Flightrekorder ?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Jeg har søkt litt på nettet for å finne rekordene for heltrebue / selfbow. Det lengste skuddet jeg har funnet er Nils sitt på 325. Er det riktig ? I så fall står den rekorden for fall. Må jo sette oss høye mål 8) Har begynt på en ny som skal bli meget tung.
Og laminerte buer, hva er rekorden der tro ? Kviljo sitt på 370 er vel ikke så langt i fra verdensrekorden der ? Hadde vært moro om noen på forumet har oppdatert info. Personlig synes jeg vi skal begynne å registrere norske rekorder i forskjellige bueklasser, rett og slett for å inspirere folk til mer buemakeri og distanseskyting. Hva sier dere ?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Moen »

Spencer Jeremy, England har skutt 379,51m... Unl ELB. Alle offisielle rekordene står forresten på sidene til FITA.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Kviljo »

De forskjellige rekordene er ikke 100% sammenlignbare siden det er forskjellige regler. Men jeg tror Jeremy sin rekord er den som står i dag og som er mest sammenlignbar med vårt regelverk (syntetisk streng). Det har nok vært skutt lengre på ~30-tallet, men de rekordene virker glemt.


I forhold til alle de forskjellige klassene og ønsket om norske resultatlister, tror jeg den beste løsningen er at vi satser på ett årlig dedikert lengdeskytingsstevne. Det kan være helt eller delvis uavhengig av Langbuelaget, også kan vi åpne for skyting i alle utenlandske klasser. Med ett årlig treff vil vi være sikre på at reglene følges i de forskjellige klassene. Langbuelagets krav for tellende rekorder fungerer fint med vårt enkle regelverk, men jeg tror ikke det vil være mulig dersom det skal konkurreres i 10 forskjellige klasser. Da blir det fort forskjellige tolkninger av regelverket, osv.

Det er såvidt jeg har fått med meg ikke første gangen dette nevnes. Syntes vi skulle sett nærmere på dette. Interessen er der jo, og det er sikkert noen i NBF som også ville vært interessert, om ikke annet enn på sikt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Jeg sjekket FITA sine sider, og der står Jeremys rekord. Men der er ikke en klasse som heter "Self bow". Det betyr vel i praksis at de ikke har noen klasse for flatbuer av tre. De har "American longbow" og "English longbow"..... typisk USA.... Nei, inn med "Viking longbow" 8)
Jeg er enig i at reglene er greie i NM. Blir kanskje litt for mye å holde styr på med mange flere klasser til NM. Men at vi kunne registrere rekorder likevel, i andre stevner / treff, det synes jeg hadde vært en ide.
Men tilbake til heltrebuer (Self bow) : På paleoplanet fant jeg en eller annen organisasjon som registrerer flightrekorder for primitivt utstyr; der er "verdensrekorden" for Unlimited self bow 321 meter.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

Veldig enig. Et eget "NM i lengdeskyting med pil og bue" der så langt som mulig alle klasser registreres og skilles vil være morro. Og det bør opprettes en rekordliste som oppdateres etter hvert som godkjente skudd registreres.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av bueeirik »

Noen som har sett denne rekorden før?

Unl Am. Longbow 481-0-0/439.83m Simon J. Stanley
08/??/07

http://www.usaarcheryrecords.org/Flight ... ords07.htm

http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Kviljo »

Jepp, den er satt med en "amerikansk langbue", som vil si at det er en Trad-type glassfiberbue.

Jeg tror ei slik rekordliste med alle klasser bør oppdateres årlig i etterkant av ett årlig arrangement. Da er det noe vi kan opprettholde over lang tid, og det blir ingen tvil om resultatene og utstyrskontroll - noe som er nødvendig om vi skal gape over mange klasser. Man vil ganske sikkert oppleve at det bare er en skytter i enkelte klasser, og da er det veldig viktig at resultatene er sammenlignbare fra år til år.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Christian »

Harry Drake, unlimited footbow: 1.854m... dæææven det er langt :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

Enig i mye her, men skudd som skytes på større godkjente konkurranser anna enn denne ene lengdekonkurransen bør også få litt tidligere oppdatering. F. eks etter NM ute, eller ved et anna større lengdearrangement bør også lista oppdateres. Spsielt der det er en god del deltakere som er med å skyte.

Mener ikke at lista skal oppdateres etter ethvert mindre arrangement, men det kommer sikkert til å være et par til enn dette ene i året med mange som er ivrige etter å få inn resultatene.

-Og hva med å holde dette unna hvilke som helst reglement det er som gjør at en 10-åring ikke får oppført resultatet sitt som jr. fordi han eller hu er for ung.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Kviljo »

Problemet med å ta med resultater fra NM, er at NM har nok med seg selv. De utenlandske klassene har såpass spesifikke krav at man ikke har kapasitet til å kontrollere utstyr for flere enn de man allerede har. Jeg tror faktisk flertallet av tidligere lange skudd fra NM ikke passer inn i noen av de utenlandske klassene. Det måtte i så fall vært noen i de engelske krigsbueklassene, men man kan uansett ikke regne med at noen av skuddene under langbuelagets NM kan taes direkte med på noen annen resultatliste uten utstyrskontroll.

Det er mange fordeler med å arrangere flere andre tellende treff. Fordelen med ett stort er at man får samlet langt flere interesserte på samme sted. Med mange små treff vil ikke folk prioritere å reise langt for å delta. Med et årlig treff har man også tid til å gjøre klart nytt utstyr. De fleste, inkludert meg, trenger et år på å lage noe ordentlig. Om det skulle bli noe av og det skulle bli ett arrangement pr. år, vil vi jo tross alt ha to ordentlige lengdeskytingsarrangementer, i tillegg til mindre lokale treff.

Viktigst er nok at det blir skrevet ned et regelverk som gjør at det kan opprettholdes over lengre tid uten å være avhengig av ildsjeler, og at rekordene virkelig er troverdige, slik at de kanskje på sikt også kan bli notert på internasjonale lister.

Å skyte langt og skryte av det, kan vi jo gjøre uansett 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

Joda, ser poenget.. Men jeg ser for meg at det ikke vil konkurreres i alle klassene på mindre treff, og da er det ikke så veldig mye jobb å kontrollere utstyr.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Du taler med klok tunge, Kviljo. Hva med å prøve å iverksette et slikt arrangement ? Noen tanker om NÅR det bør være, og hvilke krav som bør stilles til banen ? Jeg antar at reglene kan lages her på forumet først, og vedtas f.eks på møte i forkant av stevnet. Dommere er vel ikke noe problem.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Zeida »

nidrinr skrev: -Og hva med å holde dette unna hvilke som helst reglement det er som gjør at en 10-åring ikke får oppført resultatet sitt som jr. fordi han eller hu er for ung.
Alle under 10 år har faktisk ikke lov å konkurere i NM. Men fra 10 til 15 kunne det kommet i hvertfall på NM listene?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Kviljo »

Om vi ønsker å få resultatene inn på f.eks Fita-listene, tror jeg vi stiller sterkest om resultatene våre kommer fra ett stort årlig arrangement. Om det lar seg gjøre med flere mindre arrangementer også, så er jo det bare fint, men jeg tror det er verre å få til. Så lenge det er dedikerte lengdeskytings-treff, blir det sikkert tid til å kontrollere for alle klasser. Kan ikke forestille meg at vi blir mer enn 30 deltagere de første årene.

Syntes det er en god idé at vi utarbeider regelverket her på forumet. Det er vel egentlig såpass enkelt at vi bare kopierer de forskjellige utenlandske regelverkene med alt de inneholder - fra krav til bane, utstyr, værforbehold, dommere, etc. Vi bør med andre ord sette oss inn i de ulike regelverkene og oversette dem. (Toxofil-materiale) Så kan vi se i etterkant hvilke praktiske kompromisser vi må gjøre for å i det hele tatt kunne arrangere konkurransene. Eksempelvis bør vi kanskje droppe å gi premier innad i konkurransen, men heller satse på ren liste-konkurranse, eventuelt med premier til nye rekorder.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Moen »

Når det gjelder regler for klasser, utstyr osv, bør disse som Ivar skriver, kopieres fra utlandet. Det skal ikke ligge noe hinder for at det kan gjennomføres. Å lage "nye" regler fører sjelden noe godt med seg. Og jeg tror vel kanskje at det er Engelskmennene vi ønsker å være nærmest? Reglene der og i USA er jo heller ikke like..
Når det gjelder registrering av rekorder hos FITA, sier NBF at konkurransen må være annonsert hos dem minst 4? uker før konkurransen, dommere, bane og målemetode må være godkjendt av FITA/NBF. Altså i henhold til FITA reglementet.

Ang rekrutt og resultatlister så skal den håpfulle ha fyldt 13 år FØR vedkommende i kommer på en resultatliste! Dette gjelder i all idrett og uansett om det heter NM, kretsmesterskap eller what ever. Dusteregler, men det er nå slik er det. Slik sett så er all offentliggjøring av resultater forbudt for barn under 13 år. Og når vi tenker på unger i alderen 12-13 år, så er det nok jævlig mange av de som gidder å skyte flight når ikke en gang lengden på skuddene deres skal vises noe sted! Det kaller jeg rekruttering altså... :roll:
Svar