Om lengdepiler

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Om lengdepiler

Legg inn av Hardwood »

Mange er av den oppfatning at det er buen som er avgjørende for å skyte langt. Men mange har også erfart at pila er omtrent like viktig. Men det er kanskje ingen som egentlig vet hva som er den ideelle lengdepil. Nå tror jeg imidlertid at vi vet en del mer enn for få år siden. Vi har lenge visst at pila må være lett og stiv, ha små fjær og være glatt. Også at det tykkeste punktet bør være litt bak senter, og balansepunktet foran dette. Og her er det interessante : Jeg har laget 40 - 50 nye lengdepiler, til noen forskjellig buer. Og det viser seg uten unntak at de pilene som går lengst, har BALANSEPUNKTET NÆR MIDTEN. Under buemakerhelga i Ungarn hadde Daniel og Egil en prat om lengdepiler med verdensrekordholder Josef Mônus, og han forteller dette : Til motvind ; balansepunktet foran midten. Vindstille; balansepunktet nær midten. Medvind ; balansepunktet bak midten. Det er interessant å vite at de gamle tyrkerne faktisk lagde alle pilene med balansepunktet hele 3 cm bak midten ! Samme sted som det tykkeste punktet på pila. Dise pilene kalte de Pishrev. de var 25,5" lange og veide 12 - 13 gram. Jeg lagde to slike og testet dem , men kunne ikke si at de skilte seg ut. De gikk langt, men ikke lengst. Jeg leste om de gamle mesterne at de alltid skjøt MED vinden, og der tror jeg vi har forklaringen på at balansepunktet var plassert så langt bak. Med deres vanvittige erfaring, er det lite sannsynlig at dette var tilfeldig.
Jeg håper at flere av dere vil prøve på dette, og kanskje gjøre jobben litt lettere for mange med å få til en pil som går langt 8)
Jeg for min del har tenkt å teste mer. I morgen drar jeg ut på jordet med skytemaskinen og 3 like piler : alle 14,9 gram, 24" lange, samme tykkelse, men med EN forskjell : balansepunktet. Det er plassert 1 cm foran midten, nøyaktig på midten, og 1,5 cm bak midten. Hvilken tror dere går lengst ? :wink: jeg er ikke sikker selv......(men jeg tipper den med balansepunkt på midten)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Kviljo »

Interessant tanke det der. Jeg syntes det høres ganske trolig ut. Skulle vært artig å gjøre tester med maskinen din for å finne ut hvor mye medvind og motvind utgjør, og hvordan ulik pilform påvirker dette. Burde være mulig å teste.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Om lengdepiler

Legg inn av nilstor »

Skal bli interessant å se de resultatene der! Jeg blir ikke noe forundret om det viser seg at de gamle tyrkerne hadde rett ...

Litt tankespinn: En pil med tyngdepunktet langt bak vil synke ned bak og løfte seg foran. Følgelig vil den bruke litt lenger tid før den snur og peker nedover. Dermed vil den utgjøre et større vindfang i et lengre tidsrom, og følgelig bli ført lenger med vinden. Kan det være noe i dette, tro?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Hardwood »

ja, nilstor, jeg tror du er inne på noe der. Det må nok være forklaringen, eller i alle fall en del av den. jeg kom meg ikke på jordet i dag, det har regnet hele dagen. Men i mmorgen er det meldt bedre vær. Gleder meg til å se hvordan dette går !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Hardwood »

Ok, da er resultatet av testen klart : Pila som gikk lengst var den som har balansepunktet på midten. Jeg skjøt dem bare to ganger, men begge ganger gikk denne pila 10 meter lenger enn nr. to, som var den framtunge pila. ( 1 cm foran midten) Den baktunge havnet 5 og 10 m bak det igjen. En ting jeg merket meg også, var at den midtbalanserte pila sto flatere i marka.
Dette var bare en kjapp test, men det bekrefter i alle fall min mistanke: i vindstille går de pilene lengst, som har balansepunktet nær midten. Men det ideelle KAN være ørlite bak midten også. Nå vet jeg i alle fall hva som må gjøres ved neste test; variere mindre i forhold til senter på pila.

Samtidig som jeg var ute og testet maskinen og pilene, var Benjamin med og testet lengdeformen etter mange ukers sykefravær. Han satte likegodt ny pers med 264 m, 7 m lenger enn Brede Kvists ferske rekord. Det kan bli gøy på NM, en fin fight mellom våre to lovende juniorer !
Pila han skjøt med har for øvrig balansepunktet nøyaktig på midten. Jeg gleder meg til å høre om noen av dere andre har erfaringer omkring dette ! Her er jeg i aksjon.... :mrgreen:
skytemaskin.jpg
(113.93 kiB) Lastet ned 4576 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Kviljo »

Yey! Det der ser veldig gøy ut!

Gratulerer til Benjamin med snasen rekord!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Zeida »

Er ikke nedre tupp i bakken?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Christian »

Jeg tar en råsjangs og tipper nei :roll:

Stas med skytemaskin! Mindre menneskelige faktorer = klarere data 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Hardwood »

Ja, det er nettopp det som er interessant med det. Nå er det mulig å forske litt grundigere på lengdepilene. Men også teste buer og strenger. Jeg tror faktisk jeg skal feste kronografen foran på maskina, så ser jeg hvilken fart pila har !
Tuppen er ikke nedi baken nei. Godt gjettet, Christian :wink:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Moen »

Uten at jeg kan se helt klart... så er dette ei heltrebue? -Vil ikke buen tape seg relativt mye i forhold til ei glassfiber (trad) bue etter ett, to...fem skudd? Jeg har forresten tegninger/ skisser på en mekanisme som takler 300 pund lett. Med den sitter du bak og trekker med begge hendene (seff finnes det fothvilere på`n)...og twang! Fikk de av en gæær`n amerikaner som testet fotbuene sine med kreasjonen :lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Hardwood »

Kan jeg få en kopi av de tegningene, Frode ? Høres lovende ut. Buen jeg bruker er ikke en heltre men en laminert. Uansett har du rett i at den vil tape seg etter noen skudd. HVIS den stresses mye. Men denne buen er en avdanket lengdebue som tåler 27" trekk, og jeg bruker bare 22" trekk her, så effekten bør være ganske lik hver gang.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Om lengdepiler

Legg inn av Moen »

De skal du få. Jeg har bare laget de etter de skissene jeg fikk, og er vel ikke målsatt hvis jeg husker riktig. Men du ser jo greit hvordan mekanismen funker.
Må bare komme meg hjem fra fisketuren min...
Svar