Hvordan gjennomføre en effektiv lengdekonkurranse???

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Hvordan gjennomføre en effektiv lengdekonkurranse???

Legg inn av Are »

Vi sklei litt ut på spørsmålet om vikingpilklasse og endte opp med krigspiler generelt. Starter derfor denne tyråden og håper den andre jkan gå tilbake til eventuelt vikingpilklasse igjen.

Vi har siden første ute-NM i 2000 gjennomført lengdeskyting. I fjor gjennomførte vi for første gang skyting med Standard Pil (SP) som en prøveording. Den er nå innført i tillegg til vanlig lengdepil.

Vi varen liten håndfull som skjøt SP på sist NM, men jeg håper vi blir mange etter hvert. NM har hatt en gledelig økning i antall deltakere. I og med at vi nå også har innført en ny klasse kommer oppmålingen til å ta grusomt lang tid. Dette i tillegg til at noen av oss ønsker å skyte krigspiler i følge EWBS sine regler ønsker jeg å komme med noen forlsag til en effektiv gjennomføring. Jeg ønsker innspill på dette.
For ordens skyld gjengir jeg her regelverket som er vedtatt av Norsk Langbuelag
Lengdeskyting
Det skytes to runder á tre piler. Etter første runde plukker man piler, men setter igjen en markørpil ved den pila som har gått lengst. Så skyter man runde to. Hver skytter skyter altså 6 (2 x 3) skudd, men kan bytte buer og piler underveis etter eget ønske. Det skal etterstrebes å skyte på en så flat bane som mulig. Arrangørene bør på forhånd sette opp en gate med målepinner for hver 50 meter Oppmåling av skudd gjøres med 50 meter målebånd eller med laseravstandsmåler. For at resultater skal bli godkjente for adelskalenderen skal konkurransen være åpen for alle, annonsert på forhånd og ha to skytteledere som har deltatt i minst tre tilsvarende konkurranser før.

Lengdeskyting ”Standard pil”
”Standard pil” representerer det eldste rekonstruksjonsforslaget til en engelsk krigspil. Den ble utviklet av Hugh Soar og Chris Boyton for nesten 20 år siden. Pila må ha identifikasjonsmerker eller skytterens initialer. Minimum vekt er 52 gram.

Nokk
Nokken skal være forsterket med en hornplate/-kile som er omtrent 5cm lang. Nokkens dybde anbefales å være omtrent 6mm dyp.

Skaft
Ask anbefales for å oppnå minimumsvekten. Andre tresorter kan brukes. Minimum skaftdiameter ved spissen skal være 9,5mm. Minimum skaftlengde målt fra bunnen av nokken til pilspissen skal være 80cm.

Styrefjær
Styrefjærene kan være triangulære eller ha skjoldform. Bakkanten kan være naturlig eller skåret i en 90 graders vinkel. Spissen/hjørnet kan avrundes. Minimum lengde er 15,25cm. Minimum høyde er 1,9cm.

Spiss
Type 16 eller brynjebryter. Behøver ikke være håndsmidd.
1: Effektivisering av oppmåling. På forhånd setter arrangørene opp målegate med 25 meters mellomrom. Dette for å gjøre det enklere for skytterne selv å avgjøre hvor langt de har skutt. Målelaget måler kun de 10 beste skuddene i hver klasse og kun disse blir registrert. Siden vi har fire alders-/kjønnsklasser og to pilklasser kan det da bli maksimalt 80 (2x4x10)oppmålte piler. Blir skytteren ikke målt klarer han/hun selv å se ca hvor langt han/hun har skuyy og omtrent hvilken plassering han/hun ender på ved å se pilene og skytterne rundt seg og ved å skritte opp fra nærmeste målepinne.

2: De andre krigspilklassene er ikke en del av NM, men siden dette er det stevnet der flest er samlet ønsker vi å skyte da. Kortfattet kan jeg si at det dreier seg om to klasser i tillegg til SP. Disse kalles Livery Arrow (LA) og Quarter Pounder (QP). Disse kan skytes med opptil tre forskjellige buer (Mary Rose, Meane wood og non-historical). Siden vi ønsker å konkurrere med engelske rekorder måler vi bare opp den lengste pila i hver klasse. Resten får notere seg sine egne skudd bak øret til neste gang.

3: Jeg foreslår at hvis noen skyttere ønsker å delta i alle tre bueklassene øker vi til 3 runder.

