Flere vektklasser i lengdeskyting?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av tertitten »

Nå har dere synspunktene til folk som hører til den innerste sirkel i lengdeskyting her, så kanskje dere vil ha synspunktene til en som kommer utenfra også?

For meg og min familie som alle skyter pil og bue så ville det vært mer lokkende og dra på konkurranser om det var fler klasser, som f.eks
20-35# klasse hvor både mine barn og kone kunne deltatt.
35-50# klassen hvor de som trives med mellomtunge buer kunne deltatt
50-Ingen grense Hvor de som er proffer osv kunne deltatt..

Nå bør selvfølgelig ikke klassene være delt inn nøyaktig slik jeg nevner over, men uansett så er slike klasser noe som kunne lokket hele familien til å dra på tur for å skyte i noen konkurranser.
Det er vel allerede jr klasser osv, men det kunne vel heller ha vært slik at klassene var delt inn i buevekt klasser?
Om sønnen min hadde gruset meg i 20-35# klassen hadde han vært overlykkelig, altså det jeg mener er jo det hadde vært artigere for de mindre om de også fikk skyte med de større?

Som sagt, kun tanker fra en utenfra som ikke har deres erfaringer med konkurranser.

Edit: Forresten, Jeg hører til BMX miljøet her jeg er fra, og er BMX trener og har en sønn som er dødsseriøs BMX rytter.. En ting som går igjen er at hver gang miljøet taper medlemmer så er det pga regelendringer, regler som blir mere og mere kompliserte og forholde seg til, og nye regler her og der som gjør at folk som ikke har fått det meg seg diskes osv i konkurranser som igjen gjør at folk rett og slett gir opp sporten, mitt råd er, ikke lag for mange regler og hold reglene enkle og oversiktlige.
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Supert at fler hiver seg på diskusjonen. Jo fler innspill, jo bedre blir resultatet. Av og til kunne man tro det kun er 4-5 her i landet som engasjerer seg
Som svar på det siste innlegget:
Det er nettopp dette som er litt problemet her på bjerget. Det er regelendringer på noe som kanskje fungerer godt fra før. Men det er alltid noen som har noen smarte ideer som de helst skulle satt ut i live;-)
Men å innføre ett par klasser til mener jeg vil gagne miljøet. Reglene ligger der fra før, og de synes å være gode nok.
Jeg vil også tro at det vil bli hard konkurranse i de eventuelle klassene. Her vil helt klart de beste buemakerene ha en stor fordel med sine kunnskaper.
Men vi kan jo begynne med å prøve oss frem på småstevner utover sommeren. Finne en fornuftig måte å veie buer på, f eks.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Som tertitren skriver har jeg også tenkt tanken om å gåbort fra kjønn og alder og heller dele inn i vektklasser. Vi nærmer oss NBF-nivå på antall premier hvis det skal kåres vinnere i herre/dame:junior i hver vektklasse.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Det gjør vel ingen ting med flere vektklasser i lengdeskytingen. Dere som kun brenner for lengdeskytingen og ingen av de andre aktivitetene på NM kan jo rendyrke dette og komme med et funksjonelt opplegg som kan videreføres fra år til år. Jeg har imidlertid ikke sans for tanken om at lengdeskytingen burde flyttes til lørdag slik at noen bare kan komme på lørdag og så dra igjen når lengdeskytingen er over. NM i bueskyting er et arrangement med flere konkurranseformer. Norsk langbuelag er en historisk forening og ikke et jævla idrettslag. Det konkurreres også i bue og pilmakeri samt at stevnets flotteste bekledning med historisk forankring premieres. Dette er historisk bueskyting med vekt på en helhetlig tanke rundt dette. Fikk bare lyst til å presisere dette. Men som sagt. Flere klasser og et mer allsidig opplegg rundt lengdeskytingen høres ut som en god ide. Det er jo egentlig bare å sette igang. Men skal man prøve å endre på langbuelagets vedtekter og regler så nytter det ikke å stå og kjefte på sidelinjen. Da må man betale kontigent og stille opp på årsmøte. Der har man stemmerett og det meste foregår i fredelige demokratiske former. Fikk bare lyst til å nevne dette også. Forøvrig så har jeg det bra.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Hardwood »

Ta det rolig, Bowman. Lengdeskytingen kan umulig få en så viktig plass i NM at den ødelegger for presisjonsøvelsene. Og de som " kun brenner for lengdeskytingen og ingen av de andre øvelsene på NM" kan umulig være mer enn maks en eller to personer. De fleste av oss som diskuterer på denne tråden brenner for hele arrangemmentet, og vi må vel alle kunne være med på å diskutere frem en løsning og ikke pålegge noen få å gjennomføre dette. Det er kun snakk om en rask vektkontroll og merking av bue og piler. Jeg stiller gjerne opp på dette. Hvem andre ?
Jeg foreslår å opprette en 35#, en 50# og en ubegrenset klasse. Valgfri trekklengde, men pilene kan ikke være lenger enn trekklengden på målte 35# eller 50# i disse vektklassene. Vanlig tillerstokk, pilskaft med tommestreker, trukket til buens rygg. Dette bør være GODT NOK mener jeg.
Gjør vi dette, får vi FÆRRE KLASSER enn vi har nå. Ingen herre/dame eller senior/junior. (jfr. Are og Tertitten sine gode forslag)
Vi kan også, for å ivareta de aller minste, ta med en 20# klasse. Da er vi oppe i samme antall klasser som nå. Jeg kjenner at det kribler i buemakeren min ved tanken på å lage lett lengdeutstyr og prøve å presse grensene ! Min eldste sønn skjøt 150 m i fjor, da hadde han en 15# bue med pil på 8 gram. Da var han 6 år. Mini ekstremholmis i varmebehandlet hickory.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Nå begynner diskusjonen å ta av :-)

Jeg anbefaler å fortsatt ha lengdeskyting på søndag og ikke la konkurransen trekke ut for langt i tid. Dette fordi mange har lang vei hjem fra NM og det er en fordel og ikke komme hjem mandag morgen for arbeidere/studenter/elever. Det er derfor jeg en gang jobbet for å flytte presisjon til lørdag og lengde til søndag. Da er det mulig å komme hjem søndag kveld når NM arrangeres langt avgårde.

Jeg holder selv en knapp på 35#, 50# og fri#, uten skille mellom kjønn og alder. De aller minste trenger ingen egen vektklasse siden det uansett ikke kåres en vinner der.

@Hardwood: jeg kan sikkert stille opp som hjelpemannskap på vekt og merking. Jeg har til nå vært på alle til nå arrangerte NM (13 stk) og har planer om å fortsette med det. I tillegg pleier jeg uansett å stå for standardpilmåling, årets historiske skytter, årets buemaker og pilmaker så litt ekstrarbeid vil ikke monne stort :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Lengdeskyting

Legg inn av Oddbjørn »

