Endelig over 300 - meteren !!

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av MalaWolf »

Av ren nyskjerrighet: Hvordan målte du lengden på skuddet?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Med målebånd. Har et på 100 m. La ut 3 lengder og satte påle på 300 m. Målte så ut fra 300 m - merket. 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Kviljo »

Sjef! 8) Velkommen i klubben!

Har du kjørt masseformelen på buen? Da kan du beregne hvor langt den bør tåle å bli trukket, og så eventuelt lage lengre piler. Lengre piler er jo ikke noen fordel, men om buen ikke er fullt opptrukket kan du nok hente en del ekstra meter. De breie tynne lemmene bør tåle temmelig mye bøy. Hickory pleier å si godt ifra med kompresjonsmerker før den ryker, så det burde være mulig å stresse den helt ut på en forholdsvis kontrollert måte.

Dette er jo stoff for Lengdeskytings-forumet på Paleoplanet :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Takk ! Hehe.. Du som er leder i "300 - metersklubben" : jeg får vel jakkemerke i posten ? :mrgreen:
Nei, jeg har ikke prøvd masseformelen på buen. tror jeg trenger litt hjelp der, er litt usikker på hvordan jeg skal ta hensn til det overdimensjonerte grepet ! For det er nok med på å gi buen mye unødvendig (Men behagelig) vekt !
Men jeg tror du har helt rett i at buen nok kan trekkes en god del lenger; jeg kan ikke se at den følger strengen i det hele tatt enda !! :shock: :shock: :shock: Helt ulikt de andre buene jeg har laget av Hickory. Det tar jeg som en sterk indikasjon på at buen tåler mer stress. Og det er jeg glad for, jeg formet buen slik nettopp for å få en kort bue som skal kunne trekkes langt.
Lengdeforumet på paleoplanet, sier du ? Hm, interessant..... det må jeg sjekke opp.Har ikke vært innom der enda !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Kviljo »

Hehe, ja kanskje det! :lol:

Om du lager en presentasjonstråd av buen, så kan jeg plotte inn dataene i formelen for deg. Trenger lengde mellom nokkene, stringfollow/reflex, trekkstyrke ved hvilken trekklengde, og buens egenvekt. Grepet unngår man ved å bare trekke fra noen gram fra buens egenvekt. Om du vil gjøre det nøyaktig kan du veie en trekloss som er like stor som grepet.

Kult at den ikke har fulgt strengen. Det lover jo unektelig veldig bra!

Hvor mange tråder var det i strengen?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Nilstor ba om statistikk på Hickorybuen. Her er i alle fall noen mål : 141 cm ntn. Grep ( del som ikke bøyer) 20 cm. Bredde ved fade 8,2 cm og ca 10 mm tykkelse. Litt lenger ut på lemmene, der bøyen begynner for full, er buen ca. 7 - 8 mm tykk. Bredde midtlems ca 36 mm , tykkelse 12 mm. Tuppene er 6 mm brede og 12 mm tykke. 10 cm inn fra tuppene er bredden 9 mm og tykkelsen 15 mm. ( Og her ligger nok mye av potensialet til forbedring; her bøyer det bare såvidt det kan måles med linjal.)
Og selvsagt: jeg har ikke målt styrken helt nøyaktig enda, men den er ca 80 pund ved 24". ( Og jeg trakk nok bare 23" da jeg skjøt 309 m. Sliter med å trekke den lenger :lol: )
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Hepp, her kom det visst et nytt innlegg fra deg mens jeg skrev ! ja takk, gjerne det ! jeg skal gjøre det. Gi meg litt tid, for jeg skal lage et grep og veie det.
Strengen har 8 tråder. Har en følelse av at jeg ikke bør gå mye ned i antall tråder... :? Midtsurring ca 5 cm.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Den tykkelsen jeg oppga på lemmene er i senter. På kantene er den mye tynnere, ca 5 mm. Og en annen opplysning om buen som jeg tror er viktig, er at jeg har lagt mye arbeid i å gjøre buken konkav !!
2010 09 04_0430.JPG
(35.55 kiB) Lastet ned 4300 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Kviljo »

Hehe, 8 tråder høres veldig lurt ut 8) Ikke vits å risikere buen med for tynne strenger. Det har jeg funnet ut ved praktisk forsøk, hehe :wink:

Ut fra 55,5" NTN, og 80# @ 24" skal den veie 14,75 unse. - hvis den er stresset optimalt når den er trukket til 24 tommer. (ifølge en tidlig versjon av formelen) Jeg tipper at den veier litt mer.

