Flere vektklasser i lengdeskyting?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Håper du mener hornbuer generelt? Om man bruker overtrekk eller ikke, blir opp til utøveren.
Jeg tror heller ikke at man trenger å vente med å skille horn fra de andre. Selv om ikke hornbuene ennå har hevdet seg, er det bare ett tidspørsmål. Jeg tipper løst at noe kommer til å skje allerede i august;-)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Lurz »

Litt vansklig spørsmål det der.
Tror hverken Attila eller Djengis sine folk dreiv det i denslags......
Overtrekk er vel såvidt jeg vet bare dokumentert med tyrkiske lengdebuer. Og mange av de andre hornbuene er egentlig bedre egna for tyngre piler og lengere trekk.
Men så er det jo også spørsmål om hvor komplisert vi skal gjøre det? :roll:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Jepp, mener hornbuer generelt. De får uansett ingen egen klasse før saken har vært gjennom årsmøtet. Kommende NM blir derfor en test.

Det samme gjelder for vektklasser.

Godt forslag fra Daniel. Ulempen med hvite/ufargete skaft er at mange bruker mønster og farger på skaft som kjennetegn for å finne igjen pilene, dette fordi fjærene på lengdpiler ofte er bittesmå. En mulighet er å ha et ufarget/hvitt 10 cm langt felt rett foran fjærene. Da har man hele resten av skaftet til å gjøre det så synlig man bare vil.

Jeg liker at folk her kommer med konkrete forslag. Det gjør at vi tar mange skritt i retning av en mulig gjennomføring.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

nidrinr skrev:Hva med å bare si maks 2x6 piler, så kan du fritt velge klasser innafor det.
Er ikke det slik det gjøres i EWBS?

Are: Jeg mente ikke at det måtte endres før årets NM. Det gjør fremtiden spennende for de som må slå en hornbuerekord satt i år, med ei trebue neste år :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Ad EWBS: på deres hjemmeside står det at man kan skyte i to bueklasser med kun en bue i hver klasse (disse defineres som primær og sekundær bue). Med hver av disse buene kan man skyte to piler i hver av pilklassene (standard, livery, QP og flight). Tilsammen maks 16 skudd.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Ingis »

Jeg har fulgt lengdeskytingsdiskusjonen med stor interesse, og mange gode forslag er fremmet. Til nå har man i NL forsøkt å tenke på det rent praktiske ved å arrangere et NM. Tidsaspektet er viktig under et NM. Spesiellt på søndagen hvor vi har valgt å legge lengdeskytingen fordi den tar minst tid. Personlig har jeg ikke noe i mot flere vektklasser, men hvis dette tar vesentlig mer tid enn det det har gjordt tidligere ser jeg et praktisk problem tidsmessig. Erfaringsmessig står folk å tripper på søndags ettermiddag for å komme avgårde hjem, hvilket er forståelig hvis man har en 7-8 timers biltur foran seg.
Jeg vil nå ta initiativ til at vi i styret i NL diskuterer forumets innlegg. Det kan kanskje bli aktuellt at vi nedsetter en komite/gruppe som består av de som brenner mest for saken, slik at vi kan få jobbet fram et konkret forslag til neste års generalforsamling/årsmøte.
Om det er mulig med utprøving av flere klasser i årets NM må vi eventuellt ta med arrangør. Hvis dette ikke er mulig kan det kanskje være mulig å få arrangert et prøvestevne på høsten, hvis noen er villig til å ta et initiativ. Uansett burde det være mulig å ha et stort lengdestevne i løpet av året, hvor man virkelig kan slå seg løs uten at man trenger å tenke på tid. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Fordelen med å teste det på årets NM er at vi har en tidsbegrensning. Da MÅ vi være effektive og får da et mer realistisk inntrykk av hvor lang tid det tar. Slik jeg ser det bør ikke dette belaste årets NM arrangører noe siden vi har en liten gjeng (deriblant undertegnede) som påtar seg jobben. Men det er likevel opp til arrangørene om de vil tillate dette åå kommende NM. Det er selvsagt også avhengig av at måle-/veiegjengen klarer å være organisert nok til at det lar seg gjennomføre.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nes »

Det kan helt sikkert la seg gjøre å prøve med vektklasser i årets NM, men vi vil da trenge hjelp til veiing av buene.
Veiingen kan vel unnagjøres på lørdag etter at presisjonsskytingen er ferdig? Det vil hvertfall spare oss for en del tid på søndagen....
Hvis vi går for 3 vektklasser vil det jo også bli samme anntall premier, hvis det blir flere ( egen hornbueklasse) må vi få lagd flere premier.

- Jan Egil
- Jan Egil
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Glimrende ! Vi tar oss av veiingen, og de fleste bør kunne veies på lørdag. Skal vi gå for det ?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Jeg synes vi skal gå for det. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nes »

Hvis det må et styrevedtak på dette må vel dette ordnes først, deretter er det vel bare å sette reglene, og vektklassene.
Vi som arrangører må bare få den oppdateringen vi trenger, og tid til å skaffe flere premier hvis det blir nødvendig.
Forstår at hjep til veiing er i boks, så da er det bare resten igjen:)
hvis vi (rettere sagt dere skyter mye over 400 meter må vi kansje jakte på et lengre jorde i nærheten??
Mener vi klarer bortimot 450 men dette må nok måles mer nøye nå kjenner jeg :?

- Jan Egil
- Jan Egil
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Det stemmer med kartet på norgeibilder.no. men bare hvis det blåser fra nord. Og da går veien på tvers akkurat på norgesrekordavstand :roll: men rett over på andre siden av vannet nordøst for Bukkøya, der er det jo et supert område ! Der har man 450-500 m i valgfri retning....
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nes »

Ang. veiing av buer etter lengden på pilene til skytteren:
For å unngå at skytterne må kappe pilene sine under NM for å unngå å havne i feil vektklasse bør det kanskje komme ut litt forhåndsinfo om dette, slik at alle kan komme riktig forberedt.
Hvis det er mulig hadde det vært fint.
Det handler jo bare om at pillengden justeres etter trekklengden, og det trengs vel ikke noe vedtak for å gi denne oppfordringen?
Men det hadde forenklet veiing og kontroll under NM og skytterne unngår ekstra arbeid med nedkapping under NM.
Mulig jeg har misforstått opplegget, men da får dere gi meg beskjed :wink:

- Nes
- Jan Egil
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av nes »

Ang. veiing av buer etter lengden på pilene til skytteren:
For å unngå at skytterne må kappe pilene sine under NM for å unngå å havne i feil vektklasse bør det kanskje komme ut litt forhåndsinfo om dette, slik at alle kan komme riktig forberedt.
Hvis det er mulig hadde det vært fint.
Det handler jo bare om at pillengden justeres etter trekklengden, og det trengs vel ikke noe vedtak for å gi denne oppfordringen?
Men det hadde forenklet veiing og kontroll under NM og skytterne unngår ekstra arbeid med nedkapping under NM.
Mulig jeg har misforstått opplegget, men da får dere gi meg beskjed :wink:

- Nes
- Jan Egil
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Det høres ut som om du ikke har mottatt siste nr. av Toxofil ? Vedlagt i konvolutten ligger et eget ark med innkallingen til ekstraordinært årsmøte, der de nye reglene / klassene skal vedtas. Det står også mer info om reglene med trekklengde og pillengde på dette arket.
Svar