Sesongens første lengdeskyting !

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Zeida »

To grunner til at jeg ikke driver med legne skyting er jeg har bare en eine bue som er bare sånn passe bra nummer to det lengste jeg kan finne i nærheten er en fotball bane grus (jeg HATER fotball) som er 20-25meter lang og på den ene siden er det vei og hus på den andre siden er det en barnehage vrimlende av små unger som er lett og treffe :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Moen »

Da får du snarest bestille lengdejorde og spikke lengdebue for harde livet. Anbefales 8)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Zeida »

:lol:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Bowman »

Jeg har et jækla fint jorde rett over gaten hjemme. Spørs om ikke jeg bare må sette igang med lengdeskyting. Bonden slår graset der tre ganger i året. Ellers er det ubrukt. Har ikke målt, men det burde duge. Skla forsøke å skritte det opp. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Tjarand »

Ellers så er golfbaner geniale til lengdeskyting utenom golfsesongen. Jeg bor nærme golfbanen på Nøtterøy så jeg hadde med meg 120-punderen min og skaut en 5 - 6 hull nesten hver kveld tidlig i vår. Oversiktlig terreng og jeg mener å ha lest at de fleste golfbaner er regulert som utmark så ferdsel utenom sesong og normal åpningstid følger allemannsretten.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av nidrinr »

-Eller der det er slike fine fotballsletter med flere baner på rekke og rad. Tidlig på mårran er det folketomt der. Uten at det mangler jorder her oppe da :)
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av SilentG2 »

Tjarand skrev:Ellers så er golfbaner geniale til lengdeskyting utenom golfsesongen. Jeg bor nærme golfbanen på Nøtterøy så jeg hadde med meg 120-punderen min og skaut en 5 - 6 hull nesten hver kveld tidlig i vår. Oversiktlig terreng og jeg mener å ha lest at de fleste golfbaner er regulert som utmark så ferdsel utenom sesong og normal åpningstid følger allemannsretten.

Hører jeg en ny gren i bueskyting? Buegolf? blir vel litt som artilleriskyting men med 18 lengder du skal klare på ferrest mulige skudd!!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Grauten »

Buegolf er ingen ny sport. Eneste forskjellen fra golf er at du bytter ut flagget i hullet med en stolpe kledd med noe som holder på pilene. Så er det om og gjøre å treffe stolpen. :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av nidrinr »

..Rowing marks. Utrolig morro. Det er en god del flagg plassert på et stort område, og man skyter mot et flagg fra det forrige. En skyteleder har med et tau med tre knuter, (tilsvarende artilleri i ute NM), og måler med det piler innafor de forskjellige knutene.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Hardwood »

Ny pers i dag : 291 m. Men.... det var med den gamle pila, og med buen til klubbkompis. Nokkene røk på BE>GGE de nye flightbuene, både hviteik - jatoba og heltre hickory. Slik ser det ut på hickorybuen :
IMG_3418.JPG
(95.17 kiB) Lastet ned 3592 ganger
Da jeg jobbet ned ryggen på buen, lot jeg det stå igjen noen ringer i nokken. Så nokkene var rett og slett heltre hickory ! Ikke noe problem : Må bare plane og lime på en god hornbit.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Kviljo »

Ikke verst :)

Problemet med de nokkene er at kreftene går for mye i retning av grepet på buen. Om du lager ei mindre løkke på strengen slik at den også hviler mot buken på buen når den er oppstrenget og eventuelt også skjærer sporene inn i siden på tuppen, vil det holde fint.

Håper på ny rapport i morgen 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Hardwood »

Akkurat ! Takk for det tipset. Vi var tre stykker fra klubben, med fire buer. Ogs nokken røk på tre av buene ! :lol: Etterpå diskuterte vi bl.a mindre løkke. Det skal fikses ! Har allerede funnet frem noen gode biter horn, så nå... må bare vente på bedre vær, skal visst regne noen dager.... Jaja, tid til å lage flere flightpiler da ! Må lage noen klassiske av gran også, jeg har faktisk ingen av gran. Kanskje noen på 60 - 65 til hickorybuen, fra 13 - 14 g og oppover.
Men Kviljo : jeg tror jeg skjønner nå, hva du mente når du sa at det var best å skyte kontrollert. Den pila som gikk 291 m, gikk bare 220 m på et annet skudd ; da hadde jeg let litt slurvete skudd, og pila gikk ikke rent. Så kanskje det er helt nødvendig å holde buen dønn rolig i skuddet for å nå langt ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Sesongens første lengdeskyting !

Legg inn av Kviljo »

Det beste er nok å få til et bra skudd samtidig som man trekker og slipper raskt, men det viktigste er nok at man trekker helt opp og slipper ordentlig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar