Lengdeskyting om vintern

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Lengdeskyting om vintern

Legg inn av nidrinr »

Var ute å testa en gammal alm 100#'er ute i 14 kalde nå i sta. Den gikk bedre enn den har pleid å gjøre :) Tidligere har standardpila landa mellom 190 og 200 meter med denne bua, men i dag trur jeg alle var over 200 meter. Lengste opp mot 210-215. Lengste skuddet med ei 35grams 32" lengdepil gikk omtrent 250-260 meter.

-Nå kan det hende bua har lagt på seg noen pund i tørt og kaldt vintervær, men så mye mer enn opp mot 110# kan den ikke ha vært.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Kviljo »

Cool :) Jeg tror faren ved vinterskyting kun ligger i at materialet blir stivere og at buen derav blir tyngre og mer stresset enn når den er varm og mykere. Så slik sett, om buen tåler den ekstra belastningen, er det ikke overraskende at de skyter bedre i kaldt vær.

Men huttetu, å skyte i -14 :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av SilentG2 »

Din kalde faen..... :mrgreen:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av nidrinr »

joa.. var litt kjølig :)

Men det anbefales. Alm er ikke så kranglete i kulda, men jeg vil ikke anbefale noen å bruke barlind eller einer i kuldegrader..
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Allan »

Så alma tåler kulda godt forstår jeg, er det bare barlind og bresk som blir utsatt for knekk i kaldt vær? Hva med ask og hassel osv...?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Kviljo »

Nobody knows... :) Kommer an på hvor overbygd buen er.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Allan »

Så et litt defensivt design (framfor et som gir maksimal ytelse) vil være tryggere...kanskje..? I den grad jeg har skutt ute i kulda nå har jeg brukt ei bue av lønn, litt grunn oval i tverrsnitt, men dratt til den maksimale lengden av hva jeg turte å tille den til mht lengden. Den har i alle fall holdt, men den hadde krympa litt, for ei surring løsna og sklei nedover det øvre beinet:-?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Hardwood »

Allan : tror du ikke heller at enten tråden har strekt seg eller at bevegelsene har fått limet til å løsne ?
Daniel , kult. Er det samme bue jeg skjøt standardpil med i høst ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av nidrinr »

Ikke den samma Bjørnar, men en som er mer eller midre akkurat like tung.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Allan »

Hardwood: det er mulig..den var bare der for å dekke et stygt merke så den var ikke limt ordentlig, bare satt inn med noe voks, men det var både varmere og fuktigere da den ble lagt på.men, uansett, den bua har i hvertfall tålt å brukes i kulda

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av KEn »

I teorien... Så er det mer luftmotstand om vinteren :roll:

pV=nRT, del og gange litt, og lufttettheten, og derved luftmotstanden er omvendt proporsjonal med absloutt temperatur. 20% mer luftmotstand i -27C som i +27.
Denne effekten er tydelig nok ved rifleskyting på litt lengre hold, så det er ikke noe å sette spørsmål ved.

Men kan det merkes ved lengdeskyting med pil og bue? Om buen faktisk skyter lenger om vinteren på tross av dette, så skulle det tyde på at den ikke bare skyter bedre, men vesentlig bedre, om vinteren. Noen som har kronografert?

Det var teorien, i praksis har jeg funnet ut av om vinteren, så er enten bakken så hard, at pilene blir ødelagt, eller så hvit at de forsvinner :?

K
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Moen »

Nå er jeg uttafor komfortsona mi...så det holder....
Kan forskjellen ligge i varmeutvikling rundt kula? Noe som ikke oppstår i samme grad rundt ei pil? Har egentlig ikke tenkt mye på hvorfor, med har opplevd bedre lengder i kulde enn med samme bue/ pil i sommertemp. Har vel gått ut i fra at buen har lavere fuktighet på vinteren...:-?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Kviljo »

Tror du er på ville veier, Moen :)

Ken; Det stemmer jo fint med påstandene om at det er best for pila å skyte i varm og litt fuktig luft, mens det er best for buen å skyte i kaldt og tørt vær. Derav tipper jeg at en krigsbue med ei tung pil vil fungere best i kaldt og tørt vær, mens en dedikert flightbue med lett pil vil fungere best i varm og litt fuktig luft. Har du noen formening om det stemmer at lufttettheten synker med økt luftfuktighet? Bare inntil et visst punkt, eller? 60% luftfuktighet kanskje?

Men; buen kan man jo designe i forhold til været som det skal skytes i. Skal man skyte om vinteren lager man den litt tynnere og breiere, mens den kan være litt smalere og tykkere om sommeren. Å gjøre det samme for pila er nok verre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Moen »

Kviljo skrev:Tror du er på ville veier, Moen :)
Hehe...noen kaller det ville veier, mens andre sier "utenfor komfortsonen" Same shit, different name;-)
Hvordan forklarer du at buen presterer bedre FØR den er innehaver av samme temp som ute? Joda, jeg har allerede tenkt tanken på at vinter betyr lavere luftfuktighet innomhus. Men ingen regel uten unntak;-)

Edit: Dessuten er det relativt enkelt å finne ut hvilken teori som stemmer.. som Ken skriver...man tager en kronograf osv.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Kviljo »

Jeg tipper forklaringa er at det er de ytre lagene av treet som gjør mesteparten av jobben i buen. De ytterste lagene blir nok ganske fort nedkjølt når du går ut med buen.

Jeg har faktisk 65% luftfuktighet inne nå, men det er nok i hovedsak på grunn av mye potteplante-bambus, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar