. Så jeg synes det blir litt feil å pirke på at man ikke klarer å trekke "hundre-og-åttåtrygve-pund" Vi ser jo hele veien at de veltrimmede småbuene er de som er mest hissige. Men for all del, jeg er enig i at det bør være flere klasser. Jeg selv gidder ikke en gang tenke på å bruke 2 kr i bensinpenger for å reise på en konkurranse der jeg vet at jeg må konkurrere mot hornbuer. Det er jo det glade vannvidd. Om det er èn eller tredve deltagere spiller ingen rolle. Premiering kan jo bli en utfordring om det kun er en eller to i klassen, men det tipper jeg ikke blir noe problem. Jeg er ganske sikker faktisk, på at det vil bli flere deltagere på de stevnene utenom NM. For der er jo folk allerede, så da kan de like gjerne slenge i vei ei blinkpil eller tre. Utfordringen på f eks NM er og blir å få folk til å bli værende til NM er over. Den biten har vi vel også vært innom. Bytte dager f eks. Lengde på lørdag og presisjon på søndag.. Men det får være til en annen gang.
Når Bjørnar R skriver at; "Hvorfor lager vi ikke noen egne norske regler" og Ivar skriver at det blir vanskelig å kopiere det amerikanske systemet, blir jeg litt frustrert. Om Bjørnar R mente at vi kunne forenkle det amerikanske til fordel for oss er jeg enig, men ikke hvis man skal måtte sitte ned å stokke ett helt nytt regelverk, vet jo vi alle at det kommer til å ta mange år før noen har kommet til enighet. For i det tempoet som til nå har blitt holdt, tipper jeg det tar enda lengre tid også. Selvfølgelig kan vi kopiere, men man trenger jo ikke å ta med hele regla. Stenger f eks...
Jeg tenker mer på vektklasser. Om vi hadde hatt 35#, 50#, 70# og Unl.. Eller noe i den gata. Hva tror dere hadde skjedd? Tror dere at folk hadde gitt beng i å delta? Neppe. Jeg tror fortsatt at det hadde blitt godt mottatt. Da hadde faktisk a "Dagmar på 67år med tennisalbue" kunne konkurrert med andre i 35# klassen, og ikke med a Åse og 70#. Hvis NL fortsatt er interessert i å rekruttere medlemer, tror jeg noe snart må gjøres slik at det ikke blir bare slipp strengen og reis hjem
Når det gjelder å veie inn buene før konkurranse, er dette bare tull. Man kan lett la folk melde seg på i hvilken som helst klasse, og veie de som blir premiert ETTER konkurransen. Hva om buen røk i siste skuddet? Javel...da blir noe av greia at buen MÅ overleve til kontroll. Hvis ikke så blir desverre resultatet strøket. Om dette blir for drøyt for de med F1 buer, kan man ordne kontroll dagen før. Kontroll på lørdagen er det i alle fall tid til. De som velger å vente til søndag, må veie etter konkurransen, med den risikoen det innebærer. Det er egentlig ikke noe problem hvis man VIL, det må bare gjøres.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Jeg har tatt en rask titt på reglene i USA. Jeg forstår det slik at buevekten måles ved å trekke buen så langt som det er mulig å trekke de tilhørende pilene, uten at de kommer innenfor grepet. Nå er det slik at amerikanerne bruker pilhylle på de historiske buene, så der er det mulig å trekke pila innenfor ryggen og inntil to tommer forbi. To tommer er maks tillatt dybde på grep. Dette innebærer at buene faktisk blir trukket lenger under kontrollen enn de i de fleste tilfeller vil bli under skyting. Hva vi gjør, må vi diskutere. Jeg foreslår å måle som vi gjør, fra ryggen på buen, og trekke så langt som lengden på lengste pil som skal brukes. Evt minus en tomme, så slipper vi å knekke buer under kontrollen. Synspunkter ?
Ellers vil jeg nå si at jeg er noe uenig, eller skeptisk til det at man ikke kan hevde seg med en bue på 50 pund eller under. Jeg har to 50 punds trebuer som har skutt 321 og 306 m. Og de har begge forbedringspotensiale. Og det har ikke blitt skutt over 300 m i NM på mange år. Men, det hadde vært gøy å opprette klassen, for å kunne registrere rekorder og gjerne få flere med !
Sist redigert av Hardwood den 03 mai 2013, 21:23, redigert 1 gang totalt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nidrinr »

