Info om 301m pila

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Info om 301m pila

Legg inn av nidrinr »

Jeg tenkte jeg skulle dele litt tanker om hvorfor jeg plutselig klarte å skyte 301m med ei bue som tidligere har klart 250m. Det er noen justeringer på lengdepilene som har gjort mye for hvor langt pila går :)

Aller først, bua det hele tida er snakk om her, er den gode gamle 90#@26" almebua med steinbittskinn i ryggen. Varmebehandla buk, og med et relativt klassisk steinalderbuedesign. Tuppene er nok litt tynnere enn normalt for en steinalderbue, men ikke ekstreme. på 28" er bua 103#.

De nye lengdepilene er nøyaktig 28" lange. Tidligere har jeg stort sett brukt 26" piler, men også noen 28" piler. Det lengste skuddet bua hadde klart før, var på 152 meter. De to nye pilen går lengst annahver gang, så slippet og vindforhold er nok mer avgjørende for hvam av dem som går lengst.

Den med de største fjøra er den som har gått 301 meter. Den er som nevnt 28" lang, og har tønneform. Ikke overdrevent mye tønneform, men fra 5mm rett bak tuppen til 9mm på det breieste punktet (omtrent 1 tomme bak midten). Nokken er forma flat, 7mm flat og 4mm høg i bånn av nokkhakket ned til 6mm brei og 1mm tjukk helt bakerst.
Balansepunktet ligger nøyaktig på midten av pila. Fjøra sitter 2cm forran bånn av nokkhakket, og er 42mm lange, 9mm høge.
Totalvekt på pila er 27g

Den med de minste fjøra har gått 294 meter. (hvis jeg husker rett..) Den er også 28" lang, og har en veldig lik tønneform som den andre. Alt i alt er pilene mer eller mindre identiske, bortsett fra at denne har fjør som er 28mm lange og 7mm høge. Den veier 26g.

Det som hovedsaklig skiller disse pilene fra de jeg har skutt med samma bue før, er at de har et balansepunkt som hviler nøyaktig på midten. De er også litt "buttere" i tuppen enn hva jeg tidligere har hatt på lengdepiler. Nokken er også utforma litt annerledes, med den flate formen. Tidligere har jeg også fokusert veldig på at pilene skulle være så lette som mulig, helt ned i 12 gram. Også tidligere er det de tyngste pilene som har gått lengst, men de har hatt vekt på 17-20g.

Jeg har prata litt om det allerede med Bjørnar, om det kan hende at ulik trekklengde på pila gjør at det er forskjellige buestyrke/pilvekt som er ideelt for lengdepiler. Pundstyrke/3 = 5-20% over pilas idealvekt er i grunn den formelen jeg har fått som stemmer best. Samtidig ser jeg at alle som skyter lengde med små, hissige buer som har veldig høg tørrslipphastighet ser ut til å gå best med 3grains pr pund. Forskjellen er at disse buene ofte har et trekk på 23-25", mens de jeg skyter stort sett har 30-32" trekk. 28" er i grunn unormalt korte piler.

hele piler 1:
Bilde

hele piler 2:
Bilde

nokkene sett fra smalsida
Bilde

nokkene sett fra breisida:
Bilde

spissene. (Den med de minste fjøra har fått en liten kræsj)
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Info om 301m pila

Legg inn av Kviljo »

Kult!

Slik jeg ser det er det nok en direkte sammenheng mellom hvor tung pila bør være, og hvor høy tørrslippshastighet buen har. - også er det en annen sammenheng mellom lange buer som har langt trekk og dermed lavere tørrslippshastighet. Det optimale er å bruke ei pil som er så tung som mulig samtidig som buen klarer skyte den med nær tørrslippshastighet. Ei tung pil går jo lengre enn ei lett pil, om de har samme utgangshastighet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Info om 301m pila

Legg inn av Hardwood »

Herlig ! Det er tilfredsstillende å se nok et eksempel på at vi har kommet litt videre når det gjelder lengdepiler. 252 meter før, og 301 meter nå, det er litt av en forskjell ! Disse pilene ser i alle fall ut til å være helt etter "oppskriften" på de fleste momentene. Har du sjekket om de er like stive ? En liten ting som jeg tror du kan prøve, er å gå enda litt ned på tykkelsen i fremre del. Da blir hele pila mer tønneformet. Tyrkerne brukte det. Tyrkernes lengdepiler lå på 12 - 13 gram, og var ikke stivere enn det jeg tipper tilsvarer ca 40 i spine. På ferdig pil altså. Jeg sjekket de tre beste pilene mine fra konkurransen, og de har samme spine som de nevnte. Buene deres hadde ca 22 mm bredt grep. og 6 - 8 tommer strengehøyde. Det vil si reell pilvinkel på ca 4 grader fra strengen og til siden på pilpasseringen. Dette er omtrent som på en tradbue ! For å få en like god pilpassering på en flightbue med bare 3" strengehøyde, må buen være nesten senterskutt. Men nok om det :mrgreen: Min beste pil, som gikk 326 m, er 26" lang, tykkest en tomme bak midten, 7,6mm på det tykkeste, og 14,2 gram. Spiss og nokk omtrent som på dine piler bare litt tynnere bak spissen. Fjær 35 x 7 mm.
Glimrende piler, Daniel, og....GRATTIS MED Å HA BRUTT 300 METERS GRENSA ! 8) Nå håper jeg flere lar seg bite av lengdebasillen og blir med !!!! GØØØØØØY !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Info om 301m pila

Legg inn av nidrinr »

Nå som disse har gått så langt som de har, er det jo bare å justere dem videre. Jeg tenkte på å redusere tuppen mer, men jeg holdt meg til å fokusere på balansepunktet og stoppa når jeg hadde det der jeg ville. Kan være interessant å tynne mer forran og se om de går lenger da. Pilene her har lik spine, men den er nok sikkert oppe i 80 spine eller mer.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Info om 301m pila

Legg inn av nilstor »

Ser ut til at du har fått til piler som passer til buen på alle måter.

Jeg tror bestemt at du kan tynne av de fremste 12-15 cm enda mer, så pilene får litt mer utpreget nåleform, uten at det går ut over stivheten. Tyngdepunktet vil da flytte seg litt bakover, men ikke mye. Kanskje verdt å prøve på den pilen som har gått kortest? Jeg tror også at du kan vinne noen meter på å trimme ned fjærene litt. Personlig har jeg god erfaring med parabolformede fjær på 25x5 mm, forutsatt rett spine, vel å merke!

Gratulerer som medlem i 300-metersklubben, forresten, der er det god plass til nye medlemmer! Fint at du deler din innsikt og erfaring med oss. Det setter vi pris på!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar