Lengdeskyting "Standard pil"

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Kviljo »

For visualiseringens skyld, her er bakre del av ei "Standard"-pil:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Are »

Moro var det på NM.

Jeg ga bort mine vanlige lengdepiler Hva skal jeg med dem når standardpilene går nesten like langt. Vi var ikke mange skyttere som deltok i denne klassen, men jeg håper vi blir flere til neste år. Håper også flere kommer seg over 200 meter.

Resultater fra England:
http://www.englishwarbowsociety.com/records.html

Jeg hadde lagd fire piler til konkurransen. To dager før var de tunge nok. Den ene var for lett når de ble veid rett før konkurransen. De tre andre ble brukt. Noen dager etter konkurransen er alle pilene for lette. Det er nok lurt å veie dem rett før konkurransen slik vi gjorde.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Christian »

Eller bare legge dem i vann :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Moen »

En tur over til England hadde vært moro. Enda mer moro hadde det vært om det hadde vært mer enn ett lengdetreff i året her også :?
Ikke vet jeg hvorfor det ikke var flere som skjøt std pil på NM, men jeg tipper det blir flere neste gang.
Men er det slik at engelskmannen ser kun barlind/MR som "riktig" langbue?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Are »

I resultatlista jeg henviser til er alle engelske krigsbuer.

Mary rose: heltre barlind
Meane: Heltre av materialer de hadde i England i middelalder, eks alm
Non-historic: Laminatbuer og heltrebuer av eksotiske tresorter

Meane-rekorden kan vi fint klare å slå. Hva var buen din lagd av Moen? Den jeg lånte og ikke knakk :oops:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Moen »

Are skrev:Hva var buen din lagd av Moen? Den jeg lånte og ikke knakk :oops:
Norsk ask som Daniel har rappa en eller annen plass :lol: Det er desidert den beste buen jeg har (jeg har noen :lol: ) og den eneste jeg håper skal leve lenge.. Kanskje jeg skal slutte å låne den bort?? :wink
Kanskje vi skal samle en tropp til våren, reise ned å knuse rekorder? :lol: :lol: Jeg har veldig lyst...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av nidrinr »

Det er fler her oppe som vil hevde seg bra i England med godt tilpassa utstyr. Egentlig i de fleste klassene. Det noen her mangler litt erfaring med er nok å tilpasse pilene så ikke standardpilene veier +/- 90g, og/eller har diameter på opptil 15 mm.. (bruker meg selv som et eksempel på dårlig piltilpassing her nå.. :oops: )
Jeg hadde med 150#alma til England i våres, og ga den til Joseph Gibbs. Han skøyt langt over rekorden i meane wood klassa med den, men det hele skjedde etter at konkurransen var over. -"SHIITT!! This one might even break the yew record!" er ordrett det han sa etter et prøveskudd. Skal bli morro å høre hvor langt han skyter med den i en konkurranse.

Engelskmenn er generelt imponert over norsk ask og alm, den holder laaaangt høgere kvalitet enn det de finner på øya si. Om noen kjenner en hardtarbeidende bonde, skogsarbeider eller bryggesjauer som har ekte styrkekrevende arbeid, og er stri som en bjønn kan vi jo lære'n opp til å trekke opp monsterbuer ala tambarskjelve og spikke en artig stokk i alm for så å ta'n med over til øya.. Hadde vært morro med noen herfra på den lista...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Moen »

En hardtarbeidende bonde finnes knapt, skogsarbeidere sitter i skogsmaskiner og bryggesjauere døde vel ut på 1950 tallet en gang... Men like vel, vi kan jo gjøre et forsøk? Moro hadde det vært med en tur over, uansett!
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av bueeirik »

Både jeg og Are har jo slått Meane wood klassen i england, den er vel på 208 YARDS mens jeg og are skaut 202 og 212 meter, 208 yard er vel 190m :)

Det må inføres Barlind og Meane klasser, samt Livery Arrow og Quarter Pounder etteri norge min mening :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Christian »

Resultatene bør ihvertfall registreres som det de er. Egne klasser bør vel komme etter hvor mange som stiller i de respektive klassene.

Hva er definisjonen på livery og qp? Skjønner jo at qp stiller et ganske åpenbart krav til vekt, men hva med fjør? Dim på skaft? Spiss?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av nidrinr »

Alt står på english warbow sida, her:

http://www.englishwarbowsociety.com/EWB ... TIONS.html
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Christian »

Se der ja! Da har man litt å sysle med når snøen kommer :wink:

Fant nettopp ut at Bauhaus rett borti her selger rundstokk av bøk. Trur jeg klarer å holde meg under 15mm for å si det sånn :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av nidrinr »

Har funni ut noe så genialt som at dersom man har ei fotballbane med fotballslette inntil, og åpent nok område videre bakover i skøvven, har man et perfekt område for lengdeskyting. Har vært innom litt nå og da i det siste for å fyre avgårde noen krigspiler. Bua jeg bruker er alma jeg bytta til meg fra Eirik, og etter at den nå er tørka godt vil jeg tippe den ligger på omtrent 110#@32". Pilene er diverse krigspiler, alt fra den letteste på 68g i standardpilform, til de tyngste som tilfredsstiller QP-krava med god margin.

Den letteste pila lander på omtrent 200 metersmerket hver gang, mens de andre ligger på rekke og rad bakover mer eller mindre etter vekt. Unntaket er ei veldig tønneforma 90-grammer som ofte lander opp mot 180 meter og slår mange lettere piler. Om fjøra er surra eller ikke virker som å ha mindre betydning enn jeg hadde trudd.

Er i gang med å spikke på barlinda fra Indianerland, som jeg forhåpentligvis får til å ende på over 130#. Om ikke har jeg alltids endel alm jeg kan få noe krutt ut av, merker at jeg må ha noe mer enn 110# for å nå virkelig artige lengder med krigspiler. Jeg vil over 200 meter med QP pil!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Christian »

Hva med overflatebehandling av krigspilene? Det blir vel ikke helt riktig å komme med blankpolerte dypplakkerte piler på en måte... men i englands fukt må det jo ha vært brukt noe slags fuktsperre for at skafta ikke skulle slå seg helt? Olje, fett??
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Hardwood »

Ja ! Lag tønneform, puss godt, og kjør Hardwoods recipe :lol: MEN : hvorfor ikke bruke KLAR billakk ????? Den er like sterk. Og den tokomponentlakken ER virkelig sterk 8) Tipper man kan hente mange meter på krigspilene slik ! Tross alt, de er større enn flightpilene og har mye større overflate ( Og luftmotstand ) Hvem vil prøve ? Blir spennende å høre resultater.
Svar