Egen vikingpilklasse?

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

Bare en tanke jeg har hatt surrende i topplokket en stund, men kunne det ikke vært litt morro å opprette en egen klasse i lengdeskyting basert på funn av vikingpiler..?
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Loke »

JA! LIKER!
Da må vi vel bli enige om en standard for pilene, da? Slik de har gjort i EWBS?

Thomas
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Kviljo »

Grunnlaget for en slik klasse har man jo, så det kunne absolutt vært interessant.

Det er en del utfordringer med en slik klasse, dog.

* piltypen bør skille seg markant fra de engelske pil-klassene

* spissene må håndsmies og er vanskelige å smi ordentlig. Få smeder kan dette i dag

* med en satt pil-vekt og -størrelse er det som i de engelske klassene gjerne den som har tyngst bue som skyter lengst. Om vi setter opp lister for de tre engelske klassene, er det kanskje smør på flesk med enda en slik klasse?



Pilene fra Jotunheimen og Oppdalsfjellene er ganske varierte, men det som er typisk er at de er tønneformede og ofte er ganske tynne rett før nokken. Pilspissene er ofte tunge, og mange av skaftene er forholdsvis korte.

Dersom man satte minimumskrav til pilas tykkeste punkt omtrent midt på (f.eks 10mm), og maksimumstykkelse noen centimeter før nokken (f.eks 6mm), ville man automatisk utelukke de aller kraftigste buene. Om man samtidig velger ei av de korte pilene på rundt 26 tommer, får man også en ny utfordring i å lage en rask tung-pil-bue med kort trekk. Om man vil ta dette helt ut, kan man selvfølgelig også sette veldig nøyaktige krav til pilas utforming og surring, samt fjør-form og -størrelse. Likevel må det være enkelt og raskt å kontrollere pilene.

Slik ville man få en klasse som skiller seg markant fra de andre klassene, og slik sett også bringe noe nytt til lengdeskytinga. Ellers ser jeg nesten ikke poenget.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av SilentG2 »

4 fjør?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Kviljo »

Ingen av skaftene fra Jotunheimen har spor etter fire fjør, vel og merke hvis det ikke har kommet inn noen nye de siste ukene. Husker ikke helt hvordan det er med de fra Oppdal, men det går jo rykter om vikingpiler med fire fjør. Om vi finner ei pil med spor etter fire fjør ville jo det vært en kul kandidat!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Are »

Nå ligger "pilefunnfunn fra oppdalsfjella" i en pappeske et eller annet sted, men jeg er helt sikker på at i alle fall noen av pilene har avtrykk etter fire fjær. Hvis målsetttinga er å skille sg fra EWBS sine piler bør vi kanskje bruke fire fjær.

Tanken på et minimumskrav på tykkelse høres litt skummelt ut. Før eller siden er det en eller annen nisse (les: meg) som prøver seg med en for tung bue for disse pilen. Da kan den klassen bli en ganske skummel afføre.

En annen sak er at lengdeskyting med piler alla løsfunn fra en snøbre blir litt merkelig. Dett er piler som høyst sannsynligvis er beregnet på jakt, gjetter på kort hold når jeg har sett utformingen av en del av disse pilen. Vikingtids krigspil hadde vært mer interessant. I krig er det en målsetning å nå langt. Finnes det ikke noe slikt funnmateriale i Bergen Ivar?

Jeg ser gjerne flere norske piler rekonstruert. Men inntil videre helst i presisjon og under pilamkerkonkurranse.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Christian »

Vikingenes krigsbueskyting kan jo ha hatt en annen form en den engelske... Engelsk pilregn mot vikingraid med skyting fra båter o.l. bare en tilfeldig strøtanke det der...

