Lengdeskyting om vintern

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Moen »

Hjemmedyrket backing?;-)
Kanskje mobil frysecontainer blir det neste man ser på nm?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Kviljo »

Hehe... :)

Pseudosasa Japonica, så de blir etter sigende neppe store nok til backing, men piler derimot!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Moen »

Hvorfor er jeg ikke overrasket? Når får vi se bøffler i hagen din? 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Kviljo »

Bøfler vil sikkert fryse her igjennom vinteren, men jeg så at dyreparken hadde noen ibex gående... :lol:

Hehe, velvel, men den japanske pilbambusen er ganske kul. Det ser faktisk ut til at den kan klare seg utendørs igjennom vinteren her i sør. I så fall vil det på sikt kunne bli en del fine pilskaft. På lang sikt kanskje også noen splitcane flightpiler. 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av GreenMan »

Moen skrev: Hvordan forklarer du at buen presterer bedre FØR den er innehaver av samme temp som ute? Joda, jeg har allerede tenkt tanken på at vinter betyr lavere luftfuktighet innomhus. Men ingen regel uten unntak;-)
Vinter betyr for de aller fleste av oss lavere luftfuktighet innendørs. Gitarister er f.eks godt kjent med båndskjegg som kan oppstå på gitarer vinterstid grunnet uttørking av treet (les: treet krymper ørlite). Vil jo tro at det samme gjelder i stor grad for buer og annet tremateriale.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Moen »

Som skrevet; Hvis man kronograferer gjennom en lengre periode med forskjellig temp/ fuktighet og logger disse, vil man jo fort se hva som skjer. Jeg vil også tro at det blir forskjellige hastigheter. Noe annet vil overraske, egentlig.
Kronografen har fått nye batterier så det er egentlig bare å vente på kuldegradene. (Her er det rimelig mildt og bløtt :roll: )
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Oddbjørn »

Get a grip. :wink: Holder dere på å kjede dere ihjel i vintermørket?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av Christian »

Før jeg begynte å være litt mer pertentlig med liminga av pilspisser, hadde jeg mye glede med å sette pilspissene på igjen hver vår... En gang hadde jeg et kogger fullt av piler, som jeg hadde skyti med hele høsten uten problemer, liggende under senga. Samtlige hadde løse pilspisser når jeg tok de fram igjen etter vinteren. Noe jeg velger å tilskrive til at pilskaftene hadde krympet ut av spissene sine..

Men lengdeskyting i vinterfuktighet har nok noe for seg når det gjelder å knuse rekorder, ihvertfall hvis man skyter i Bergenstraktene :P

De fleste rekordene i usa er vel skyti på Salt Flats i Utah, og luftfuktigheten i en saltørken er jo ikke akkurat regnskog...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av nidrinr »

Jeg velger å tru at temperatur og luftfuktighet har mer å si for bua enn for luftmotstand på pila.. Og ja, frossen bakke er ikke alltid snill mot pilene Ken :) -I alle fall ikke langdepilene. Krigspiler er i grunn værre for bakken enn for pila uansett frost og tæla.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting om vintern

Legg inn av KEn »

Har du noen formening om det stemmer at lufttettheten synker med økt luftfuktighet?
Lufttettheten synker med økende luftfuktighet. Ettersom vannmolekyler er lettere enn gjennomsnittet av de andre luftmolekylene. 18g/mol for vann mot 28 og 32 for nitrogen og oksygen.
Denne effekten er imidlertid forsvinnede liten, og iallefall ved våre temperaturer.

+27 til -27 skal være omlag 20% forskjell i luftmotstand, om trykket er det samme.. Ideelt ville være å skyte i høyden, når det er varmt. Lengdeskyting på Galdhøpiggen anyone?
I omlag 800m har en redusert luftmotstanden med 10% kontra havflaten, så Finse skulle ha 15%...

Det som er, er at luftmotstanden er så lav på lengdepiler, at den betyr nokså lite i denne sammenhengen - en halvering av luftmotstanden skyter ikke dobbelt så langt. Ut i fra det jeg så da jeg aktivt forsøkte å skyte langt med bue, så vil Kviljos piler, og mine - trolig gå omlag 10% lenger om luftmotstanden halveres.
Altså er det lite å hente på 10-20%, selv om alle monner drar, og gutta i Arizona har sikkert fordel av både varme og høyde.

Det jeg ville fram til, var egentlig at om buen skyter lenger om vinteren, så "beviser" det at den skyter pila raskere om vinteren.

K
Svar