4: Siden buer og piler skal måles i disse klassene kan krigspilskytterne begynne før alle de andre. Med andre ord, møte opp tidligere på skytebanen for å skyte (f.eks.1,5 t).

5: Arrøngørene av NM skal ikke pålegges ekstrarbeidet med gjennomføringen av dette. Dette skal gjøres av noen frivillige fra krigsbuemiljøet. Alt vi trenger er et bord.

6: Sett en tidsbegrensning på hvor lenge folk kan lete etter pilene sine.

Innspill??? Referér gjerne til nummerene mine, eventuelt kom med nye nummer hvis noe er glemt...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan gjennomføre en effektiv lengdekonkurranse???

Legg inn av Are »

Innspill til eget innlegg. I følge regelverket til EWBS skal det kun skytes to piler i hver klasse. Og i tillegg kan man bare delta med en buetype til hver pilklasse. Mao langt færre skudd enn det jeg trodde.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvordan gjennomføre en effektiv lengdekonkurranse???

Legg inn av Kviljo »

1: Enig. Det store spørsmålet er om majoriteten av medlemsmassen er enige. (eller rettere sagt, om de som deltar på neste årsmøte er enige)

2: Skal det åpnes for alle de engelske klassene bør det også (i alle fall teoretisk) åpnes for å kunne skyte i de amerikanske klassene - f.eks 500 grain pil med 50 pund bue - broadhead-klassen. Den tyrkiske klassen bør også være med :mrgreen:

4: Vanskelig å gjennomføre rent praktisk, da skyting på lengdebanen ofte vil forutsette at alle deltagerne er bak standplass.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan gjennomføre en effektiv lengdekonkurranse???

Legg inn av Are »

1: Ser ikke noe i regleverket om at alle skuddene skal måles :wink:

2: Burde vel la seg gjøre hvis det er interesse for det. Blir bare mer arbeid med oppmåling. Kan løses ved to målestasjoner eventuelt sette begrensninger på hvor mange klasser man kan detla i.

4: Spørs veldig hvilken vei det skytes. Heller ingen problemer med å sette opp sperre akkurat under skytingen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hvordan gjennomføre en effektiv lengdekonkurranse???

Legg inn av Moen »

Are skrev:Innspill til eget innlegg. I følge regelverket til EWBS skal det kun skytes to piler i hver klasse. Og i tillegg kan man bare delta med en buetype til hver pilklasse. Mao langt færre skudd enn det jeg trodde.
Altså man har ikke anledning til å skyte f eks Standard Arrow med Mary Rose og Meane wood på samme dag?? Eller er det jeg som er trøtt og leser feil...?

Jeg tror det kanskje er på tide å innse at det ikke lar seg gjøre å presse så veldig mye mere inn på NM`s siste dag. Folk er jo klare for å reise hjem FØR lengdeskytingen tar til... Og det samme skjer jo på årsmøtene. Det er, som de aller fleste skjønner, viktig at de som brenner for f eks lengdeskyting, også deltar på møtet for å bruke sin stemme!
Det er kanskje en ide å danne et lag/forbund og kjøre et eget opplegg? QP, MW, LA, MR, BH, og gud vet hva... :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvordan gjennomføre en effektiv lengdekonkurranse???

Legg inn av nidrinr »

1: Meget god ide til NM-klassene der det er vanvittig mange skudd å måle.

2: Alle ca. mål (De som ikke er lengst) kan noteres etter eget ønske. Alle passer på egen ærlighet

3: Må man se på i forhold til antall personer som møter opp, og ta det som blir mest praktisk.

4: Det at det tar tid er vel en av de største utfordringene knytta til NM. At det arrangeres egne reine konkurranser i tilegg til NM med alt man kan tenke seg av lengdeklasser ville vært morro. Jeg setter gjerne av ei helg til et slikt treff eller tre i året.
På ute NM ser jeg ikke noe i vegen for at alle som vil være med å se på eller skyte EWBS-klasser kan stå opp litt ekstra tidlig. Ingen trenger da å utsette hjemreisa. De som er uinteressert kan velge å finpusse piler til offisielle klasser i NM med start "vanlig" tid, eller sove litt ekstra.
Dette går uansett ikke inn under NM, men arrangeres på samme sted i ledig tid. Det er ingen andre arrangementer i miljøet med like godt oppmøte, så det ville vært fint å få det til her.

5: Jepp :)
Svar