Flightrekorder ?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Zeida »

meg meg eg skyt recurve......... Nei haha ikke snakk om at eg gidd å oversett reglene og dessuten tror jeg ikke at jeg er kvalifisert til det :mrgreen:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Hm.. du kan nok ha et poeng der, Are. Jeg synes vi skal våge å proiritere "historiske " klasser i første omgang, men slev da er det jo muligheter for mange klasser. Langbue, laminert langbue, heltrebue, tovedbue, flerlags laminerte buer, kompositt...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

...og ikke minst forskjellige regler for piler- igjen skutt i alle klasser.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Are »

...og skal vi i tillegg dele inn i kjønn, alder og buestyrke blir det virkelig moro :roll:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Lurz »

Det her blir jo ikke sånn sett noen konkurranse, det ville vel bli noe sånt som en 144-dels bueskytter i hver klasse :mrgreen:
Men hva om de som vil skyte selv har ansvar for å dokumentere kravene i klassen de vil skyte i. Så kan arrangørene sjekke at det er samsvar, måle og bekrefte lengden? Alle klasser mulig, og ikke noe stress med flere klasser enn de som stiller?

Og så kan vi ha historisk nm i de klassene som blir satt opp der, for tida flight og standardpil?
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

-Kloke ord..
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av rfz »

Og en avgift per klasse/bue man ønsker å stille i vil kunne smøre stevnemaskineriet...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

-Alle som har noen personlige rekorder satt under NM, gi lyd så oppdaterer jeg lista på NW-sida.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Bowman »

God ide med et årlig stort arrangement. Regler fra utlandet er vel bare et pluss. Da gidder muligens utlendinger å komme hit. Regler fra idrettsverden er vel bare sånn det er, sikkert dustete. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Vi har nettopp hatt lengdekonkurranse her, behørlig annonsert i god tid. Det ser dessverre ut til at interessen ikke er stor nok til å lokke mer enn et par stykker hit til vestlandet hver gang. Vi kjører de 8 - 9 timene til hvert inne nm, og til hvert ute - nm som er østpå. Men men. Jeg er slett ikke sikker på at vi ville ha vært så mange uansett, hvis det bare ble lengdeskyting ? Men hvis vi får noen utlendinger med også, blir det en annen sak. Og da bør vi nok internasjonalisere opplegget litt. Først og fremst tror jeg vi må ha 6 piler i hver serie, og dele inn i et par vektklasser pr buetype. Og vi må skille buetypene i egne klasser. Horn og senebuer, heltre, laminerte, glass osv. Jeg kunne virkelig tenkt meg å ha en egen klasse som den amerikanske "primitive self bow". Det blir vel som vår historiske unntatt laminerte buer, og kun med linstreng. så kunne vi vist Amerikanerne at de ikke kan kalle alt for "world record"..... :wink: For eksempel er "verdensrekorden" for kvinner i heltrebueklassen bare ca 230 meter !!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av nidrinr »

Det fins jo så mange ulike klasser i de forskjellige landa at man sikkert bare kan arrangere etter forskjellige regler ettersom hvem som kommer og hva de som kommer vil skyte. Men det er da ikke værre enn å invitere noen fra enten her eller der, og skyte i den klassa de har.

Det er vel lov med mer enn linstreng i primitive self bow? -senestreng, hamp, silke..?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flightrekorder ?

Legg inn av Hardwood »

Jeg vet sikkert for lite om hvilke klasser de har rundt om, jeg vet mest om England og USA. Du har nok rett i at vi kan tilpasse opplegget etter hvem som kommer og hva det nå skulle være for slags utstyr de skyter med. Primitive self ? Ja, jeg regner med det er lov med lin, sener og silke til streng. Jeg tror de fleste bruker lintråd, men de ryker visst ofte !!!
Svar