Flightrekorder ?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Are »

Helt klar for et årlig stevne i lengdeskyting. Motivasjonen for å reise et stykke for å stille opp på en slik konkurranse er langt høyere enn en 2 x 3 skudd - takk for oppmøte :roll:

Skal det være et FITA-godkjent stevne mener jeg å huske at det er krav om at også de andre klassene skal kunne delta. Lengdeskyting med compound krever en grusomt lang bane.

Hvor mye kunststoff skal tillaters i skytterutstyret?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes vi skal åpne for alle buetyper, men det er et reelt problem å finne en lang og sikker nok flate til å skyte med compoundbuer. Da må banen være minst 1km lang med god bredde...

Nedlagte flyplasser? (Lista flyplass er kanskje en mulighet, skal se litt på mulighetene)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Moen »

Stange bl.a er innehaver av jorder på denne lengden... Det som jeg lånte til treffet i høst er 1,7 km langt (kun brutt av 2-3m bred stripe traktorvei etter ca 900m), og 700m bredt.. Matjord 8) Langt i fra det lengste i bygda..
Helt sikker på at oppmøte blir stort hvis det settes av en hel helg.. 0 stress, masse skyting og mye folk=OK helg :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Ja ! Nå ligner det noe her 8) Da må vel tidspunktet for arrangementet passe inn med sesongen til bonden ? Med tanke på forholdene på jordet. Når er best, vår eller høst ? Sommer er vel upraktisk med tanke på at bonden sikkert ikke liker å binde seg til en avtalt dato for å slå gress ?
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Grauten »

Høst er vel å foretrekke vil jeg tro, da et slikt jorde vil inneholde korn etc. tidligere i sesongen.
Midten av september er vel bankers, da er jordene garantert tresket og fine! 8)
Så fort tælen går i bakken, så blir jordene pløyd om våren, så våren er vel utelukket. :shock:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Det er nok best. Da foreslår jeg : La oss få Moderator til å legge ut en avstemming over hva vi skal kalle treffet / arrangementet / mesterskapet ! Og deretter kan vi jobbe videre med å sette dato, avtale med bonde/ grunneier, og regler !
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Ingis »

Virker som det er en del som ønsker seg et fokus kun på lengdeskyting. Vil det da bety at lengdeskyting utgår ved NM-historisk utendørs? Er dette noe NL skal ha ansvaret for? Vil vi da få to NM? Et for presisjon/jakt og et separat lengde NM? Kanskje ingen dum tanke?
"Back to nature!"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

Jeg er ikke for å fjerne det fra NM. Som det var i sommer med lengde både for standardpil og strikkepinner er omtrent passe for NM etter min mening. NM er med historisk fokus i mye større grad enn jeg tipper et slikt lengdestevne vil være, så jeg tenker begge deler er bra.
-Om det blir et samla lengde-NM, ser jeg ikke for meg at det blir fokus på noe anna enn lengde, men at det her er alt fra historiske buer i diverse klasser til moderne maskinerier med trinser og duppeditter. Mange klasser både for ulike typer bue, strenger, piler osv.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Kviljo »

NL bør fortsette slik vi gjør med lengdeskytning på ute-NM for vanlig og standard pil. Tror mange vil falle fra i lengdeskytinga om man fjerner det fra det vanlige ute-NM.

I tillegg er det et ønske om å kunne notere lengder i utenlandske klasser også. Da både "historiske" og moderne klasser. Altså noe som strekker seg utenfor NL sitt område, og da er det sannsynligvis hensiktsmessig at dette gjøres utenfor NL.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Enig. Jeg tror også mange vil utebli fra NM hvis lengdeskytinga tas bort.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Zeida »

nidrinr skrev: men at det her er alt fra historiske buer i diverse klasser til moderne maskinerier med trinser og duppeditter. Mange klasser både for ulike typer bue, strenger, piler osv.

Um.... du mener støtte hjul bue? :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

Jepp. -Også kjent som rullatorbue.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Zeida »

:lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Are »

Vær bare klar over at hvis vi tillater alle klasser kan det hende det stiller opp grusomt mange moderne skyttere som bare har lyst til å prøve buen. Jeg frykter et arrangement som er mer tungrodd enn et stort FITA-stevne :evil:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Kviljo »

Mulig du har et poeng der. Det kan f.eks løses så enkelt at man setter et maksimalt antall deltagere og et maksimum på hvor mange buer hver enkelt få skyte. Og om man våger, kan man prioritere "historiske" klasser.

For at noen skal kunne delta med moderne rekurve-buer, må vi ha med oss noen som er så interesserte i å skyte rekurve-lengde at de setter seg inn i regelverket og oversetter det til norsk.

Tror ikke det blir et problem med det første :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar