Siper/overtrekk

ALt som har med lengdeskyting å gjøre!
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Siper/overtrekk

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Siper/overtrekk

Legg inn av Moen »

Oioi.. Lengdetråd, gitt..
Nå synes jeg du snuser vel mye rundt tyrkerbuer, Ivar! Hva skal dette bety? Hmm?
Spøk til side.. Overtrekk ser tøft ut, men det må da kreve sin mann å få hele greia rett?? Ikke mye som skal til der før det går åt skogen.
Andre ting jeg har lagt merke til er hvor store flightfjærene deres er, og den "synken" som er ved fjæra. Hvilken funksjon? Nå er vel kanskje ikke pilen på videoen jeg tenkte på, men de pilene jeg har sett rundt om har generelt store fjær, og mye synk/innsnevring i bakstussen. Hvorfor, står det sikkert skrevet om ett sted på nettet, men jeg har ikke giddet å lete etter svar. Uansett så er lengdeskyting ett emne som er interessant for mange, inklusive meg, og jeg tror nok at vi klarte å verve noen kandidater på treffet. Det eneste vi mangler nå, er forsåvidt flere lengdekonkurranser :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Siper/overtrekk

Legg inn av Kviljo »

Hehe, tyrker blir det, men jeg tror nok man må lage en 3-4 stykker før noen av de skyter lengre enn 370 meter. Det ser dog ut til at det er tyrkerbuer man må ha for å komme skikkelig langt.

Fjørene er temmelig store, absolutt enig. Jeg tipper de må ha vært så store som våre for de lengste rekordene. Det holder jo på våre piler, så da burde det jo funke for disse også.

Innsvinget rett foran nokken er temmelig vanlig på historiske piler. Kombinasjonen tykk streng og solid nokk med skikkelig tønneformet skaft gjør at det er ganske naturlig å lage de slik. Tønneforma til pilene kan jo sees på som en bue, der tuppene er temmelig mye tynnere enn midten. Det skal ikke store tykkelsen til rett foran nokken.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Siper/overtrekk

Legg inn av nidrinr »

Interessant sak det der, og etter å ha erfart hvor mye et par tommer kan ha å si på antallet meter før pila sitter i bakken, er den sikkert en meget lur inretning :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Siper/overtrekk

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Siper/overtrekk

Legg inn av Moen »

Det der ser unektelig tøft ut! Kanskje jeg skal prøve på 98#`ern? Hehe..
Svar