Noe å lære...

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Noe å lære...

Legg inn av nidrinr »

Denne karen her traff vi i Ungarn. Utrolig dedikert mann, med veldig mange verdensrekorder i lengde. Jeg var så heldig å få trekke opp noen av buene hans, og det er ikke rart de går langt. Den tyngste han hadde var målt til mellom 100 og 110# på 28" trekk, men jeg fikk lov til å trekke den til 32". (Han gjorde det samme, så det var ikke fare for at jeg skulle dra den av). Bua var ikke langer enn +/- 130 cm lang, og var spesialdesigna for lengde. Den var en slags hybrid mellom forskjellig typer hornbue. Med gode lengdepiler gjorde den i snitt mellom 600 og 700 meter. (Med en slik skummel siper) Med vanlig trekk og god 32" lengdepil kunne den også gå godt over 500 meter.
Jeg fikk til og med ei lengdepil av han, så nå har jeg en god mal :)


http://www.hungarianambiance.com/2011/1 ... -long.html
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Noe å lære...

Legg inn av Kviljo »

Kult!

Han kommer til Sogn og Fjordane på lengdeskyting i september, om jeg har forstått det riktig.

Var det en hornbue, "biocomposite" eller glassfiberbue du prøvde?

Såvidt jeg har sett har han skutt 359 meter med en "unlimited primitive complex composite" i Utah i 2011. Da med en "assyrisk" 54 punds hornbue fra Grozer. Det er det lengste jeg har sett oppført i noen klasse som kan sammenlignes med våre regler om kun naturmaterialer i buen. Rekorden på 359 meter er dog skutt med streng av naturmateriale, noe som gjør det enda litt mer imponerende. Denne klassen tillater også, såvidt jeg vet, 4 eller 2 tommer overtrekk. På samme skyting hadde de visst med seg flere andre kraftigere hornbuer som de skulle skyte med, men på de røk strengene før det ble satt rekorder.

I alle tilfeller, dette er veldig imponerende greier!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Noe å lære...

Legg inn av Hardwood »

Ja, han kommer hit i september har jeg fått beskjed om. detr blir interessant ! Jeg forstår ikke helt det med at han slo de rekordene fra 1200 - tallet, siden en av hans klubbkamerater sier det lengste han har skutt med hornbue er 460 meter. Antakelig er det biokomposittbue det er snakk om, altså moderne materialer. Kult uansett, vi må studere utstyret hans nøye når han kommer ! Personlig er jeg mest interessert i pilene. Kan du beskrive den, Daniel ? Vekt, tykkelse, lengde og kanskje mest interessant : Hvor er balansepunktet ? Du mpå hilse gjengen så mye og ønske dem velkommen hit i september.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Noe å lære...

Legg inn av SilentG2 »

må si at det å være i ungarn var noe helt spesielt, da man normalt sett er vant til at alle har langbuer... Her var det en kar som stilte med en bunke hornbuer :shock:

Når det er sagt er flightpilene egentlig ganske forskjellige fra dem vi har, men det er også viktig med balansepunktet... Det er opp til 1 tomme fra midten forover så dem er ganske velbalansert....

Jeg lærte å lage slike piler og lærer gjerne bort også..

Han derre mesteren dreiv å viste fram en del buer... og det var to som intereserte meg veldig, men igjen så var han skikkelig hemlighetsfull og gjemte dem bort når man spurte om å få tegne osv...

Laminatene var glass - bambus - bambus -bambus - glass i en form for tyrker/hornbueform..... 2 bambus ga ca 50 pund, 3 bambus ga 75-80 pund,,,,,

Må gå igjennom en del digitale medier kanskje vi har bilder.... :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Noe å lære...

Legg inn av nidrinr »

Han hadde ulike buer ja. Noen var som Egil beskriver, av glass og bambus. Den tyngste av dem var vel den som gikk lengst. (mellom 100 og 110#). Han hadde fler buer, en "hybrid", der det var trekjerne med glass på begge sider av trekjernen, horn i buken og sener i ryggen. Den gikk visst også stygglangt. De to han holdt på å lage nå er kun naturmaterialer, men de strenga han opp for første gang i helga. De er ikke helt ferdig enda, og derfor heller ikke målt opp i pund osv, men det ble spekulert i mellom 100 og 130#@32". Disse er spesialdesigna for lengde, og vil nok kunne gå mye lenger enn det han tidligere har fått til med kun naturmaterialer. Det er i alle fall planen hans. :)
Er vi heldige er en eller begge ferdige til han kommer opp hit.


Pila jeg har fått er 23,5" lang. Den har balansepunktet bak pilas midtpunkt, 12 3/4" fra tuppen av spissen. Slik jeg forsto det, bruker han forskjellig balansepunkt for ulike vindforhold. Sterk motvind, svak motvind, vindstille, bakvind, sterk bakvind osv. Balansepunktet lenger fram jo mer motvind trur jeg, men det kan være jeg missforsto den forklaringa. Men jeg trur det var slik.

Fjøra er ganske langt bak, kun 1,5cm fra bånn av nokkpunktet. 3 cm lang og 12mm høg. Ser egentlig ut som en halvsirkel.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Noe å lære...

Legg inn av nidrinr »

Ellers har de også en interessant regel for pilklasser, der det ikke er pilas totalvekt som teller, men vekt på spissen. De har en krigspilklasse, der pilene som oftest ender på mellom 40 og 45g. Det er noe mindre minstemål på fjøra de bruker på disse, men rekordene er også noe lenger enn våre standardpil-lengder.

Jeg skal se om jeg ikke kan få sendt over regelverket de har for piler.
Svar