Egen vikingpilklasse?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Tolveor »

Det jeg kunne tenkt meg, var kanskje å kunne åpne for å konkurere med "viking" baserte piler i standardpil klassen. Så hvis vi for eksempel hadde satt et minimums krav til skaft tykkelse og vekt(eller den pila som var lik engelsk standard som minimum for eksempel), så burde det være mulig å utvide standard pil klassen litt. Vi er vel ikke bundet til å ha akkurat den samme konkuransen som engelskmennene har? Tror det burde kunne finnes en måte å inkludere feks tangespiss i den klassen på.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

..En slags "fri krigspilklasse", der man f. eks sier at pila må være minimum 12mm minst et sted på skaftet (For å kunne bruke tønneform), minimumsvekt på 70g, og minst 30" lang fra overgang spiss/skaft til bunn av nokk, og et utvalg av lovlige krigsspisser.. -Det er sikkert ikke umulig å lage noe slik. Men å bruke de engelske for sammenligningas skyld er litt morro, så jeg er ikke nødvendigvis for å ikke bruke dem som dem er. Det ville i så fall være en klasse til.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av woodstick »

Nå er jeg helt på sidelinjen og har ikke så mye greie på lengde skyting, pilregn og krigsbuer. Jeg har lest noe historie og lest Snorre. Det står jo referert til en god del bueskyting, men kan ikke huske å ha lest om organisert type engelsk pilregn(selv om pilene nok kom i svermer). Men det står derimot om gode bueskyttere som skyter presist og det står om bueskyttere som kan trekke tunge buer og skyte presist. Einar Tamberskjelve traff dødlig på lengre hold en de andre.
Det står også nevnt i en av sagaene om en folkegruppe som var mye bedre bueskyttere enn de andre, de var mere treffsikre og i et slag hold fienden på avstand med god presisjon mens de andre kom seg i sikkerhet. I en annen saga var det en som var så treffsikker at de andre stod rundt ham og dekket med skjold mens han plukket fiender i tur og orden. Nå bare tror jeg, men ser for meg at når de ble kalt ut på hærferd så brukte de buene de jaktet med og var komfortable med.

Hva med langholds presisjon med viking piler?
Skyting gjennom skinnfell på lengst mulig hold?
Eller se hvem som kan skyte dypest inn i en isoporkloss?

Om man leser litt mere i Snorre så var jo vikingene opptatt av "sport og spill" og de likte å konkurrere med hverandre i alt mulig så det er helt klart at du hadde skyte konkurranser også så det er mange muligheter til å finne på noe annet en lengde skyting
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

.Lengst inn i isoporkloss var en god ide
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

..Forresten er jeg ikke sikker på om jeg er enig i at det er klart de brukte samma bue til jakt og krig.. Kanskje de gjorde det, eller kanskje noen gjorde det, men det blir uansett spekulasjoner. Om man kopierer dimensjonene på hedeby eller balinderrybua, ender man opp med buer som i alle fall ikke egner seg til småvilt :)
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Tolveor »

Det jeg mente var en "fri krigspilklasse" ala det du snakker om. Bare for eksempel min 52 gram og 10 mm et sted på skaftet. Også kan jo de som vil lage en optimal standard pil sammenligne sine resultater med engelskmennene. Men altså... etter som jeg skjønner etter å ha lest diverse diskusjoner, så er det vel egentlig bare å møte opp med bue/pil også stiller man i egen klasse.

Det som egentlig er poenget mitt da, og tanken bak, er å inkludere de som vil skyte med krigsbue men ha for eksempel tange spiss/uten horn i nokken i konkurransen. Hvis man møter opp med krigspil dimensjoner så blir det jo umulig å konkurrere med disse flight buene. Derfor tror jeg kanskje at en "krigspil" istedet for "standard pil" ville gjort seg ihvertfall på NM, hvis det bare blir 2 klasser. Jeg er egentlig for minst mulig (premierte) klasser ihvertfall på nm.

En mulighet er jo for eksempel at vi har en "krigspil" klasse og de som har "standard pil" får en (SP) i resultatlista, og de som har andre krigspiler får (KP) i resultatlista. På den måten så blir det 2 klasser innen den ene.

Vet ikke om dere skjønner tanken?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

joda, er helt med på tanken din. Om det er tange på spissen eller horn i nocken har i grunn ingen betydning for lengda, så lenge vekt, fjør og dimensjoner er like. At standardpilreglene følges, er vel i all hoedsak for enkelthets skyld, og at det er mulig å sammenligne uten forskjeller med rekordene fra EWBS.
Jeg er i grunn for å konkurrere i 4-5 krigspilklasser og like mange bueklasser, men det er ikke sikkert alle er enige med meg.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Are »

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser behovet for å utvide krigspilklassen/skape noe eget særnorsk. Er det for å få løv til å bruke tange eller er det for å sliuppe å felle inn hornnokk? Skal norsk krigspilklasse skytes i samme klasse som SP bør kriteriene være de samme hvsi det skal være en reell konkurranse. Og da forsvinner for meg vitsen med en egen norsk versjon.

På den annen side er målet for en del av oss å sammenlikne oss med EWBS sine rekorder. Dette kan bare gjøres hvis buen også tilfredsstiller kravene. En flatbue på 130# kunne sikkert gjort det bra i den norske SP klassen, men har ingenting med EWBS å gjøre. Så en anmerkning i resutatlista på om man tilfredsstiller de engelske kravene bør uansett være med, og da kan man hvis man vil droppe hornkrav og tangekrav hvis buen uansett ikke er en langbue...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

-Omtrent det jeg mener også Are, bare at vi godt kan utvide. Jeg har bare ikke noe imot at vi innfører fler klasser, at vi konkurrerer i alle klassene de gjør i EWBS både mtp buer (MR, meanewood og laminert, men alle ELB stil), og mtp piler (QP, livery, standard og lengdepil). Alle piler i alle klasser.
Jeg har heller ikke noe imot at vi lager en "fri krigspilklasse, om den så blir særnorsk eller ikke, i tilegg til alle EWBS klassene..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Are »

Plager ikke meg med mange klasser i lengdeskyting. Det som plager meg er langtekkelige premieutdelinger...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes vi har en fin ordning slik vi har det i dag. Som Nidrinr forteller er regelverket slik det er fordi det er enkelt. Det gir også grunnlag for å sammenligne, noe som er viktig dersom vi skal ha resultatlister som skal være verdt noe.

Til neste årsmøte håper jeg derimot det kommer forslag om en ny lengdeskytingsklasse. Et komplett forslag med alt av regler er det beste, så stemmer vi over det. Er det nok interesse, kjører vi på :)

Utover det er det ingen som hindrer oss i å skyte både lengde og presisjon med tangespisser 8) - foruten i SP-klassen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Moen »

Kan ikke hele EWBS med klasser og regelverk kopieres og brukes her? Kjapt, trygt og...kjapt :wink: Det er jo dette vi gjerne sammenligner med..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Kviljo »

Det er jo litt interesse for det blant noen, men spørsmålet er hvordan det skal organiseres. Skal det være Langbuelaget sin oppgave, eller skal en gruppe uavhengige personer ta seg av det? - og skal det kunne konkurreres i det på NL sine arrangementer?

Slik jeg ser det bør det være styrt av NL (som i at det er med i NL sitt regelverk) om det skal kunne være med på samme arrangement som ute-NM. Da forutsetter det også at man har en fornuftig måte å kontrollere utstyr på, og tilgjengelige personer med kompetanse til å ta den oppgaven. Erfaringsmessig er søndagen ofte litt travel. Den skytinga vi har på programmet fra før tar mye tid, og folk med lang reisevei vil hjemover. Om vi da skal åpne for å skyte i alle verdens klasser, har vi et tidsproblem.

Om noen ønsker å ta på seg ansvaret for å utarbeide en tidseffektiv gjennomføringsplan for kontroll, skyting, oppmåling og resultatlisteføring som kan kobles sammen med ute-NM uten at det påfører "eksterne" NM-arrangører for mye ekstraarbeid, ville det vært et godt tiltak.

For majoriteten tror jeg standardpil-klassen er et velkomment tilskudd til den vanlige lengdeskytinga, mens de øvrige klassene i stor grad vil være smør på flesk. Jeg tror også vi vil miste deltagelse i Standardpil-klassen om vi oppretter enda flere klasser.

Jeg personlig har lyst på en slik internasjonal resultatliste, men jeg tror ikke nødvendigvis det er så enkelt å gjennomføre praktisk samtidig med vår årlige samling. - så jeg trøster meg med at jeg alltids kan lage utstyr for internasjonale klasser og "delta" i dem på privaten hjemme. Før vi ser minst 5 stykker som gjør dette, tror jeg det ikke det har noe å gjøre i NL.

En uavhengig liste kan fungere, men en liste under NL vil ha større verdi.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

Kloke tanker Ivar. Enig i at det nok vil bli litt tidkrevende i forbindelse med ute-NM.
Jeg har i grunn tenkt tanken på om det kunne arrangeres et par konkurranser i året, der det kun er fokus på lengdeskyting i forskjellige klasser. Kanskje med en eller anna form for artilleri ala den vi bruker på NM.
Om dette arrangeres av NL eller ikke har jeg i grunn ikke tenkt på, men det er det ikke noe i veien for at det arrangeres gjennom NL.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av woodstick »

Har fortsatt ikke noe greier på lengde skyting, men ser jo at det blir et virvarr av klasser ....og laaaang premieutdeling. Dere kan jo sette et minstekrav til antall deltagere i klassen for å ta den med på et stevne.
Svar