Dette trenger ikke være vasnskelig i det hele tatt. Det er mange måter å gjøre dette på både enkelt og effektivt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Kviljo »

Forslag for å gjøre dette enkelt og gjennomførbart for NM:

* buen må trekke maksimalt 50 pund ved 28 tommer
* pila kan være maksimalt 28 tommer lang


- så lager vi en tillerstokk med ei tilhørende vekt som bunner ut på 28 tommer trekk. Vekta veier 50 pund. Buen settes oppå "tilleren", og vekta hektes på. Faller ikke vekta helt ned, er ikke buen godkjent. Det er deltageren selv som må sette buen på tilleren og hekte på vekta. Knekker buen, er det eierens problem. Pilenes lengde måles enkelt, og både bue og piler merkes.

Husk at klassen må kunne gjennomføres av ulike arrangører og at den skal arrangeres i tillegg til vanlige klasser og standardpilklassene. Jeg tror ikke det er realistisk å kopiere Utah-regelverket fullt ut og gjennomføre det iløpet av noen timer på en hektisk NM-søndag i regnvær. Såvidt jeg har forstått er det langt færre deltagere i Utah, man har flere dager på gjennomføringen, og det er ganske lite skyting som foregår under kontrollerte former. Ut fra det man ser på bildene derfra, er det en og en som skyter... - ikke 63 som hos oss :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Et godt forslag. Men det er jo så og si ingen av våre lengdebuer som trekkes til 28". Hvis man stiller med en ekstremholmis på 48#/24", og man bruker piler på 24" så må jo buen kunne veies ved 24" også. Dette tror jeg ikke vi kommer utenom, for noe av moroa er jo å vite at man kan lage hvilket design og hvilken størrelse som helst. Vi kan fremdeles bruke din ide med 50 punds vekt, Ivar, og så lese av på tillerstokken hvor langt buen trekkes da. Er det 24", så må alle piler over 24" ekskluderes. Det er mitt forslag.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Knallgod idé Ivar... Men jeg er også enig med Hardwood. Det bør være mulig å måle på forskjellige trekklengder. Trekklengden skal uansett måles fra ryggsiden av buen og med forskjellig utseende/tykkelse på grepet må det lages en tillerstokk med justeringsmuligheyer. Kunsten blir bare å få til noe som er raskt og enkelt.

Fint om noen klarer å snekre sammen noe så vi kan ta en prøve på NM til høsten.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Av én eller annen grunn, funker ikke den nye langbuelagsiden på telefon... Men hva er minimumslengden på flightpilene? Jeg har, en eller annen plass, sett en patent som de bruker å måle buestyrke på. Husker ikke helt hvordan den så ut, men den hadde en smart innretning som ble låst på max trekklengde. Så var det som Ivar skriver; eieren som måtte dra i spakene. Poenget er at den var enkel å lage og enkel i bruk.
Man trenger heller ikke å kopiere hele utah-boken. Det holder med vektklasser. Og å veie ei bue til 35#, tar ikke lengre tid enn å veie ei på 50#.
Men at det skal begrenses til to klasser (50# og unl) mener jeg er litt dumt, men helt klart et stykke i riktig retning. At arrangør av nm ikke rekker på grunn av det ene eller andre, bør ikke være en mal for hvilke klasser som skal eksistere. Det bør heller være opp til nm-arrangør om de vil ta med flere klasser enn de "pålagte".
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Enig, Frode. Vi har så vidt jeg vet ingen regler for lengde på flightpilene. Amerikanerne har, minimum 23". Men de har også mange andre spesielle regler og klasser. Jeg ser ingen grunn til å bestemme noe om lengden på pilene, annet enn at de skal passe til buen. Altså at de ikke kan være så lange at en bue som er målt til 50 pund kan trekkes til en høyere pundstyrke i konkurransen.
Når det gjelder tillerstokken, er det vel godt nok med en helt standard, og så kan vi bruke et pilskaft med tommestreker på som vi setter på strengen og avleses mot ryggen på buen ?
Men en annen ting, karer : kanskje vi bør tenke over hva vi gjør om det skal brukes overtrekk ???? Nå har vi jo nettopp bestemt at det er tillatt. Jeg tviler på om mange klarer eller tør å bruke det, men vi bør kanskje ta det med i beregningen her. Et scenario kan være slik : Bue 49#25", skal skytes med overtrekk som er 4" langt. I praksis er det uforsvarlig å trekke helt ut, så 3" overtrekk er nok maks. Hvis grep er 2", kan pilene maksimalt være 25" minus 2" (grep) minus 3" ( overtrekk) = 20" :lol: Både Ivar og jeg har laget oss overtrekk, og jeg ser ikke bort i fra at vi kommer til å bruke det. en gang. Når vi blir store.. :mrgreen:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nidrinr »

..Jeg ser ikke problemet med at det kun er vinnerpil med tilhrende vinnerbue som veies.. Er den innafor godkjent i fht klassa den skytes i, har den uansett slått alle de andre i samma klasse. Skulle noen av de andre har juksa, er jo (uten at noen nødvendigvis veit det) bare prestasjonen enda bedre.