Tror ikke du trenger å lage et grep for å beregne tyngden. Formelen er veldig omtrentlig, så et røft overslag er det man trenger.


Tror du er inne på noe lurt med så mye bredde innerst. Om man klarer å kombinere det med et reflex/deflex-design tror jeg virkelig man har gjort noe lurt. Det at buken er konkav burde også være lurt i forhold til å få treet til å lagre ekstra energi pr. vektenhet. Kanskje? At den flates ut litt jo mer den trekkes, slik at trefibrene på buken avspennes litt ved at de blir strukket i bredden i tillegg til å bli komprimert i lengden. - i tillegg til den selvskrevne hovedfordelen at også kantene vil jobbe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Å hoi !!!!! 14,75 unse er 418 gram, og buen veier 650 gram ! Hva nå ?
Om jeg legger inn litt recurve i tuppene, hvis jeg varmebehandler, har du tro på det ? ( Må i så fall begynne å trene :? )
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Kviljo »

Det er jo et spesielt design, så det er ikke sikkert formelen passer veldig bra til akkurat denne buen. Men såvidt jeg kan finne ut skal den kunne tåle å bli trukket til 28 tommer og 110 pund, med den vekta. Eller 100 pund ved 28 tommer om man tar høyde for grepet.

Det bør jo i alle fall si at du med ganske stor sikkerhet fint kan trekke den til 26 tommer. ...og da! Hehe 8) ...da må jeg spikke meg ny lengdebue! :lol:


Motbøy i de smale tuppene blir fort veldig ustabilt. Jeg tror faktisk det er bedre å gi de breie indre lemmene litt motbøy. Men det ville jeg venta med til du er helt fornøyd med tilleren og helt til du har trukket den så langt at den begynner å følge strengen litt. Da finner du grensen for hva den tåler - som er greit å vite før man gjør det mer innviklet med varmebehandling.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av nilstor »

Her skrives det så fort at jeg henger ikke helt med i svingene!
Hardwood skrev:Hvor mye veide pila du skjøt 325 med ? Kviljos 370 - pil veide 16 gram. Og der et sted bør nok jeg også ligge. (Pilene er ca 60 cm )
Benevnte pil veier 23 gram, er 73,4 cm lang totalt (8 mm dyp nokk), og største diameter er 9,2 cm, litt bak tyngdepunktet. Jeg er litt usikker på materialet, men mener det er gran, som jeg har veldig god erfaring med som pilmateriale. Ellers er mitt favorittmateriale til densalgs gamle sengebunner av furu, men det var ikke det denne tråden skulle handle om ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av bueeirik »

Gratulerer ! Håper det blir min tur snart :D Helst med standarpil! :roll:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av nidrinr »

-Da tar jeg QP jeg da... :?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Endelig over 300 - meteren !!

Legg inn av Hardwood »

Ja, gjør det ! Går vel med noen hektoliter mjøsvatn først... :lol:

Kviljo : 100 pund og 28 tommer ? :shock: :shock: :shock: Jaja.. nå har jeg begynt å trene opp styrke: skyter stort sett hver dag og begynner med noen serier med lett bue, videre til tyngre bue og avslutter med ren oppspenning av 65 - punderen 3 x 10 uten pil. Klarer ikke mer , på fullt trekk. Blir artig å se hvor lang tid det går før jeg merker økt styrke. Må lage meg et par tyngre buer til å gå videre på ! Kommer uansett ikke til å gå nevneverdig opp i pundstyrke på presisjonsbue, for det er bare en fordel å kunne slappe av når man skal skyte presisjon ! 8)
Skal det bli flere meter i lengde, må jeg bli litt sterkere. Og det er målet. Klarer bare 80#24" på Speedmonsteret enda :mrgreen:
Svar