Lengdeskyting "Standard pil"

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Christian »

Jojo, det skal seff pusses og burnishes til finga blør! men jeg bare tenkte at blanke lakkskaft ikke så så historisk ut :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Moen »

Lengdeskyting handler om lengde. Så sant du har pila innenfor målene, kan vel overflaten være überblank!? Det er nå min mening i alle fall.. (Og slik blir det her i gården :D )
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Hardwood »

Ugh, du taler med klok tunge 8) Jeg har talt
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Are »

Hardwood skrev: ...Og etter å ha gjort det, lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig for Joe å få laget en pil på 52 gram som er stiv nok ! Vi brukte T30 gran, 10 mm, og måtte likevel slipe ned noen gram av spissen for å få pila stiv nok. Enten må spissen være mye lettere enn de 17 grammene som brynjebryterene til Ola veier (med fal ) eller så må han kraftig opp i tykkelse på skaftet, som du sier. men da går vekta opp, opp..... Hm :?
Jeg brukte 10 mm askeskaft. Pilene mine lå på rundt 52 gram. 3 blr godkjent, 1 ble underkjent pha vekt. Alle var garantert stive nok og gikk fint.

Spissene var håndsmidde av noen polakker. De er svært lette men holder derfor pila nær minimumsgrensa.

Ønsker man en stivere pil med lav vekt: Gå opp i diameter og ned i egenvekt på treverket. f.eks furu.


Ad overflate på pilene. All overflatebehandløing vil tynge pila i større eller minbdre grad. Olje er værst. Selv bruker jeg skjelllakkpolitur, og mellomsliper mellom hvert strøk. Tørker på få minutter og gir en svært glatt overflate som veier svært lite. Anbefales.

Legg mye arbeid i pila såkan man vinne mange meter.

Stå på folkens. Vi skal klre å knuse engelske rekorder :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av nidrinr »

Landa en 84 grams pil ellers tilpassa standardpilreglementet rett i underkant av 180 meter i dag. Tønneforma. Almebua fra Eirik går bra! 68 gramspila av samma type lander stort sett et sted mellom 200 og 210 meter, mens 120 grammerne detter ned mellom 125 og 150 et sted.

Skal få til å spikke opp ei tyngre bue og se om det blir noen ekstra meter.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av SilentG2 »

Får komm eopp hit en tur og hjelpe til med å felle denne linjalalmen som står bak huset her :) Tiper den har potensiale til å bli noe bra og ikke minst pent, med tanke på den andre vi har tatt :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av Are »

nidrinr skrev:Landa en 84 grams pil ellers tilpassa standardpilreglementet rett i underkant av 180 meter i dag. Tønneforma. Almebua fra Eirik går bra! 68 gramspila av samma type lander stort sett et sted mellom 200 og 210 meter, mens 120 grammerne detter ned mellom 125 og 150 et sted.

Skal få til å spikke opp ei tyngre bue og se om det blir noen ekstra meter.
Du må ned i pilvekt...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting "Standard pil"

Legg inn av nidrinr »

:oops: hehe, ja.. det er bare det å orke å høvle på disse skafta til de veier så lite som 52 gram da.. Skal nok lage et par av disse strikkepinnene etterhvert jeg og :P
Svar