Dette krever i grunn bare at alle merker pilene med åssen klasse buene de skytes fra er i, i tilegg til navn osv..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Moen skrev:Av én eller annen grunn, funker ikke den nye langbuelagsiden på telefon...
Har akkurat sjekka siden på min iPhone. Funker fint den.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Kviljo »

Sett at man kun kontrollerer vinnerpilene og buene. Hvordan skal man da i etterkant være sikker på at det var dette utstyret som ble brukt? Om det ikke er noen kontroll på hvilke buer det skytes med på standplass, stoler man fullt ut på at hver enkelt skytter bruker sin 50-punder, og ikke sin 75-punder som kan se nær identisk ut. Med et slik system får man ikke noen troverdig resultatliste.

- og sett at man tillater forskjellige pil-lengder: hvordan skal man da holde styr på om jeg og de 50 andre deltagerne brukte ei 24" eller ei 26" pil på akkurat sin bue som ble målt til 50# @ 24"? I så fall måtte man i alle fall kontrollert og merket alt utstyret på forhånd. Om alle pilene i klassen er samme lengde, er det enkelt å kontrollere dem, og det er enkelt for arrangørene å holde styr på reglene.

På årsmøtet vedtok vi at overtrekk skal være tillatt i lengde og artilleri, men jeg ser ikke at det er hensiktsmessig å tillate overtrekket i andre konkurranser enn den frie lengdeskytingsklassen. I artilleriskytingen vil det ikke ha noen betydning. - men det er jo klart at det ikke skal brukes overtrekk i krigspilklassen, da det ville overstyre regelverket som allerede er der, og det samme går jo for en eventuell enkel 50-pundsklasse.

Skal vi ha et så avansert regelverk, og så mange klasser som det legges frem her, må dere ta på dere ansvaret for å stille opp på hvert NM for å arrangere konkurransen. Vi kan ikke pålegge arrangører av NM å ha kontroll på mer enn tre forskjellige lengdeskytingsklasser i herre, dame, junior og mini...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Are skrev:
Moen skrev:Har akkurat sjekka siden på min iPhone. Funker fint den.
Jeg skrev: På telefonen, ikke iphone:mrgreen: Menyen og noe annet ligger over hverandre så det er umulig å komme videre...

Ivar: Jeg ser at det kan by på utfordringer ang registrering og veiing i etterkant. Men synes det blir litt paranoid å tro at én, fire eller alle forsøker seg på juks. Tidligere er det blitt vunnet konkurranser i regi NL med "heltre laminat" (med bare bittelitt carbon). Folk har brukt bakelitt i pilene, og de har skutt sine venners piler osv. Om de tøyer regelverket, eller om de rett og slett er uvitende, vet ikke jeg. Men det blir ikke gjort noe. Og så lenge det ikke reageres...på nazi-nivå, kommer heller ikke reglene til å følges (av noen). Ser heller ikke problemet med at man kan bytte bue ETTER veiing, heller. Og man har tid til å veie buer før eller etter skyting. Det er bare å finne de som skal gjøre det.
Som jeg har sagt før..NM kan ikke, alene, være en mal på hvordan lengdeskyting i norge skal være.
Når det gjelder arrangørs utfordringer med flere klasser, er det bare tull. Jeg har for flere år siden, og ved flere anledninger, tilbydt NL resultatservice på en minnepinne som sorterer deltagere etter aldersklasser, deltakerklasser, klubb og gud vet ikke hva. Og om den som sitter å tar i mot påmeldingene (noe som også bør være gjort lenge før konkurransen) klarer å skrive:
Ivar Malde, sr, horn, 50# heltre, Lista strikkepinneskyttere, så er jobben gjort. Men det er ikke en kjeft som har tatt i mot tilbudet! Hadde man brukt dette i stede for papir og blyant, så hadde også resultatene kunne blitt publisert og ikke blitt rotet bort.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Kviljo »

Frode, om buene kontrolleres på forhånd, vil man merke buene med et "godkjent"-merke, slik at alle kan se om en bue er godkjent eller ikke. Noen annen form for kontroll er vel ikke realistisk, om man ønsker en solid resultatliste?

Det er vel ikke riktig at buen med karbon inni vant noe. Den ble skutt med, men resultatet mener jeg ble strøket. Uansett har vi på de siste NM, etter innføringen av standardpil-klassen hatt bedre håndheving av reglene, noe du vel ikke har fått med deg siden du sjelden deltar på NM... :wink:

Man står helt fritt til å arrangere lengdeskytingsstevner med hvilken som helst klasse. Da kan man ta seg bedre tid for å sette opp mer spesialiserte klasser. Det er det vel ikke noen vits å diskutere en gang, for der er det jo bare å sette igang ;) På NM må det derimot tilpasses antall deltagere og tidsrammene man har, og man trenger et realistisk opplegg som lar seg gjennomføre uten for mye forvirring.

Men, når det er sagt, så kan man jo få i pose og sekk, om noen er villige til å ta på seg jobben hvert år. En gruppe på 4-5 personer burde fint kunne organisere flere ekstra lengdeskytingsklasser, men jeg tror altså at det forutsetter at disse personene er de samme fra arrangement til arrangement, slik at de greier å ha kontroll på alle finurlighetene i reglementene. - og da er det vel nærliggende at de som ønsker slike klasser tar på seg jobben? :) Oddbjørn, Moen?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Vel...jeg har vært på 4 av de 5 siste nm som er arrangert siden jeg begynte med buer. Deltatt på de tre i midten. Så om det blir sjeldent, synes jeg er å overdrive ganske mye. Uansett...
Om resultatet ble slettet, ble vel ikke premien tilbakelevert?? I så tilfelle har jeg gått glipp av noe veldig viktig, og ber så ydmykt om forlatelse for min påstand.

Har jeg ikke forsøkt å si at NM ikke skal være noen mal? Jeg skrev over her at NM arrangør gjerne måtte arrangere kun det de blir pålagt. Dvs slik det er i dag, men med tillegg av max 50# OG hornbue... Jeg snakker om en generell regelendring, eller en utvidelse av klassene om du vil. Det er lite vits i å arrangere noe stevne her, oppi Vinstra eller i Sunnfjord med flere klasser om ikke Langbuelaget har de i sitt program!?
Men som du også sier: 4-5 personer burde fint klare å organisere flere flightklasser. Det er helt riktig.
Jeg skjønner godt at man ikke vil ha mere jobb enn hva som fra før er, spesielt da dette kanskje har falt på den/ de samme personene hvert bidige år. Løsningen er kanskje å få en gruppe mennesker som kan ta dette ansvaret hvert år...selv om jeg kanskje ikke helt ser problemet med å la 4-5 personer fra arrangør gjøre jobben. Årets arrangør f eks har nok medlemmer til at de kan avse 4-5 personer den timen eller to det tar. Om så er, så tipper jeg at de ivrigste lengdeskytterene mer enn gjerne trår til om det skulle behøves. Reglene er vel ikke direkte finurlige pr i dag, og ikke trenger de å bli det i fremtiden heller. Det er snakk om å dele inn i klasser slik at fler kanskje vil føle seg mere hjemme med det de har å skyte med. Da er det snakk om f eks 4 personer som veier inn buen, setter f eks på et klistremerke med klasse og registrerer de i en deltagerliste. Regelverket er vel ganske tydelig for hva som gjelder for piler og hva disse skal være laget av? Måling av pundstyrke kan gjøres likt her på bjerget som de gjør andre steder i denne verden. Om man tror det kan bli problemer med at folk jukser med kortere piler under innveiing enn hva de faktisk bruker under konkurransen, mener jeg at hele miljøet har et problem.

Jeg vet at det ikke bare er enkelt, og jeg vet jeg kanskje virker litt ekstrem, men det er med litt overlegg jeg er det og.
Jeg skulle mer en gjerne blitt med som fast hjelper om jeg kunne gjort det. Men jeg er ikke i den situasjonen at jeg kan reise bort hvilken helg som helst utenom ferier. Jeg har en jobb som gjør meg utilgjengelig da jeg minst aner det og jeg vet ikke i dag om jeg er hjemme eller i St Petersburg neste tirsdag. Den telefonen kan jeg få i kveld eller i morgen.
Svar