Kjøpe bue, noen spørsmål først

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Svar
Odd Ingar
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 17 jul 2007, 01:38
Sted: Steinkjer

Kjøpe bue, noen spørsmål først

Legg inn av Odd Ingar »

Hei. Har i flere år likt bueskyttere og etter ringenes herre har jeg bestemt meg for å kjøpe en bue. Det skal nevnes at jeg har mer som null peiling på hva det er jeg burde se etter.

Jeg har sett på tre typer buer:

Tradisjonell bue
Komposittbue
Armbrøst

Den tradisjonelle bua er jo for så vidt grei, det jeg ikke liker er at jeg vet ikke hvor tungt det faktisk er å trekke den opp. Jeg leste at de gamle longbows trengte 90kgs kraft for å spenne? O_o

Det er jo i grunn litt mye. Det er vel egentlig komposittbuen som frister mest. Jeg blir å bruke buen for å skyte på blink.

Jeg er egentlig ikke sikker på hvor mye jeg har tenkt å bruke på en slik bue, men jeg regner med at jeg kanskje må ut med 2 - 3 tusen kroner.

Hvis man begynner med å se på hva man trenger så blir det vel:

Bue
(Amors) Piler? :P
Blink
Hansker
Koffert

Jeg har 2 søsken og 2 stesøsken, som alle er mellom 13 og 16 år(selv er jeg 18 ) og jeg ønsker å kunne låse inne utstyret ettersom det er dyrt, og kan være livsfarlig i feil hender. Blink skulle ikke være så vanskelig å finne. Bor på landet og det er jo fullt av bønder som har halmballer, hehe.

Jeg ser her at det er forskjellige typer(Er det spesielle buer som brukes til blink i forhold til de som brukes til jakt?)

Etter det jeg har lest på dette forumet frem til nå, så virker det som de fleste her bruker vanlige buer, så det er ikke sikkert det er så mange som vet noe om disse komposittbuene. Vi får se.

Hvordan er pilforbruket?

Takker for svar.

Edit: Jeg er venstrehendt, betyr det at jeg holder med venstrehånden og spenner bua med høyre, eller motsatt? :P


MVH Odd Ingar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Vil annbefale å begynne med en tradisjonell lang eller flatbue. At det fantes 90 kgs buer i gamle dager skal du ikke bry deg med. I dag finnes de i alle styrker og en 15-20 kilo (30-45 pund) bør være en passende blinkskyterbue for deg. Jeg tror svarene på mye av det du spør om allerede finnes her på forumet.

Lykke til.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kjøpe bue, noen spørsmål først

Legg inn av Are »

Hei og velkommen. Det var mange spørsmål på en gang. Jeg skal prøve å svare på noen av dem:
Odd Ingar skrev:Jeg har sett på tre typer buer:

Tradisjonell bue
Komposittbue
Armbrøst
Det er mange forskjellige typer buer. Armbrøst ville jeg skygget unna i første omgang. For det første er den ikke tillatt i Norge. For det andre blir du ikke god til å skyte bue av å bruke armbrøst. Det minner mer om et gevær å skyte. Hva du legger i komposttbue kontra tradfisjonell bue er litt vanskelig å vite, siden en del tradisjonelle buer er komposittbuer. Generelt deler man opp i Langbuer, flatbuer og rekurverte buer (rytterbuer). Hvor mange biter de er satt sammen av er ikke så viktig i føsrte omgang. Hvis du har begrenset økonomi og ønsker en bue av naturfiber vil jeg anbefale en flatbue eller langbue, gjerne i heltre.
Odd Ingar skrev: Jeg er egentlig ikke sikker på hvor mye jeg har tenkt å bruke på en slik bue, men jeg regner med at jeg kanskje må ut med 2 - 3 tusen kroner.

Hvis man begynner med å se på hva man trenger så blir det vel:

Bue
(Amors) Piler? :P
Blink
Hansker
Koffert
Stemmer nesten :) Bue, piler, fingerbeskytter (hanske eller tab), underarmbeskytter og noe å skyte på (f.eks. rundballer) er det du trenger. Buer koster fra 1500 og oppover. Vil ikke anbefale noe billigere enn det. Piler koster fra 30 kr/stk hvis du monterer dem selv til rundt 60,- hvis du kjøper dem ferdige.

Her er en side med en del råd før du kjøper deg din første bue.

Odd Ingar skrev:Jeg har 2 søsken og 2 stesøsken, som alle er mellom 13 og 16 år(selv er jeg 18 ) og jeg ønsker å kunne låse inne utstyret ettersom det er dyrt, og kan være livsfarlig i feil hender. Blink skulle ikke være så vanskelig å finne. Bor på landet og det er jo fullt av bønder som har halmballer, hehe.

Det er bare å låse det inne. Buen i seg selv er helt ufarlig. Det er pilene som gjør skaden :wink: Du kan eventuelt bare låse bort strengen hvis du er redd for at den skal bli misbrukt.
Odd Ingar skrev:Jeg ser her at det er forskjellige typer(Er det spesielle buer som brukes til blink i forhold til de som brukes til jakt?)
Det er såkalte compoundbuer. De er i hi-tec enden av bueskalaen og brukes både til jakt og blinkskyting. Den typen buer diskuteres på andre forum. Vanligvis bruker man kraftigere buer til jakt enn til blink, men jakt er uansett ulovlig i Norge.
Odd Ingar skrev:Hvordan er pilforbruket?
Jeg vil anbefale deg til å begynne med 12 piler. De er forbuksvare litt avhengig av hvor du skyter, hvordan du skyter og hvor mye du skyter. Nybegynner har ofte høyere forbruk enn erfarne skyttere.
Odd Ingar skrev:Edit: Jeg er venstrehendt, betyr det at jeg holder med venstrehånden og spenner bua med høyre, eller motsatt? :P
Det er ikke den dominante hånda som bestemmer hvordan du skal skyte. Det er det dominante øyet.

Håper du ble litt klokere.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Odd Ingar
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 17 jul 2007, 01:38
Sted: Steinkjer

Legg inn av Odd Ingar »

Takker for utrolig godt svar.

Hvordan vet jeg hvilket av øyene mine som er dominante? :P

Det virker for meg som at jeg vil komme til å holde buen i høyrehånden og spenne med venstrehånden, uh, og samtidig da holde høyre øyet åpent for å sikte med det.

Sånn rent egentlig vet jeg ikke om jeg kommer til å kjøpe bue. Jeg har i lengre tid diskutert med mamma og kjæresten hennes, og det er egentlig ikke mange ting jeg klarer å få til å ha som en hobby :P Altså, jeg har alltid hatt en interesse for bueskyttere(gjerne mange i lag), gravemaskiner, sveising, roboter osv. men alt er så utrolig dyrt, og jeg frykter at om jeg bestemmer meg for å kjøpe et eller annet så kan det bli liggende, uten at jeg bruker det. Og jeg liker ikke å kaste bort penger. Vi får se. Mamma klarer i hvert fall ikke å se for seg meg som en bueskytter, så jeg vet ikke.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Odd Ingar skrev:Hvordan vet jeg hvilket av øyene mine som er dominante? :P

Det virker for meg som at jeg vil komme til å holde buen i høyrehånden og spenne med venstrehånden, uh, og samtidig da holde høyre øyet åpent for å sikte med det.
Det står en beskrivelse her:
http://home.c2i.net/vsmedsru/Trap/trap.html

Vanligvis skyter man med begge øyne åpne, og trekker strengen med samme hånd som du har dominant øye (litt klønete forklart). Høyre dominant øye = trekk med høyre hånd.
Odd Ingar skrev:Sånn rent egentlig vet jeg ikke om jeg kommer til å kjøpe bue. Jeg har i lengre tid diskutert med mamma og kjæresten hennes, og det er egentlig ikke mange ting jeg klarer å få til å ha som en hobby :P Altså, jeg har alltid hatt en interesse for bueskyttere(gjerne mange i lag), gravemaskiner, sveising, roboter osv. men alt er så utrolig dyrt, og jeg frykter at om jeg bestemmer meg for å kjøpe et eller annet så kan det bli liggende, uten at jeg bruker det. Og jeg liker ikke å kaste bort penger. Vi får se. Mamma klarer i hvert fall ikke å se for seg meg som en bueskytter, så jeg vet ikke.
Du får finne ut av hva du vil. Lykke til med hva det nå enn er du bestemmer deg for :P
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Okculuk
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2007, 13:43

Legg inn av Okculuk »

Hei

Jeg går ut fra at du mener asiatiske kompositbuer (rytterbuer).
Personlig foretrekker jeg å skyte med slike buer. Begge mine er av glassfiber, noe som nok er å ambefale for nybegynnere. De er mye mer "brukervennlige" enn ekte komposittbuer laget av horn og sener.
Rytterbuer er gøyale og skyte med og er raske (dvs pilen har høy hastighet når den forlater strengen) selv med realtivt lav dravekt (og jeg synes de ser snasene ut 8) ).
Hvis du er interessert i slike buer vil jeg ambefale å se på modeller du finner på denne siden www.eastern-archery.com . Her er det samlet sammen buer fra flere buemakere hovedsaklig i Ungarn.
Forhandleren som driver siden holder til i Finland. Jeg og flere i klubben min har handlet med han, og han leverer varene :D
Lykke til med eventuelt buevalg, enten det blir rytterbue, flatbue eller langbue. Det viktigste er at det er historisk eller tradisjonelt :P
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Handle bue

Legg inn av Sandern »

Har du sjekka tradbow. Der har de mange fine buer til en grei pris. (og bra service). Sjekk bearpaw starhunter og evt 12 granpiler. Men det kuleste er jo selvfølgelig å lage bue og piler selv. Det er også mulig og kjøpe utstyr til dette på tradbow.
-(-
Svar