Det jeg mener kan legge vikingpil i sin egen klasse er spissen. De engelske krigspilene har ganske "små" bodkins, vikingpilene kunne jo hatt større "jaktspisser", noe alla broadhead klassen liksom...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

For å skille seg fra de engelske klassene kan det gjøres mye. Jeg ville nok ikke brukt max diameter på skaft som et kriterie, da det er flere nisser her... :roll:

-Men ideen om at de må være i tønneform, og at de må ha en håndsmidd spiss av type som vikinger beviselig har brukt kan jo være to kriterier. Størrelse på, og evt. antall fjør kan jo være en grei måte å skille disse pilene fra de engelske klassene. Det kan jo videre være en ide å sette minstekravet til lengde på pila ned til f.eks 28".
Om vi ikke setter noen nedre vektgrense, men heller konsentrerer oss om at pila ikke skal være mindre enn 10mm midt på "tønna", vil det kunne åpne for at det er mulig å lage piler til lettere buer som også går langt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Kviljo »

Are skrev:I krig er det en målsetning å nå langt. Finnes det ikke noe slikt funnmateriale i Bergen Ivar?
Jo, stemmer det. Det er flere pilskaft fra Bryggen. Ett av de kunne fungert som utgangspunkt for en ny stridspil-klasse, men jeg tror kanskje det blir litt for likt til de engelske klassene?

Skal det være noen hensikt med en ny klasse bør den skille seg ut på noe vis. Den bør gi en annen utfordring enn de klassene man har allerede.

Jeg vet ikke helt om jeg er sikker på at maks diameter er så farlig. Er det liksom ikke farlig med nål-spisse tynne-så-de-akkurat-holder flightpiler som forlater buen med 200-240 fot per sekund? :lol: Det ville understreket det historiske aspektet med hva som er typisk for disse pilene, også ville det gitt nye utfordringer. Er man redd for at pila skal knekke får man skyte med svakere bue. Nå har vi allerede en, og snart flere klasser for de som skyter tunge buer, så det vil være på sin plass med en klasse som ikke nødvendigvis forutsetter tyngst mulig bue. Lager vi en klasse med minimum 10mm skaft og jaktspiss istedet for brynjebryter, kunne man like godt skutt i Standard-klassen.

Eventuelt kan vi kopiere 50# Broadhead-klassen fra USA.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Christian »

Det var jo noe alla broadhed klassen jeg tenkte på, men 50# :? Vikingbue på 50# krever hjelm med plastikkhorn på :evil:

men hva med 4 fjør, klumpnokk uten hornkile og stor slem spiss? Den kommer nok til å ligge veldig nært standard pil, men... men men!

VIKING!!! :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

Litt av ideen mener jeg vil være å kunne benytte seg f.eks av spisser med tange. En hvilken som helst dokumentert kopi av vikingpilspiss bør duge. Det var vel i grunn hovedtanken min. Ellers var vel kanskje vikingpilene en anelse kortere..? -Eller er dt bare noe jeg har fått for meg..?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Kviljo »

Det er jo kult med tangepiler, men hva gjør det spennende i lengdeskyting? En del av pilene er kortere, mens andre er lengre. Et litt grovt inntrykk jeg har fått er at de blir litt kortere når man nærmer seg 1200-tallet. Det er likevel sannsynligvis ikke stort nok antall funn til at de gir et representativt bilde.

Å lage en klasse bare for å kalle det en viking-klasse ser jeg ikke noe poeng i. Målet er vel å gi seg selv nye artige utfordringer, og ikke å øke antall klasser?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av nidrinr »

Tja.. Ideen er vel egentlig å lage et alternativ til MR og QP klassa tilpassa vikingpiler.. For min del er det ikke om å gjøre med flest mulig klasser. Om vi holder på standard og friklassa, tenkte jeg å lage et vikingpilalternativ som på et vis kan erstatte QP og MR i et.. Men dette er ikke noe nødvendighet. Mest syns jeg det er kjett å ikke kunne bruke piler med tange til lengdeklasser. -Også hadde det vært morro med noe basert på lokale piler og ikke Engelske, selv om pil og buetradisjonen på øya og her oppover ikke er altfor fjernt beslekta.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av bueeirik »

Hadde vært morsomt med korte piler, blir nok en utfordring å få pilenen langt da. Var ikke hedeby buene ganske korte også? Kort trekk til korte piler?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Egen vikingpilklasse?

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar