Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Hardwood »

Magne skjøt 200 m med standardpil ! Buen er en flatbue i alm på 80 pund.
I dag var vi 3 mann, 2 kvinner og 3 barn på lengdejordet her på Sande. Mange lovende skudd !!!! Her er resultatene :
2010 09 26_0524.JPG
(66.16 kiB) Lastet ned 3733 ganger
Her er gjengen, skytebana i bakgrunnen.
2010 09 26_0529.JPG
(47.06 kiB) Lastet ned 3733 ganger
Stein Ove skjøt 205 m med standardpil, med samme buen som Magne skjøt med.
Åse, kona til Magne, skjøt 210 m med flightpil og Maylinn , datteren til Magne , skjøt 200 m Lovende takter !!! 8)
Vedlegg
2010 09 26_0538.JPG
(53.44 kiB) Lastet ned 3733 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Hardwood »

Hm... rettelse : Åse skjøt 220 m med flightpil.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av nidrinr »

Morro å se det skytes lengde! 200 og 205 meter med 80# og standardpil er gode lengder, ikke mange buer under 100# som krabber over 200metern med standardpil.

-Men hva med dine lengder..?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Hardwood »

Ja, buen er nok god, i tillegg er det lange karer : Magne er nærmere 2 m høy. og Stein Ove er et sted mellom 190 og 195 tror jeg . Altså laange trekk !
Det skal bli moro når Stein Ove, nederste bildet, får laget seg en 130 punder. Han klarer det, han er vanvittig sterk. han skyter presisjon med samme buen, og det ser kvalmende lett ut. Treffer gjør han også !!!
Mine lengder ? Vel ingen ny pers på meg. Jeg fikk skutt 4 piler før en av nokkene røk. Tre av pilene landet på 295 - 300 m. Får prøve til igjen ! Bare jeg får æljhønn i posten fra Frode, så jeg får lage nokker som holder :?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av MalaWolf »

WOW!

Her er det bare å begynne treningen frem mot neste ute NM, og ikke minst planlegge en god flightbue! Har en viss følelse av at dere kommer til å dominere listetoppen ;-)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Kviljo »

Bare så det er sagt: Det forventes at de som trekker 130# bue stiller opp på NM, altså :wink:

Kjekke lengder dette her! Fortsett slik! Artig med bilder fra skytinga også!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av nidrinr »

Hadde vært morro å få lurt dere alle til Lillehammer på lengdeskyting om ikke lenge :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Hardwood »

Nidrinr : ja, vi har diskutert det og prøvd å arrangere det. Men det spørs. Ser dårlig ut foreløpig. Kræsj med andre ting.Men jeg skal mase mer :mrgreen:

Kviljo : Ja, jeg er helt enig ! Stein Ove, eller "Løfallskjempen" som jeg kaller ham, er trolig sterk nok til å trekke mer også. Han planlegger nå å lage en 130+ ELB av alm, så det skal bli gøy ! Og jeg skal nok se til at det blir en flightbue på 130 også 8) 8) 8) 8) 8) 8) Forslag til materiale og design ? Han trekker ca 30". Kanskje et speedmonster av varmebehandlet alm ? 10 cm bred ved fade og 150cm lang ? Jeg har VELDIG lyst til å lage en slik barlind recurve også...... har du mål på den ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av nidrinr »

-Det som hadde vært virkelig morro, hadde vært om han gikk inn for å trene seg opp til å trekke de buene som hittil bare handteres av noen ytterst få, disse opp mot 200#. Nå veit jeg ikke hvor lenge han har skutt eller hvordan teknikken hans er, men om han ikke har skutt så lenge vil han nok mestre adskillig tyngre bue om et år eller to enn han gjør nå. -Og det kan bli spennende 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Kviljo »

130-punds flightbue kan bli gøy!
Det er litt vanskelig å si hva slags design som fungerer best med 30 tommers trekk. Jeg tror kanskje ekstrem-holmegård-designet funker bra til det også.

Det ligger noen mål på flight-avdelinga på paleoplanet av den gamle rekurverte barlindbuen. Husker jeg rett hadde den skutt 400 yards, eller noe slikt, så den burde jo fungere bra. Vil ikke påstå at den ser slik ut, men det er jo også vanskelig å si før man har prøvd. Så fort jeg finner et passende emne skal jeg lage en jeg også. Den blir nok bare tunet som en blink-bue. Vil ikke bruke opp barlind-emner, selv om det hadde vært tøft. Tror uansett at man trenger å lage en del slike buer før man finner ut av designet ordentlig. Har en del halvferdige rekurverte buer liggende som jeg håper det blir tid til i vinter. Tror kanskje også at Marc St. Louis sitt korte rekurverte design ville fungere bra sammen med langt trekk. Skele-tip-buen (paleoplanet) har en del av de samme designelementene, så det spørs om man burde se en slik bue på standplass til neste NM.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av nidrinr »

Om man lander ei standardpil på over 200 meter, vil det i mitt hode teoretisk sett være mulig å bare justere ei pil til å være tilsvarende i spine, redusere vekt, og minske fjøra for å nå noen titalls meter lenger.

Når ei 80# bue når 205 meter med standardpil, prøv samma design på en 130# bue, og tilpass pila. Vips, 300 meter vil jeg tippe.

Det har blitt skutt over 400 meter med lengdepil fra langbue som ikke er umennskelig tung. (se non- historical bows, flight arrow. Bua er laminert, men læll.)

http://www.englishwarbowsociety.com/records.html
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Bowman »

Hardwood. Har du prøvd ibenholt på nockene dine? Jeg har ibenholt. Si fra hvis du trenger en bit. Jeg holder på med en meget spesiell flightbue i alm som får ibenholtnocker. Tror det kommer til å holde. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av Hardwood »

Ai ai, Bowman ! You da bowMAN !! Takk, det vil jeg gjerne prøve ! Jeg hadde faktisk en liten bit ibenholt, men den forsvant på sløydsalen :evil: Absolutt interessant, jeg vil gjerne ha en liten bit om du kan avse. Det der med nokker er noe for seg selv. Jeg legger mye tid i å tyne dem så mye som mulig for å redusere vekt, og materialvalg er viktig. Nå har jeg akkuret reparert nokken som røk på Speedmonsteret, med bøffelhorn fra Moen. Vi får se. Jeg tok samtidig et lite vektreduksjonsprogram på nokker og tupper, tok av til sammen ca 6 gram. Blir spennende å se om jeg kan slå 309 m. Vi planlegger en ny flightskyting i morra ! Flott vær nå. Jeg er dessuten nesten ferdig med Osage krigsbue på 130 pund til Løfallskjempen, så det skal bli moro å se hvor langt standardpila går. Har du noen bilder og fakta på almeflightbuen din ? Interessant ! Et godt valg av materiale, har lyst til å lage et nytt Speedmonster av nettopp alm.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting i Gaular Pildragarlag

Legg inn av nidrinr »

Alm trur jeg er et godt valg til lengdebue, spesielt om den er varmebehandla.
Svar