Flere vektklasser i lengdeskyting?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Tertitten: Ta det med ro. Det er lov å være krass. Det er lov å vise engasjement. Ingen her tar det personlig. Men du må regne med at det kan hende at noen er krasse tilbake. Men det går bra. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nidrinr »

Jeg stiller gjerne opp å hjelper til med veiing og måling så lenge jeg ikke har med unga. -Og vi er vel mer eller mindre enige høres det ut som. Ingen dame/herre/junior- inndeling i lengde, kun inndeling etter buestyrke. (Gjerne u35#, u50# og fri klasse.) MEN, er det meninga å skyte standardpil med alle klassene i tilegg til lengdepil..?

Veldig enig i at man stiller i kun en klasse.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Bra, bra.... Jeg tok meg den frihet å sende en tekst til vår kjære redaktør i Toxofil. Teksten inneholder essensen i hva vi har diskutert her. Jeg tenkte det er greit om flest mulig kjenner til diskusjonen. Flest mulig bør få muligheten til å bruke litt tid på å bestemme seg for vektklasse og forberede utstyr. Og alle som håper å hevde seg i dameklassen eller juniorklassen bør være forberedt på at disse endringene kan komme.
Ellers er jeg veldig glad for at så mange engasjerer seg i dette, samme om de er medlem i NL eller ikke. Det hadde vært knall om de gamle ringrevene som f.eks. Oddbjørn eller Moen ble med på lengdeskytinga synes jeg. Begge er så erfarne buemakere at det kan bli farlig interessant. Og hvis andre, som feks Tertitten m.fam. synes dette er mer interessant med vektklassene, så er det jo glimrende !
Oddbjørn, jeg synes ditt forslag til måling er bra. Og Are sitt forslag om at man kun kan delta i en klasse.
Nå er det 4 stykker i alle fall som har stilt seg til disposisjon for å få dette til på NM i august, så jeg mener vi skal satse på å gjennomføre dette på Bukkøy som en prøveordning.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

@tertitten: Styret i NL er en drivandes flink gjeng og det eneste som kan være tungrodd i NL kan være vedtektene/regelverk siden disse er oppe til jevnlig endring (stort sett hvert årsmøte) og blir ofte endret til det bedre. Da er det medlemmene, ikke styret, som bestemmer.

Ad standardpiler: er det noen som har lyst til å konkurrere i lengde med en krigspil skutt fra en 35# bue? Inntil det bli et ønske er det vel bare å gjøre som før, én klasse. Ut fra sånn regelverket er i dag kan jo damer og juniorer stille med standardpil i egen klasse, men ingen har gjort det. Personlig syns jeg krigspil pasder med krigsbue (friklasse)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av tertitten »

Are skrev:@tertitten: Styret i NL er en drivandes flink gjeng og det eneste som kan være tungrodd i NL kan være vedtektene/regelverk siden disse er oppe til jevnlig endring (stort sett hvert årsmøte) og blir ofte endret til det bedre. Da er det medlemmene, ikke styret, som bestemmer.
Tviler ikke på at folk i styret er flinke folk serru :)
Og jeg forstår jo at det er medlemmene som "bestemmer" men som du selv sier så kan vedtektene være tungrodd, og det er akkurat det som er min erfaring fra styrer i laug/lag osv. :)

Uansett, når interessen er såpass åpenbar så er det vel håp for at ting går seg til rimelig raskt..

Bare en liten notis, husk at jeg ikke er mistroisk til NL som forening, styret i NL eller NL's medlemmer eller har noen som helst andre negative synspunkter ang NL, jeg vil bare påpeke det slik at det ikke evt blir noen missforståelser her (det finnes jo folk som gjerne leter etter ting å missforstå på forum) :)
Selv regner jeg med at jeg melder meg inn i NL rimelig snart :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Kviljo »

Dette er såvidt jeg kan skjønne en såpass stor endring at det ikke kan gjennomføres allerede på førstkommende NM. Det første man i så fall må gjøre er å presentere et opplegg for arrangøren, og så ta det opp med styret. I prinsippet er det alt for sent å komme med slike endringsforslag nå, og er arrangøren bare litt usikker på hvordan dette skal gjennomføres er det bare å vente til neste år eller sette opp et separat arrangement om man ønsker det. Det er gode grunner til at man har et årsmøte hvor man har mulighet til å justere laget i den retningen man ønsker.

I forhold til standardpil er det vel rimelig at det er en separat klasse uten vektbegrensning på buen. Altså fire klasser; 35#, 50#, fri# og standard. Effektivt sett blir da standardpil-klassen ikke for damer og junior. Om man velger at det kun skal være mulig å delta i en klasse, skal dette da også gjelde for standardpil? Det er jeg i så fall litt skeptisk til, siden det vil bety mindre skyting enn det man har mulighet til i dag.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Jeg synes at det Ivar sier er fornuftig, samtidig som jeg tror at det Are foreslår er mulig å gjennomføre. Dette ble neimen ikke lett. Kanskje dette bør presenteres for arrangørene og la de ta stilling til det. Det er som sagt ikke mangel på innsatsvilje som er problemet her, men at ting og tang trenger å synke inn og presenteres på et årsmøte før man endrer på noe. En prøveordning bør uansett kunne gå. Hva med å la arrangørene ta den avgjørelsen?
Det høres svært fornuftig ut med de klassene som er foreslått, men jeg kunne godt tenke meg å skyte standardpil i tillegg til flightpil i fri klasse.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Det er synd hvis det skal ta ett og et halvt år før vi klarer å gjennomføre en prøveordning en gang. Da tenker jeg at NL er tungrodd. Ja, det er bestemt at endringer skal tas opp på årsmøtet, men vi er ikke et digert statlig selskap heller. Vi er en interesseorganisasjon. Reglene er til for oss og ikke omvendt. (min tur å være negativ :wink: ) Det er ennå mer enn et kvart år til NM.
Når det er sagt: selv har jeg kun tenkt å stille i tungvektsklassen, så det er ikke for min del jeg argumenterer for endringene.
Når det gjelder Standardpil, bør vel alle som vil kunne stille i både flight og krigspilklasse som før. Men altså kun en av flightklassene.
Både krigspilklasser og inndeling i vektklasser i flight er vanlig i andre miljøer som USA eller Ungarn mener jeg, og det bør være et mål for oss å kunne sammenligne prestasjonene med skyttere i andre land. Det blir også lettere å møtes på tvers av landegrensene om vi har mer sammanfallende regler og klasser.
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av tertitten »

Om man begrenser deltagelsen til kun 1 klasse blir det plutselig ikke like lokkende, det vil jo være ekstra motiverende for mange å se om man kan hevde seg med ulike buer i ulike klasser, personlig hadde jeg syns det ville være artig å se om jeg og min 35#er faktisk presterte noe som helst, det samme ville jo vært artig i f.eks 50# klassen..

Jeg skjønner ikke tanken bak å måtte velge 1 klasse. Skyte noen få piler for så å legge bua bak i kofferten?

For øvrig er jeg enig med han med dobbelt betydning i brukernavnet sitt, altså Hardwood :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Det siste innlegget fortjener en tommel opp, +1 og clapclap...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Jeg har sansen for synspunktene dine også Hardwood. Jeg synes også at det er lenge å vente 1 og 1/2 år. Det er vel ikke meningen at NL skal fungere som et tungrodd statlig selskap. :mrgreen: Huff...fikk noen ekle assosiasjoner. La oss ta det opp med arrangørene. Jeg synes også at det blir litt lite med en klasse. Jeg har lyst til lå skyte flightpil fri klasse og standard. Høres ut som jeg vakler mye att og fram her, men jeg synes det er greit å drodle litt rundt dette. Ivar,- kom igjen. Vi prøver å få det til.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Etterhvert ser jeg behovet for at de som skyter med tyrkere med overtrekk får en egen klasse. Vi kan se på kommenede NM om de klarer å hevde seg.

En mulighet med tanke på standardpil og tre andre klasser, tilsammen fire forskjellige, er å sette en begrensning på å delta i maks to klasser på samme måte som man kan i dag. Friklassen krever ikke måling av buer/piler. Standardpilklassen krever måling av piler. De andre klassene krever måling av piler og buer. Det er mao ikke alle buer og piler som skal måles/veies.

En ting er det å skyte 2 x 6 piler som regelverket tillater i dag. En annen ting er å finne dem igjen. Det er det som tar tid. Derfor ønsker jeg en begrensning i antall piler som skytes. Jeg foreslår at man kan delta i maks to klasser og skyter maks 2x6 piler. Ønsker man å skyte i to klasser skyter man altså 1x6 piler i hver. Nå kan man i prinsippet skyte med 12 forskjellige buer og piler, det blir svært vanskelig å gjennomføre når bue og piler skal klassifiseres.

Jeg ser ikke noe problem i å forsøke dette under kommende NM uten at det skal kåres noen vinnere i disse klassene. Slik jeg foreslår pil-/klassebegrensning ovenfor skal ikke det kollidere med nåværende planlagte arrangement.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nidrinr »

Hva med å bare si maks 2x6 piler, så kan du fritt velge klasser innafor det.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nidrinr »

En enkel måte å få til merking på, og å se at alle piler stemmer med klassa: Ved oppmøte skal alle piler være trefarga eller hvite i skaftet.

Under kontroll brukes det sprittusj i forskjellige farger til de ulike klassene, som pilene merkes med både bak spissen og rett forran fjøra når de er godkjent.
Buene merkes med samma farge, f.eks med ei ullnsor i tilsvarende farge som tilhørende pil. Denne kan f. eks knytes på rett under grepet.

Så skytes det en klasse av gangen, før neste osv. Slik blir det lett å se om det er noen som har "feil" farge på merkinga.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av GreenMan »

Daniel sin kontroll ide hørtes veldig bra ut.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar