Endelig over 300 - meteren !!

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

309 meter.jpg
(164.86 kiB) Lastet ned 4141 ganger
I dag skjøt jeg 309 meter med Hickory Speedmonsteret 8) Deilig ! Jeg lagde noen piler som er ørlite lettere enn den jeg skjøt 287 med i NM. Men den største forskjellen er overflatebehandlingen; nå er pilene såpeglatte !! jeg skjøt 2 serier. på den første serien lå jeg på 260 - 280 - tallet, men pilene stod litt flatt så jeg hadde nok for lav vinkel i skuddet. Så på neste serie holdt jeg høyere, og ; den tyngste pila ( 18,8 g ) gikk 280 m ca, den mellomste ( 18,5 g ) gikk 309, og ..... tro det eller ei... den letteste ( 17,9 g ) fant jeg aldri igjen. Akkurat som i NM. :evil: Det er buskas et stykke mot høyre, og på ca 340 m og ut. Jaja, sesongens mål er i alle fall nådd. Nå har jeg vinteren på meg til å lage flere piler. Og Kviljo foreslo noen justeringer på buen, så dette blir spennende !
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Christian »

Gratulerer!! :mrgreen: Artig at du snakker om 18,8g som den tyngste, spesielt når jeg sitter her med skaft på over 100gram :roll:

men over 300! Det er bare å aplaudere :D
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Takk for det, Christian ! Hehe... over 100 gram sier du ? Himmel og hav. Fotbuepil ??
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Christian »

Ska bli sånne kvartpundere detta serru :wink: minstevekt på 113gram, men jeg tror jeg må ha noen tangenfolk til å skyte dem :wink: 4 sånne piler veier like mye som BUA jeg skøyt med i nm :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av nidrinr »

Grattis!
-Må jo spørre hva for slags magi det er du utøver på pilene som gir en finish som er god for så mange meter..?

Du seiler opp som en god deltager i kampen om førstemann over 400 nå. 8)
-De neste målene må vel være 400metern for friklasse, 300 meter med standardpil, 250 for MR og 200 for QP..

Du får bestille litt Mjøsvatten på flaske levert på døra hver mårra Christian, så skal det ikke altfor mye til før du leiker med 120#. :lol: -Men for å være litt seriøs kan du fint trene deg opp til å trekke over 100# før det har gått et år om man vil. Legg inn riktig teknikk med en gang så blir det hele utrolig mye enklere.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Haha ! Kan ikke jeg også få litt Mjøsvatn ???
Finishen på pilene : Jeg dypplakkerte pilene i tokomponent billakk. Så tørrpusset jeg med 240 / 400 papir. SÅ.. våtslipte jeg med silikonkarbidpapir nr 800, så nr 1200. Til slutt polerte jeg dem med polerduk. High tech, kanskje, men fy søren så glatte pilene blir !!!
Jeg tror jeg har en del mer å gå på når det gjelder pilvekta. Skal lage noen på 15 - 17 gram, det tror jeg vil gå laaangt 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av nidrinr »

Hehe, skal tappe noen flasker edlere dråper fra fjor'n vår jeg :)

-Den finishen tilsier jo at pilene akselererer mer enn de bremser i lufta! :lol:

Blir spennende å se hva du får til. Har du testa kristtorn som lengdepil enda?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Christian »

Teknikk har jeg trua på. Etter å ha sett på skulderrullinga til Eirik så gikk jeg fra og nesten ikke klare 50# til å klare 70# 8) Fortsatt litt igjen, men jeg driver og drar i sykkelslanger hver dag :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av SilentG2 »

Skal til oslo på tirsdag og kan nok ta med litt lsikt mjøsvatn ned til deg, og kanskje en flaske med styrkedrikk også..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Christian »

hehe. Det kunne vært stas det, men jeg er fortsatt i Dublin da :? hvis det var meg du skreiv til da...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Moen »

Bjørnar: Tynner du stjernelakken med WS, sparer du litt vekt vet du :wink: Litt mere jobb er det jo, men flott blir det.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Moen »

Øhh.. Lese først, skrive etterpå :oops: De som bruker stjernelakk, da.. Hehe
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:
309 meter.jpg
I dag skjøt jeg 309 meter med Hickory Speedmonsteret 8) Deilig !
Gratulerer!!
Må vel få laget oss en flightbue til bruk her i Drammen vi og :) Skal sette Brage på sporet .. hehe
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av nilstor »

Gratulerer med passert 300m! Hyggelig å se at "klubben" vokser! Og det er plass til mange flere! Har du noe statistikk på Hickory Speedmonsteret?

Litt artig å konstatere at hickory, som slett ikke er noe "raskt" tre, stadig vekk gir opphav til lynraske buer ... Det understreker vel det som en eller annen på PaleoPlanet sa om at buedesignet (og buemakeren!) er viktigere enn buematerialet.

400 m snart?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Takk, takk ! Kjekt med litt skryt fra forumgjengen. 8) Moen : Du har et poeng, for lakkeringen økte pilvekta med 2 gram ! Riktignok pusset jeg vekk et halvt gram igjen, og det laget med lakk gjør pila stivere. Men kanskje jeg skal prøve det du foreslår.

Nilstor. Deilig å endelig ha klart "opptakskravet" :D Statistikk på buen, det kan du få. Men mener du målene på buen ? Skal ta flere bilder og måle den.
400 metern, ja.... hadde det vært så lett, hadde Kviljo gjort det for lengst... Men klart, vi må jo prøve. Det er sikkert fullt mulig ! Du har nok rett i at buedesignet er mest avgjørende for hvordan buen presterer. Det sa Kviljo også. Og selvsagt at buemakeren klarer å "tune" buen godt. Og jeg har mer å gå på der, pluss vekta på pila. Hvor mye veide pila du skjøt 325 med ? Kviljos 370 - pil veide 16 gram. Og der et sted bør nok jeg også ligge. (Pilene er ca 60 cm )

Nidrinr : Ja, jeg har prøvd kristtorn til flightpil, men det er nok ikke bedre enn gran. For å få pila lett nok, blir den tynn og dermed også litt myk. Men til bue er det knall !!! Purpleheart har jeg også prøvd, men det ble også for tynt og knakk i skuddet.
Svar