Når en eller noen kommer med et nytt forslag blir det diskusjon og det er forståelig, vi har alle våre meninger. Men jeg kan ikke forstå at det kan være så vanskelig å lage en eller to nye vektklasser. Det virker som det største problemet er å få veid buene på en fornuftig og lettvint måte. Under et NM deltar vel en 50-60 personer og de som ønsker å delta i lengdeskytingen bør på forhånd melde seg på i den vektklassen de vil delta i. Arrangøren vet da hvor mange buer som skal veies og kan lage en liste og si f. eks. veiing av buer kl 0900. Bruker man en håndholdt vekt slik som denne
http://www.buesport.no/display.aspx?men ... &prodid=56 bør en person fint kunne måle 30-40 buer på en time.
Denne skal være nøyaktig, men hvis man tviler på dette kunne langbuelaget kjøpe en slik og kalibrere den. Langbuelagets representant til NM kunne ta den med til bruk for arrangøren. Hver skytter trekker opp buen med pil og vekt på strengen slik at pilspissen flukter med ryggen på bua. Skyter man med siper får man måle dit man trekker pila. Det måles og ingen diskusjon, den som måler er eneveldig. Skulle noen under konkurransen trekke pila en cm eller så inn på grepet får det bare være så, det er tross alt ikke hjernekirurgi vi driver med.
Jeg ser Ivar mener at de som ønsker flere vektklasser under NM selv får stå for merarbeidet med dette og at man ikke kan belaste arrangøren med dette.Jeg synes dette høres merkelig ut, det er mye arbeide å arrangere et NM, men ønsker man å gjøre det må man selvfølgelig følge langbuelagets regler.Disse kjenner man forhåpentligvis før man sier ja til å arrangere.
Jeg ser at noen ønsker egen klasse for hornbuer, mener dere da krumme buer ala "tyrker" eller alle buer med horn på ryggen(det finnes rette buer med horn på ryggen også) Jeg heller til mot at det bør være en klasse med buer laminert av naturmaterialer, tre,horn,sener,bein eller hva det måtte være, så får det være det samme med formen.
Ivar skjøt 370 meter med sin Ipe/bambus på ca 70 pund. Etter det vi har sett her til lands er det vel ingen ( tyrker) som har oppnådd det samme. Med mindre Hardwood har en kanon på lager. :wink:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Jeg er helt rolig og smiler faktisk. :D Jeg synes ikke at jeg er den som har vært mest krass og kritisk i denne tråden. :shock: Jeg synes det er gode forslag som kommer frem her. Jeg synes også at lengdeskytingen er interessant. Men de av dere som er mer enn gjennomsnitts interessert i lengdeskytingen kan vel fremme disse forslagene på langbuelagets årsmøte. Det er vel ikke noe i veien for at et prøveopplegg kan brukes på kommende NM i Haugesund. Oddbjørn fremmer gode forslag han og. Poenget mitt er at det hjelper lite å bjeffe på sidelinjen. Men det gjør vel heller ikke noe at det går en kule varmt i ny og ne. Det meste pleier å årne sæ. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes forslaget om å droppe herre/dame/junior-klassene for å slippe til flere vektklasser er bra. Som Bowman sier er jo dette uansett noe man må ta opp på årsmøtet. - og før det bør man ha prøvd ut systemet på et mindre arrangement.

Utfordringen jeg ser er at vi må regne med å veie stort sett alles buer, da de fleste nok ikke vil delta i fri-klassen om de kan passe inn i f.eks 50-pundsklassen. - også det at man i forhold til dagens opplegg må sørge for at hver enkelt bruker piler som er akkurat så lange som trekkvekten på buen tilsier. Med 60 deltagere hvor halvparten deltar i to klasser må altså 540 piler og 90 buer veies og merkes før skyting.

Det er nok mulig å gjennomføre, men jeg tror ikke man kan forvente at hovedarrangør av NM ønsker å ta på seg denne oppgaven. Selvsagt VIL jeg ha slike klasser, men jeg prøver å være realistisk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Det virker som at det er enighet om at det er mulig med flere vektklasser i forbindelse med lengdeskytingen men at det er litt uenighet om hvordan dette kan bli til. Jeg kan også være med på dette hvis det er interessant. Jeg har i motsetning til Are svært få oppgaver under kommende NM. D.v.s så godt som ingen. Jeg har tenkt å kose meg sammen med hyggelige folk, men tar gjerne ansvar hvis det trengs. Så da har engasjementet økt med minst en til. Men jeg er enig med Ivar i at dette muligens er vanskelig å pålegge arrangørene på kommende NM. Det bør vel muligens prøves ut på et mindre arr. Det må uansett innom neste årsmøte i NL. Det bør vel bli en av sakene der.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av GreenMan »

Først og fremst jeg er helt enig i å lage vektbestemte klasser istedetfor junior/dame/herre og 35/50 og + (og eventuelt en egen klasse for hornbuer med eller uten overtrekkskinner).

PS: Ryddet opp litt i tråden slik at Oddbjørns innlegg havnet på riktig sted.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Are »

Jeg tenker annerledes Ivar. En grei måte å begrense på er at man må velge én klasse å skyte i og kun skyte i den. Det er mye mindre å holde styr på og er noe vi fint kunne prøvd ut på kommende NM. Da slipper vi også at Bowman eller Ivar stikker av med seieren i alle klassene. Vi får altså en bedre fordeling av premiene :-)

Selv stiller jeg i friklassen og slipper dermed å være inhabil måler :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Moen »

Kanskje du sletter klippe/limejobben min, Stian?

Bowman: Hvis du har så store problemer med at jeg tar opp igjen et gammelt forslag, og samtidig IKKE er medlem i NL...kan du ikke sende meg en pm og fortelle meg hva som egentlig gnager deg? Du skjønner...noen ganger er det greit å diskutere litt FØR man fremmer forslag til et årsmøte. Om du har den klare oppfatning om at "det er å stå på sidelinja og skrike", sier ganske mye om deg og ditt syn på fremtiden for NL. Det er kanskje slik at nl ikke er "et jævla idrettslag", men det er et lag for bl.a BUESKYTTERE. Det har du bevist gang på gang at du ikke helt har forstått..
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av tertitten »

Mye av det jeg leser i dette emnet er grunnen til at jeg som oftest har holdt meg unna foreninger som slutter på *lag
Byråkrati, ting må taes opp i ett styre på neste styremøte hvor de som vil ha ting endret må møte opp, så skal styret bli enige om hvilke ting de skal forsøke å bli enige om, og så skal dette diskuteres opp og ned, så er det en eller annen som på liv og død skal trumfe igjennom ett eller annet osv osv.. Ofte blir ideer blivende hos de som sitter rundt bålet og prater mens ingen egentlig orker tanken på å gå igjennom styret.

Nå har jeg ingen erfaring med dette styret, så det er mulig at det jeg skriver over ikke stemmer for 5-øre når det gjelder akkurat dette styret, men generelt stemmer det jeg skriver etter min erfaring..

Her inne i denne tråden har vi jo opp til flere personer som er enige med hverandre, og veldig mange bra forslag, og jeg forstår at forslag muligens ikke kan vedtaes over ett nettforum uten hele styret til stede, eller ihvertfall invitert, men jeg bare sukker litt, og håper det er greit at jeg gjør det. .. :)

Uansett, la f.eks førstkommende NM være ett test-nm for de nye klassene, og kjør samtidig NM som vanlig. De nye klassene er som sagt en test for hvordan det skal organiseres, om ideene ved veiing av buene fungerer som tenkt, osv osv..
Ett test nm vil jo først og fremst bli for å samle erfaringer med nytt oppsett, de som konkurrer får la vær å henge seg opp i smådetaljer om ikke alt går som smurt..

hmm, misstenker at jeg får renskrive litt i dette innlegget i morgen, akkurat nå merker jeg at hjernen allerede har gått til sengs...
PS om det blir ett test NM med nye vektklasser i år, så lover ihvertfall jeg å delta!
PSS. Om tonen virker krass så beklager jeg på forhånd, det er bare jeg som tenker høyt her..

Natta :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flere vektklasser i lengdeskyting?

Legg inn av Bowman »

Moen skrev:Kanskje du sletter klippe/limejobben min, Stian?

Bowman: Hvis du har så store problemer med at jeg tar opp igjen et gammelt forslag, og samtidig IKKE er medlem i NL...kan du ikke sende meg en pm og fortelle meg hva som egentlig gnager deg? Du skjønner...noen ganger er det greit å diskutere litt FØR man fremmer forslag til et årsmøte. Om du har den klare oppfatning om at "det er å stå på sidelinja og skrike", sier ganske mye om deg og ditt syn på fremtiden for NL. Det er kanskje slik at nl ikke er "et jævla idrettslag", men det er et lag for bl.a BUESKYTTERE. Det har du bevist gang på gang at du ikke helt har forstått..
Det er ingen ting som gnager meg :D
Jeg er opptatt av fremtiden til NL. Jeg har ikke noe imot nye forslag. Jeg er også opptatt av at ting må taes opp på et årsmøte. Jeg har ingen problemer med deg. NL er en historisk forening som fronter mange sider ved bueskytingen.
:-)
Sist redigert av Bowman den 06 mai 2013, 23:39, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar